Q
Är de flesta hempulare klåpare eller noggranna och gör jobben ordentligt?

I vissa fall är hempulare nästan ett skällsord i hantverkargrupper på Facebook som tex elfel.
Om man tittar där så är alla som grejar med el fruktansvärt slarviga.

Men här verkar folk va rätt noggranna när de bygger.

Håller själv på och renoverar efter att förra ägaren har varit en klåpare och haft massa dumma billiga lösningar.
Verkar tagit vad som varit hemma oavsett om det är lämpligt eller inte.

Hos mig får de gärna ta lite extra tid eller bli lite dyrare , bara det blir ett bra resultat och är fackmässigt som håller i längden.

Vad är ni för typ?

Jag tror väl att begreppet "hempulare" inom bygg och renovering har fått en negativ ton men inom elektronik, MC byggen, etc. är det ett uttryck för att man inte använder färdiga kommersiella lösningar utan bygger själv.

Säger någon att renoveringen gjorts av "hempulare" så tror jag de flesta ser det som något negativt så jag skulle säga att "klåpare" och "hempulare" är mer synonymer...

Vad det gäller mig själv så skulle jag väl istället kalla mig för "amatörrenoverare" där jag läser på och noggrant undersöker material och tekniker innan jag påbörjar något och det jag gör håller lika bra (eller bättre) kvalité än gjort av hantverkare (med undantag kanske för att lägga kakel/klinker där jag inte är någon stjärna direkt...).

Jag är en ordentlig hempulare!
Jag besitter mycket kunskap och erfarenhet men ser alltid till att vara uppdaterad vad gäller "fackmannamässighet" när jag ger mig på något.
Min grundfilosofi är att nån gång ska bölet säljas, då vill jag vara 100% säker på att nästa ägare inte åker på några överraskningar orsakade av mitt "hempulande"

Jag är en klåpare när jag bilar av elrör och igår drog en OSB in i fönstret så det sprack.
Ibland löjligt noggrann, "för man ska ju egentligen", fast det egentligen inte behövs.
Oftast lagom, men aldrig helt fel, slarvigt eller fult.

Trolitvis klåpare, har inte gjort mycket med mitt hus.

Men i sommras förlängde jag ventilationen till ftx och lade bultband runt isoleringsskålarna. Tänkte att de var för tunga för att tejpen skulle hålla i längden.

Böt även några utebelysning på tegelfasaden. Ville använda dom gammla pluggarna i fasaden.
Och var inte så nogrann när jag borrade i armatur fästet, så hålen kom lite fel. Fräste bara hålen större med borren och större brickor på skruvarna. Inget som syns egentligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.