Tror du missat hela poängen. 15% för att köpa ut sig från att göra om är billigt. Det är lika naturligt att den som gjort felet vill förringa det som beställaren är missnöjd. Håller med att människor gör fel men det är inget som säger att det inte ska kosta något. 5000:- är inget och alla som gjort fel går ändå med vinst. Alltså, ingen skada skedd och man behöver inte bättra sig. Vad det hamnar på blir en förhandlingssak.

Har andra skador uppkommit ska det ersättas också. Eller som en sa som var hemma hos mig, man får räknar med skador annars kan man inte anlita hantverkare. Detta är ordagrant.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M Mikasw skrev:
Tror du missat hela poängen. 15% för att köpa ut sig från att göra om är billigt. Det är lika naturligt att den som gjort felet vill förringa det som beställaren är missnöjd. Håller med att människor gör fel men det är inget som säger att det inte ska kosta något. 5000:- är inget och alla som gjort fel går ändå med vinst. Alltså, ingen skada skedd och man behöver inte bättra sig. Vad det hamnar på blir en förhandlingssak.

Har andra skador uppkommit ska det ersättas också. Eller som en sa som var hemma hos mig, man får räknar med skador annars kan man inte anlita hantverkare. Detta är ordagrant.
Min åsikt kvarstår att du har en helt snedvriden syn på vad som anses vara rimliga ersättningskrav för att en blandare i duschen sitter 80mm förskjuten i sidled.
Dessutom är det nog du som missat poängen för eftersom kunden inte har någonting skriftligt på att det är ök. att den ska sitta exakt i centrum så blir det väldigt väldigt svårt och kräva att badrummet ska göras om för en blandare sitter på centrum 450mm istället för kundens önskemål om 530mm.
Dessutom har jag inte riktigt fått fram om det verkligen påtalats att den MÅSTE sättas på 530mm centrum från hörnan vilket innebär att rörläggaren som nu i efterhand erkänner att den skulle satts i centrum egentligen bara kunde nekat till detta och således slippa ta sitt ansvar överhuvudtaget.
Nu erkänner han att det blivit en miss vid inmätningen och att den borde suttit i centrum och då tycker jag inte man behöver grisa heller och kräva oskäligt höga ersättningar för ett ganska så litet och mänskligt fel.

Det är inte konstigt att vissa härinne påvisar skrämmande höga offerter på olika slags renoveringar för ska hantverkarna gardera sig mot ALLT och ha möjlighet till ekonomisk kompensation till kunden för alla möjliga och omöjliga saker så måste de ju lägga priset utefter detta.

Ponera att du som kund ringer mig för att jag ska komma ut och såga upp ett hål i din nya bänkskiva för att du ska fälla ner en spishäll.
Körning och arbete tar mig 2tim i anspråk och då vill du som kund bara betala för mina 2tim samt lite körersättning eller hur. ;)
MEN... om sågen skulle hugga till eller något annat skulle hända när jag ska såga hålet då ska minsann jag ersätta en ny bänkskiva till dig... Hhmmm....
Tror du på fullaste allvar jag är intresserad av sådana åtagande. :dizzy::lying::crysmile:
 
  • Gilla
Gråsixten och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Min åsikt kvarstår att du har en helt snedvriden syn på vad som anses vara rimliga ersättningskrav för att en blandare i duschen sitter 80mm förskjuten i sidled.
Dessutom är det nog du som missat poängen för eftersom kunden inte har någonting skriftligt på att det är ök. att den ska sitta exakt i centrum så blir det väldigt väldigt svårt och kräva att badrummet ska göras om för en blandare sitter på centrum 450mm istället för kundens önskemål om 530mm.
Dessutom har jag inte riktigt fått fram om det verkligen påtalats att den MÅSTE sättas på 530mm centrum från hörnan vilket innebär att rörläggaren som nu i efterhand erkänner att den skulle satts i centrum egentligen bara kunde nekat till detta och således slippa ta sitt ansvar överhuvudtaget.
Nu erkänner han att det blivit en miss vid inmätningen och att den borde suttit i centrum och då tycker jag inte man behöver grisa heller och kräva oskäligt höga ersättningar för ett ganska så litet och mänskligt fel.

Det är inte konstigt att vissa härinne påvisar skrämmande höga offerter på olika slags renoveringar för ska hantverkarna gardera sig mot ALLT och ha möjlighet till ekonomisk kompensation till kunden för alla möjliga och omöjliga saker så måste de ju lägga priset utefter detta.

Ponera att du som kund ringer mig för att jag ska komma ut och såga upp ett hål i din nya bänkskiva för att du ska fälla ner en spishäll.
Körning och arbete tar mig 2tim i anspråk och då vill du som kund bara betala för mina 2tim samt lite körersättning eller hur. ;)
MEN... om sågen skulle hugga till eller något annat skulle hända när jag ska såga hålet då ska minsann jag ersätta en ny bänkskiva till dig... Hhmmm....
Tror du på fullaste allvar jag är intresserad av sådana åtagande. :dizzy::lying::crysmile:
Det är väl därför det är svårt att få företag att göra små jobb. Lätt hänt att det blir fel.

Hans ord är känt hos oss, projektledare och plattsättare än. Skrivet eller ej det fyller samma funktion. Målet var onekligen att det skulle vara centrerat.
 
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Det är väl därför det är svårt att få företag att göra små jobb. Lätt hänt att det blir fel.

Hans ord är känt hos oss, projektledare och plattsättare än. Skrivet eller ej det fyller samma funktion. Målet var onekligen att det skulle vara centrerat.
Det är ju så klart en anledning och jag kan ju bara prata för mig själv men jag tar väldigt sällan på mig småjobb som typ bara tar någon timme eller upp till en halvdag för vad ska jag göra resten av den dagen och vem ska jag debitera den dödtiden på... :thinking:
Jag kan ställa upp på sådana småsaker till gamla bra kunder eller även i vissa fall nya om det blir på premisserna att jag kan slå en signal "när jag får en stund över någon dag inom de närmsta veckorna typ", och går det att komma då så går det och i annat fall får det bli nån annan gång.
Men jag skulle aldrig boka in småjobb för det fungerar inte i min värld utan att jag skulle behöva dubbla timpengen typ.

Självklart var det säkert målet och jag har skrivet ett par ggr vad jag är ganska säker på är anledningen till mätfelet men jag vidhåller att >30000kr i avdrag är totalt orimligt för en 80mm förskjuten blandare. ;)
 
  • Gilla
Gråsixten och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju så klart en anledning och jag kan ju bara prata för mig själv men jag tar väldigt sällan på mig småjobb som typ bara tar någon timme eller upp till en halvdag för vad ska jag göra resten av den dagen och vem ska jag debitera den dödtiden på... :thinking:
Jag kan ställa upp på sådana småsaker till gamla bra kunder eller även i vissa fall nya om det blir på premisserna att jag kan slå en signal "när jag får en stund över någon dag inom de närmsta veckorna typ", och går det att komma då så går det och i annat fall får det bli nån annan gång.
Men jag skulle aldrig boka in småjobb för det fungerar inte i min värld utan att jag skulle behöva dubbla timpengen typ.

Självklart var det säkert målet och jag har skrivet ett par ggr vad jag är ganska säker på är anledningen till mätfelet men jag vidhåller att >30000kr i avdrag är totalt orimligt för en 80mm förskjuten blandare. ;)
Men runt 30 000kr och ner då ?
Jävligt jobbigt att ens behöva förhandla om en sån här sak.. den riktiga domen kommer på fredag då projektledaren kommer kikar på det sista. Massvis med små fel..
 
Du är inte det minsta gnällig! Gör om gör rätt.. känner ingen plattsättare som hade lämnat ett badrum med trasiga plattor.. lite jävla yrkesstolthet måste man ha annars bör man byta yrke.. håll inne med betalningen tills det e åtgärdat...
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Såja då va ledaren här och kika. Han håller med om att mer tid hade kunnat ges till språng och fog. Så det blir en runda till för plattsättare att gå över fog. Han hittade också ett par andra saker som inte höll deras standard dom vill ha. Plattor ska bytas ytterligare.

Ang. Duchen så går det att öppna väggen och flytta den till centrum genom att ta ut röret (i röret) och lägga i ett nytt längre. Dock blir det en skarv på själva ytterröret, det röret som ska leda ut vatten vid en läcka. Men brunnen kommer då fortfarande va off center.

Alternativet är en ekonomisk kompensation, oklar hur mycket han vill ge oss. Jag bad dom komma med ett bud först.

En tanke jag fick är att flyttar dom bara duschen blir det osymmetriskt och fulare ? Men mer praktiskt.

Så oavsett sätts jag i en sits där det inte blir 100%, så va gör man då ?
Enbart kompensation ?
Går med på åtgärd utan kompensation?
Går med på åtgärd plus kompensation?
Försöka få dom att flytta allt ? (Vilket jag aldrig tror dom går med på)
 
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Såja då va ledaren här och kika. Han håller med om att mer tid hade kunnat ges till språng och fog. Så det blir en runda till för plattsättare att gå över fog. Han hittade också ett par andra saker som inte höll deras standard dom vill ha. Plattor ska bytas ytterligare.

Ang. Duchen så går det att öppna väggen och flytta den till centrum genom att ta ut röret (i röret) och lägga i ett nytt längre. Dock blir det en skarv på själva ytterröret, det röret som ska leda ut vatten vid en läcka. Men brunnen kommer då fortfarande va off center.

Alternativet är en ekonomisk kompensation, oklar hur mycket han vill ge oss. Jag bad dom komma med ett bud först.

En tanke jag fick är att flyttar dom bara duschen blir det osymmetriskt och fulare ? Men mer praktiskt.

Så oavsett sätts jag i en sits där det inte blir 100%, så va gör man då ?
Enbart kompensation ?
Går med på åtgärd utan kompensation?
Går med på åtgärd plus kompensation?
Försöka få dom att flytta allt ? (Vilket jag aldrig tror dom går med på)
Jag är ju nyfiken på hur de ska kunna öppna väggen och förlänga röret och på så vis flytta blandaren 80mm och samtidigt få till ett tätskikt som är ok... möjligtvis med en massa lappande i tätskiktet men i min värld känns det si så där... :thinking:
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är ju nyfiken på hur de ska kunna öppna väggen och förlänga röret och på så vis flytta blandaren 80mm och samtidigt få till ett tätskikt som är ok... möjligtvis med en massa lappande i tätskiktet men i min värld känns det si så där... :thinking:
Det blir skarvar, hur i detalj vet jag ej..
Själva röret går ut i taket i källaren där det är utanpåliggande men det förstod du säkert
 
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Det blir skarvar, hur i detalj vet jag ej..
Själva röret går ut i taket i källaren där det är utanpåliggande men det förstod du säkert
I min värld måste de ju ta bort berörda plattor vid blandaren och öppna upp i väggen för att kunna flytta båda rören 80mm i sidled för att sen lappa ihop detta med ny gips och folie samt nya rörmanschetter.
 
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld måste de ju ta bort berörda plattor vid blandaren och öppna upp i väggen för att kunna flytta båda rören 80mm i sidled för att sen lappa ihop detta med ny gips och folie samt nya rörmanschetter.
Jepp! Om jag nu förstod han rätt så är det ett alternativ men han skulle räkna på vad det kosta och eventuellt ge oss motsvarande kompensation som alternativ
 
Skönt att firman verkar ta sitt ansvar och åtgärda det estetiska missarna, men från ett helhetsperspektiv ser det fint ut. Jag hade valt att inte göra några åtgärder i duschutrymmet, alltså våtzon 1. Försöka lappa och laga ett tätskikt och få det tätt precis där det är som mest utsatt tycker jag känns som en mindre bra ide i ett annars helt nytt badrum. Jag förstår om du stör dig på att blandaren inte sitter centrerad, men jag hade istället tagit kompensationen och vetskapen om att tätskiktet är helt och intakt. Du skulle kunna montera en tvålhållare av något slag som du centrerar mellan blandaren och duschväggen, då kanske man inte tänker lika mycket på att blandaren inte sitter i mitten.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
P Pexi skrev:
Skönt att firman verkar ta sitt ansvar och åtgärda det estetiska missarna, men från ett helhetsperspektiv ser det fint ut. Jag hade valt att inte göra några åtgärder i duschutrymmet, alltså våtzon 1. Försöka lappa och laga ett tätskikt och få det tätt precis där det är som mest utsatt tycker jag känns som en mindre bra ide i ett annars helt nytt badrum. Jag förstår om du stör dig på att blandaren inte sitter centrerad, men jag hade istället tagit kompensationen och vetskapen om att tätskiktet är helt och intakt. Du skulle kunna montera en tvålhållare av något slag som du centrerar mellan blandaren och duschväggen, då kanske man inte tänker lika mycket på att blandaren inte sitter i mitten.
Smart! Har varit så upphängd på problemet att jag inte tänkt så långt! Tack !
 
Ja inte kan ni ha alla schampoflaskor och hårvårdsprodukter stående på golvet.
Jag har en fru som kan fylla en snygg rostfri hylla i flera plan med diverse flaskor som absolut behövs för en tvagning av hår och lekamen.
Så det blir mer symmetriskt med den lösningen du nu har fått. Sätt också en duschpall inuti duschen så är helt plötsligt även golvbrunnen centrerad :)
Det är väl ändå ett rum för kroppsvård och välbefinnande du låtit bygga och ingen utställningsprodukt för en reklambroschyr .
 
  • Gilla
  • Haha
Finndjävel och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
GoC GoC skrev:
Ja inte kan ni ha alla schampoflaskor och hårvårdsprodukter stående på golvet.
Jag har en fru som kan fylla en snygg rostfri hylla i flera plan med diverse flaskor som absolut behövs för en tvagning av hår och lekamen.
Så det blir mer symmetriskt med den lösningen du nu har fått. Sätt också en duschpall inuti duschen så är helt plötsligt även golvbrunnen centrerad :)
Det är väl ändå ett rum för kroppsvård och välbefinnande du låtit bygga och ingen utställningsprodukt för en reklambroschyr .
Haha ja men nej, om du missa så har vi en aluminiumprofils hylla från inr som duschväggen är fäst i så att säga.

Dusch pall va planen meeeen det blir lite trångt på det måttet dom satt den på.. vill inte gärna stå trångt därav valde vi en stor dusch men jag förstår din poäng..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.