Hejsan, har en sådan här handdukstork som inte verkar bli varm, tänkte köpa en ny, gissar jag rätt om jag säger att det är en vattenburen med dessa kopplingar?
Kan det vara något rör till torken som kan vara trasig eller är det själva torkaren som brukar går sönder?
Mvh
Kalle
Kan det vara något rör till torken som kan vara trasig eller är det själva torkaren som brukar går sönder?
Mvh
Kalle
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju vara så att värmen inte går för fullt i huset ännu, eller brukar den vara varm vid den här årstiden annars? Har du haft den avstängd i sommar? Isåfall kanske stiftet i ventilen kärvar, montera bort termostaten och se om stiftet som sitter där under sitter fast eller går att trycka in (och att det åker ut igen...)
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Har du testat att lufta handdukstorken med skruven som sitter högst upp? Är röret varmt under termostaten kan det hända att ventilen innanför termostaten kärvar. Det är ofta en liten pinne som man kan få gång på genom att motionera den. Prova att ta bort den vita ratten och se om du ser en liten pinne där. Motionera den några gånger in och ut genom att trycka på den med en hammare tex.
Har ju inte använt den på år och dag så vet inte, bor i lägenhet. Oavsett om den är trasig så tänkte jag byte ut den till en smalare för jag vill köpa en större badrumsspegel som inte får plats i nuläget.
Men den på bilden är alltså en vattenburen eller??
Men den på bilden är alltså en vattenburen eller??
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om du har VVC (cirkulerande varmvatten) måste du ha handdukstork avsedd för detta.
Numera kopplar man ej in handdukstorkar på VVC pga legionellarisken.
Numera kopplar man ej in handdukstorkar på VVC pga legionellarisken.
HandySmurf- så en nyköpt vattenburen är alltså ej rekomendera att använda om jag fattat det?, vad tycker ni jag ska göra i detta fall, enda anledningen att jag tänkte ta bort den gamla är för att få plats för en bredare badrumsspegel, men man lär väl ha en handukstork i badrummet, om man ska sälja i framtiden tänkte jag
Det går absolut att byta handdukstorken. Det du måste bekräfta är om den går på varmvattnet eller på värmesystemet.
Om den är kopplad på VVC:n (varmvatten cirkulation) så borde den vara varm året runt.
Hur ser det ut nedanför där den är kopplad, alltså bakom WC:n.
Men det är vanligt att dessa har problem med luft.
Som redan smurfen skrivit: Öppna luftskruven på översta slingan och kontrollera att den är luftad ordentligt och att stiftet bakom termostat/handratten fjädrar som den ska!
Och jag tror inte du har en termostat utan bara en "handratt"
Jag skrev lite om luftproblemet i denna handdukstork kopplad på VVC förra veckan. Här
Om den är kopplad på VVC:n (varmvatten cirkulation) så borde den vara varm året runt.
Hur ser det ut nedanför där den är kopplad, alltså bakom WC:n.
Men det är vanligt att dessa har problem med luft.
Som redan smurfen skrivit: Öppna luftskruven på översta slingan och kontrollera att den är luftad ordentligt och att stiftet bakom termostat/handratten fjädrar som den ska!
Och jag tror inte du har en termostat utan bara en "handratt"
Jag skrev lite om luftproblemet i denna handdukstork kopplad på VVC förra veckan. Här
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, du har VVC. Om du har varmvatten i kranen borde du få varmt på handdukstorken också om du öppnar kranen. Kontrollera också om det finns luft i den.
Klicka här för att svara