I badrummet är jag tveksam till att handdukstork men i tvättstugan som även är grovingång skulle det vara klockrent för ungarnas blöta vantar och dylika ting. Men då finns säkert bättre produkter än en handdukstork

Jonatan79 skrev:
Gör som du vill, inte andras problem, du lär dock vara ganska ensam om att tex tvätta en handduk efter en dusch.
Dom flesta jag känner kastar handuken i tvätten efter användning ?
Faktiskt så trodde jag att alla gjorde det.
I våran familj så tvättar vi varje dag och då åker handukarna med , finns inget bättre än en ren ny handuk då dom är mjuka och fina.
Men 30 dagar på en handuk trodde jag var ett skämt när det skrevs.
Med all träning och fritidsverksamheter och alla kläder som byts varje dag så måste vi typ tvätta varje dag och då kan man lika bra tvätta handukarna i stället för att ha en handukstork som står och drar ström.
Så för våran del är det mycket värre för miljön med en handukstork.

Anna_H skrev:
Nej, jag hinner inte använda en handduk över 30 gånger på en månad. Och nej, det är inte en massa hud, hår och skit i handduken, det lämnar jag i badkaret. På grund av allergi tål jag INTE att duscha flera gånger om dagen som vissa gör, jag badar sisådär var tredje dag. Handduken du använder hemma påverkar väl inte eventuella allergiska barn på jobbet? Överdriven renlighet skapar däremot allergier.
En dusch varje dag skapar absolut inga allergier, tror nog att det ligger i produkterna folk använder.

Oj, det verkar finnas 2 familjer som gör så ;)
Jag har ingen handdukstork , bara stänger att hänga på.
"Miljön" gillar nog inte att det tvättas en massa i "onödan".

Polos skrev:
Dom flesta jag känner kastar handuken i tvätten efter användning ?
Faktiskt så trodde jag att alla gjorde det.
I våran familj så tvättar vi varje dag och då åker handukarna med , finns inget bättre än en ren ny handuk då dom är mjuka och fina.
Men 30 dagar på en handuk trodde jag var ett skämt när det skrevs.
Med all träning och fritidsverksamheter och alla kläder som byts varje dag så måste vi typ tvätta varje dag och då kan man lika bra tvätta handukarna i stället för att ha en handukstork som står och drar ström.
Så för våran del är det mycket värre för miljön med en handukstork.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Oj, det verkar finnas 2 familjer som gör så ;)
Jag har ingen handdukstork , bara stänger att hänga på.
"Miljön" gillar nog inte att det tvättas en massa i "onödan".
Om du orkade läsa vad jag skrev så tvättar vi ändo och då kastar man med dom skitiga handukarna.
Jag vill ha en ren skön handuk inte någon skitig som hängt en månad,men det är väl vi som är annorlunda som byter kläder varje dag och använder nya handukar efter varje dusch.

Handdukstork är fullständigt meningslös hittepå. Handdukar som inte torkar tills man skall använda dom då har man problem med ventilationen. Däremot är själva upphängning av handdukar på en ställning av sådan typ ganska optimal, självklart så är storleken avgörande få handdukar liten torkställning många handdukar stor ställning.

Redigerat:
Tror det där är jäkligt induciduellt beroende på hus. Jag funderade på det i mitt nybyggda men avfärdade det ganska snabbt för jag tyckte det verkar onödigt. Och det var klokt val för de är alltid snustorra när jag ska ha dem. Duschar jag på morgonen är de torra till kvällen. Men det har säkert med golvvärmen och ventilationen att göra.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi har en handdukstork där vi hänger våra badhanddukar, den är dock aldrig påslagen då handdukarna tokar ändå. Men säg att man skulle ha på den dygnet om året om, vad skulle det då kosta?

I detta fallet drar den 80 watt, ser denna uträkning rätt ut?

(80 x 24 x 365)/1000 = 700,8 Kwh

El pris per kwh = ca 84 öre inkl moms med mera
Elnät pris per kwh = 18 öre inkl moms

700,8 x (0,84 + 0,18) = ca 715 kr / år

snowjim skrev:
Vi har en handdukstork där vi hänger våra badhanddukar, den är dock aldrig påslagen då handdukarna tokar ändå. Men säg att man skulle ha på den dygnet om året om, vad skulle det då kosta?

Endast använd under de sex kallare månaderna kostar den bara halva den summan. Under den tiden fungerar torken hos oss i första hand som extra värmeelement i badrummet. På köpet varma handdukar som torkar snabbt. Jättebra!

Redigerat:
Så. Nu räcker det. Nu diskuterar vi handdukstorkarnas eventuella för-och nackdelar. Vill ni diskutera tvättrutiner och miljö för ni göra det i en annan tråd. För dem som vill göra sig lustiga hänvisar jag till humortråden. Den kan behöva lite humor.
/Mod.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Så. Nu räcker det. Nu diskuterar vi handdukstorkarnas eventuella för-och nackdelar. Vill ni diskutera tvättrutiner och miljö för ni göra det i en annan tråd. För dem som vill göra sig lustiga hänvisar jag till humortråden. Den kan behöva lite humor.
/Mod.
Bra uppmaning Mattias!

Har själv två handdukstorkar, en i varje duschrum.
Den ena är oftast på, den andra alltid av.

Blev lite bränd när Biltema-skräpet försökte bränna upp vårt hus :thumbdown:

Slutsats: Med bra, fungerande ventilation behövs inga andra konstlade "handdukstorkar".

snowjim skrev:

Du bor i lägenhet va, själv så värmer jag mitt hus och har då användning av värmen som handdukstorken ger!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen ventilation att tala om i lägenheten (självdrag typ) och ingen uppvärmd handdukstork utan bara en stång att hänga på. Blir torrt på en halv dag ungefär.
Tycker värmd handdukstork är ganska onödigt men skönt. Smart om man kan ersätta ett vattenburet element med vattenburen handdukstork. Men direktverkande el känns lite onödigt om man ändå har golvvärme.

Johannes Carlsson. Men som Tokslut skriver kommer värmen från torken till användning för uppvärmning i det egna huset.

Visst men jag menar att direktverkande el inte är att föredra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.