imported_Byggaren skrev:
Betr. fast installation kan aldrig en installation som ansluts med en lös kabel bli en fast installation. Det går att klamra även en lös kabel, även dölja den i golvsockel m.m. utan att den räknas som fast. Är däremot den lösa sladden (även om det är bara är en med två trådar) fast ansluten i en fördelningscentral (direkt/fast ansluten till en mätarcentral) räknas det som fast installation ända fram till skarvuttaget.

Byggaren
även om du drar kabeln i en golvlist så räknas det som fast installation om du inte ska dra en kabel från resp användare/lampa och sedan ha en massa vägguttag uppsatta vid elcentralen och plugga i dom där.
fast installation är motsatsen till lös installation vilket det är på apparater maskiner husbilar mm.
Sätter du fast ett vägguttag på en vägg i en byggnad så är det en fast installation oavsett om du kopplar den med en gummikabel löst hängande till ett vägguttag
så montera hjul på huset så är det inga problem att dra all el själv med nödig kännedom.

http://www.kanallisten.com/pdf/monteringsanvisning06.pdf

Mikael_L
Sen är det ju skillnad på hempuleri och hempuleri.

Jag har hempulat själv lite, ja. Jag har haft lyckan att en av mina bättre vänner är elektriker och kunnat fråga han hela tiden så fort jag varit det minsta osäker. Så han har fått svara på väldigt mycket, ända ner till detaljnivå. För jag har alltid resonerat som att om jag håller på med olaglig elinstallation så måste den i gengäld vara perfekt utförd.

Men när man läst här ett tag så inser man att alla inte delar denna åsikt. Jag förstår inte hur man vågar eller kan ha samvete att dels koppla olagligt och samtidigt tänka sig att tumma på regler och säkerhet.

Ibland gäller det endast pengar, man tycker att rätt elmaterial för uppgiften är så dyrt, ibland är det olika fullösningar för att förenkla, t.ex. slippa dra fram extra eller ny kabel osv.
Nä för mig har det aldrig känts som ett alternativ, om det skulle hända något med anläggningen så är det sista jag velat att något verkar konstigt och felaktigt, så att det drar igång en utredning om det hela.

Om man jämför i en annan forumdel, byggteknik, där ser man sällan någon diskussion om att det olämpliga ändå borde gå att göra. Om någon undrar om 45x170 fungerar som t.ex bjälklag och får ett nja som svar så brukar det inte följas av en efterföljande disskusion om varför det inte är OK och varför alla byggingenjörer är så tokiga och skyddar sig inom sitt skrå.

Nä, tänk på det alla ni som gör någon elkoppling själva hemma, hur kul det är om huset brinner eller någon dör bara för att ni tyckte att det t.ex. var besvärligt att dra en ny matning istället för att grena av en faserna från spisen eller elementet, som ni fått råd om här, eller någon annanstanns ifrån.

För att behålla sin AB-behörighet när man väl har fått den så behöver man inte göra så mycket. Dock vill jag minnas att den slutar gälla vid 65-70 år ålder om man inte förlänger den. Men sen hurvida någon med AB-behörighet har samvete nog att inte uppdatera sig med åren är en annan femma.

Lite kuriosa, både inom och utom ämnet. Uttrycket PULA. Efter inflyttningen (Östergötland) råkade jag nämna för mina grannar att jag tyckte om att pula. Man skrattade gott därför att, åtminstone här, menar man något helt annat med att pula. Något av det trevligaste som finns. Därmed blir naturligtvis också en "hempulare" en respekterad person.

DÄR NI!

Mikael_L
Sen är ju rätt mycket av det jobb en elektriker gör ingen rocket science direkt. Nu pratar jag alltså om standardjobben, dra rör, FK, klamra utanpåliggande kabel och montera de vanliga apparaterna.
Sen finns det givetvis svårare moment också.

Så egentligen är ju det elektriska lite väl hårt reglerat jämfört med vad man annars får göra i samhället.
T.ex. bygga sitt eget hus, med bärande konstruktioner och allt, fyra av nyårssmällare stora som s ...n, köra 25km/h EU-moppe, såga ner träd med motorsåg. osv osv, en massa saker som man kan skada sig själv och andra med.

Jag vet inte om Sverige är mest reglerat eller så, men som kuriosa kan jag nämna att under kursen så träffade jag en kille som redan arbetar som elektriker, men behövde/borde få den formella kompetensen fixad, så det var därför han var där.
Han hade enligt egen utsago jobbat i Spanien, England, Ukraina och ett europeiskt land till, kommer inte ihåg vilket det var. I alla länder hade det tydligen funkat att jobba som elektriker baserat på spansk grundutbildning, men i Sverige var det stopp.

Även jag har "snurrat" runt i världen lite och i dom länder där jag har arbetat ( lika som i sverige är det inte myndigheter som avgör om du får jobba på en elfirma) har det inte varit några problem med att arbeta med el, men däremot (precis som i sverige) krävts lite "extra" (behörighet) för att starta en elfirma lite olika på olika ställen.

Mikael_L, jag tror att anledningen till att just det elektriska är så hårt reglerat är att om man gör fel så är det farligt länge. Om man gör en installation som verkar fungera så kan den sitta där i decennier och vara farlig. Om du sågar ner ett träd eller bränner fyrverkerier så är det bara farligt just när det händer.

Sen har du mycket vettiga åsikter. Som du säger så är elektrikeryrket inte jättesvårt, men man får inte göra fel! Man måste vara noggrann. I andra yrken finns det marginaler för småfel, men en elektriker måste verkligen vara medveten om vilka regler han bryter mot och vilka konsekvenser det kan få.

kolla bara på Norge. Där är det tre år på högskola för att få sin behörighet och deras föreskrifter är i princip en "ripoff" av våra.

En kollega till mig som jag läste behörigheten med ville starta en firma i Oslo med sin svenska behörighet. De norska myndigheterna gjorde då en validering av hans svenska behörighet plus hans 15 år som elektriker och så fick han ut den.
Men detta var en riktigt segdragen historia innan det gick igenom.

Mikael_L
imported byggaren, du förvånar mig nu, och gör mig dessutom en anings förbannad, men en anings bara ... ;)

Du tillhör själv ett yrkesgebit som gör att du i rätt stor grad borde förstå både elektrikerna och deras kunder.

När jag bygger nytt hus så måste jag få tag i en behörig elektriker (eller firma) som skickar in de papper som nätbolaget kräver för att slå på strömmen, och en färdiganmälan sedan. Detta pådyvlas mig genom lagstiftning, även om det troligtvis finns en stark lobbyorganisation med i spelet.

Men likväl är det också högst troligt att jag måste bifoga lite ritningar och papper som en byggkonstruktör (som du är) tagit fram, tillsammans med mitt bygglov. Också detta krävs jag på med lagens hjälp. Du som dessutom varit byggkontrollant och har god kännedom om det här med kvalitetsansvarig kan nog förstå att det inte endast är ett "elektrikermonopol" vi har att slåss mot, vi som vill göra allt själv och ha koll på allt .

Sen ska vare sig du eller jag förringa goda elektrikers kunnande.
På byggkonstruktionsforumet är du kung! , du har koll på dimensioner och spännvidder, en och tvåskäriga förband, vilka fästelement som spjälkar trä och vilka som fungerar. Jag har lärt mig mycket av dig, framförallt att allt inte är så enkelt som det först verkar.
På elforumet har jag likaså stor respekt för vad elmont, gnistjagare sawsaw (länge sen nu...) och de andra kunniga elektrikerna har att säga.
Dom har också koll på en massa smådetaljer som man först inte tänker på.

Sen tycker jag du svamlar som blandar in vad några oduglingar till elektriker (med viss sannolikhet nybörjare utan egen behörighet) har gjort. Det går att hitta fel som begås inom alla gebit, liksom rötägg.
Vad en pryl har IP-klassning har inte heller ett dyft att göra med det vi diskuterar här, det är en uppgift för tillverkaren av maskinen, dom bestämmer IPklass och användningsområde som dom själv vill!

Sen angående ditt hus, så tror jag du har rätt mycket fel i att en hel husinstallation skulle på något som helst sätt kunna anses som en tillfällig installation bara för att huset ansluts med en handske (men jag är inte idiotsäker på detta). Sen skulle jag vilja se vad för ärlig och riktig elektriker som skulle vilja komma och stå till tjänst med den första delen, när dom förstår vad du tänkt göra.
Den yrkeshedern kan man inte ta ifrån någon hantverkare att försöka få dom att utföra något så uppenbarligt dumt.

Däremot har du helt klart en poäng i vad du skriver om EU, ett ev sammangående av europeiska elregler innebär troligen en rejäl förändring av den svenska modellen.
Och jag håller också helt med dig att det vikigaste borde vara hur utförandet av elanläggningen blir, inte vem som gjort den. Dagens system garanterar på intet sätt att elen blir säker.

Hoppas du inte blir sur nu, bara för att jag ville vädra mina åsikter lite ... :o

Sen har du ett PM, men om en helt annan sak !.

//ML

I
Jo tack. Jag vet vad Elsäkerhetsverket svarar. Det är rent uppåt väggarna.

Själv har jag en gammat verkstadsbehörighet från 1950-talet. Den är utfärdad av Malmö Elverk. Samma behörighet tog jag oxå (i princip) i det militära under värnplikten med utbildning till telegrafist (vi skulle vid behov kunna klättra upp i stolparna på landsbygden och låna ström från elnätet).

Gäller de fortfarande? var min fråga till Elsäkerhetsverket, 40 år senare. Javisst, blev svaret. Den behörighet du avlagt kan ingen ta ifrån dig. Men jag rekommenderar dig att köpa Blå boken och läsa in dig på det nya.

Så var det med den säkerheten.

Och bara kort, det är inte tillåtet att "köra" ett hus på "skarvsladd" annat än under produktionstiden

Mikael_L
imp_Byggaren, är det en behörighet för att få koppla in och ur fast ansluten utrustning? Typ dagens BB2 ungefär ...

Tja, i många brancher är det ju så, man får sin behörighet på i princip livstid. Det gäller ju allt möjligt som exempelvis bilkörkort.

Numera är det väl inte blå boken du ska köpa, heller ... ;)

Jag har beställt elinstallationsguiden på Bokus, får väl den i veckan tror jag. I den finns nog det mesta om hur man ska bygga sin elanläggning. Däremot är det dock endast en standard, så har man ordentlig koll på föreskrifterna behöver man inte följa elinstallationsguiden till 100%.

I
Mikael_L skrev:
Hoppas du inte blir sur nu, bara för att jag ville vädra mina åsikter lite ... :o

Sen har du ett PM, men om en helt annan sak !.

//ML

Nej jag blir inte sur. Jag skäller själv på andra och får då oxå tåla att andra har synpunkter på mig och vad jag skriver.

Sur blir jag däremot på Elsäkerhetsverket och alla de som skriver lagar och regler utan att sätta sig in i vad de får för effekter, oavsett område. Advokat, arkitekt är en skyddad titel. Behörig elektriker borde oxå kunna bli det, lixom konstruktör och andra yrken där kraven på teorin är stora för att funktionen ska bli den korrekta. Man skulle alltså kunna då oxå kunna förvänta sig att en behörig elektriker mister sin behörighet att utföra sitt jobb (lixom advokaten gör att få lov att framträda inför domstol och läkaren gör att fortsätta som läkare, men inte arkitekten gör att få rita hus) när de gör ett flagrant fel. Men så är icke fallet. Det begravs istället i stillhet hos ELSÄK. Inget av de elfel jag påtalat hittills hos ELSÄK mot den som utfört jobbet, har hittills lett till en varning ens. Inte ens en förbikoppling av en fas på huvudbrytaren bakom sigillerad plåt i mätarcentralen fick dem till annat än att höja ögonbrynen. (Det låg alltså permanent spänning på en fas till fördelningcentralen, trots att huvudbrytaren ute i mätarscentralen var frånslagen. Men skolad som jag är i gamla ellärans bestämmelser, tar jag alltid och skruvar ur huvudsäkringarna, jordar och kortsluter innan jag börjar rota i det som finns efter huvudbrytaren.)

Jag hyllar inte heller att vem som helst utför en elinstallation. Men jag ser inga hinder för att en person med tillräcklig kunskap för ändamålet utför det som idag kräver en behörig elektriker (så behörig han nu är (för precis som du själv skriver) så är alla elmontörer inte behöriga utan jobbar under en ansvarsmontör med behörighet).

Tidigare krävdes ett avtal med elleverantören (konssesion) från elfirman att få utföra elarbeten inom deras distributionsområde. Det avtalet krävs inte idag. Därför kan en utländsk firma med sin personal mycket väl gå in och jobba på stamnätet med sin personal (vilket oxå hänt under både Gudrun och Per) utan att ha svensk A-behörighet. Att kräva behörighet för att jobba med lågtransformerad spänning (max 500 volt) är väl då att ta i?

gnistjagare skrev:
kolla bara på Norge. Där är det tre år på högskola för att få sin behörighet och deras föreskrifter är i princip en "ripoff" av våra.
Jag antar att Norge har krav på en praktikperiod efter högskoleutbildningen också?
Låter i såfall som ungefär samma regler som i Sverige. Det finns treåriga behörighetsgrundande högskoleutbildningar här också. Man kommer undan med en något kortare praktikperiod om man väljer den vägen istället för elprogrammet på gymnasiet.
Jag har gått både elprogrammet (elektronikgrenen dock) och en femårig elektroteknisk högskoleutbildning. Jag skulle bara behöva komplettera med nån mindre kurs för att ha allt som krävs. Men jag kan ändå aldrig få behörigheten om jag inte är villig att byta jobb under några år med 50% lägre lön än vad jag har idag.
Känns trist.
Ännu lustigare är att jag i mitt yrke bland annat utvecklar elektronik som hanterar spänningar på ett antal hundra volt.

En tanke som slog mig.. Om man exempelvis bygger en elbil med en standard trefasmotor på 400V och driver den med en omformare matad med DC från ett 600V batteripaket så borde det gå bra att göra detta helt utan behörighet?

Som maskinbyggare behöver man ju ingen behörighet, bara begränsad behörighet om man vill kunna installera maskinen i en fast installation. Men en elbil är ju aldrig fast installerad.

Nej. våran utbildning till behörigheten är 400 timmar om vi har all praktik och gymnasiet. Deras motsvarighet till denna kursen är 3 år på högskola.

På din fråga om bilen skulle jag inte heller tro att det är ok. Det är inte om det är Ac eller Dc som avgör behörighet eller ej, eller fast installerat material. Det finns bla, föreskrifter om campingplatser och ambulerande tivolin/cirkus. Dessa maskiner är ju inte heller fast installerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.