K
Jag tillhör skaran som förespråkar handdukstork, om eldrift gärna en som föregås av en timer eller veckour så den inte står och brinner 24/7. Den skall ju för min del bara torka handduken, inte varmhålla den till nästa dusch :)

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Det finns elpatroner som man kan ställa in på normaltemp t.ex. på mycket låg effekt bara lätt ljumma 24/7 men sedan kan du aktivera högre effekt med ett tryck och då värmer den i 2 timmar. Man kan då slippa extra timmer.
Fungerar också som komplettering till golvvärme då den i maxläge ger 300W, men då är det bra om man har en tork med stor yta.

Mido11 skrev:
[bild]
Eller så kan du ta bort elementet och montera en större handdukstork för vattenburen värme, så här ser våran ut, värmer 6 m2 badrum och torkar/värmer handdukar
Vi har denna typ av torkar både i fritidshuset och hemma.

Båda är kopplade både på berg/jordvärmen och el.

Vi har MMA:s koppel för vatten och har ett MMA ställdon som är parallelkopplat med elpatronen i stället för ratten/termostaten. Ett veckour startar elpatronen i tid innan morgonduschen, och då stängs samtidigt vattenflödet. På så vis värms torken av värmepumparna när de går, men även på sommaren när pumparna inte går och vi kan värma upp lite extra på morgonen. Funkar kanon!

Vi har en handdukstork i vardera badrum och jag märker ingen skillnad på om torken är på eller av. Handduken är alltid torr till dagen efter oavsett. Ända gången vi använder dem är när vi har tvättat någon av barnens jackor och de ska hinna torka över natten.

Jag monterar många handdukstorkar i mitt yrke (elektriker) och de där svedbergs som någon la upp bild på får jag araben på. Man får en stor byggsats med massa lösa delar och man får montera elpatron och fylla med vatten själv. Men visst är man beredd på någon timma extra i montering så är dem säkert bra när de väl sitter på plats.

MathiasS skrev:
Sorry, men ni har fel allihop. Tork är ett måste. Här i huset duschas det så mycket efter träningar etc att handdukarna skulle vara konstans blöta utan tork.

Och ärligt talat, vem vill INTE ha en VARM handduk när man har duschat.

Det finns ju torkar som är som vertikala pinnar, det får du garanterat plats med.

.....själv har jag torken ovan för badkaret. Vi lever fortfarande. Under några omständigheter borde det vara ok, för annars skulle jag inte ha den där.
Fel vet jag inte...

Vi har ingen handdukstork. Avsaknaden av en sådan dyker aldrig upp i huvudet. Vi är visserligen bara två stycken så alla familjers olika individuella förutsättningar avgör så klart vilka behov som uppstår.

Jo, här känns det lite överreklamerat att ha en handdukstork. Känns mest som ett energislöseri. Men för den skull så kan andra ha en annan uppfattning och andra behov.

Har ingen handdukstork!! :wow: Jag har ingen handduk ens :cool:

Nej skämt åsido, jag tänker att man skulle ha en sådandär fläkt för hela kroppen som man torkar händer i, på offentliga toaletter. Luft är inte så farligt som elektriska stötar :rolleyes:

Mido11 skrev:
Varför lägger du el-golvvärme med trolig livslängd på 3-25 år beroende på fabrikat under ett klinkergolv med livslängd 200 år?
Ja du, vi var inne på plastmatta först men vi svängde över till klinker efter besöket i "golvläggarbutiken". Det fanns så mycket snyggt klinker att välja på och priset var inte mycket högre jmf matta. De flesta jag pratat med tycker det är vansinnigt att ta plastmatta. Från allra första början var det matta utan golvvärme, sen var vi inte på matta med golvvärme och nu är som sagt inne på klinker och golvvärme.

Mvh / Moribusken

Hur menar du att det är vansinnigt att ta plastmatta? Vilka fördelar finns med klinker, förutom att det finns mycket att välja på?

klart man ska ha handdukstork, de va typ det första som åkte in i badrummet efter att Jacuzzin åkte ut!

Den har varit på sen 2009 och levererar torrra varma handdukar sedan dess : )

Och den är på 60w, så att det kostar massa pengar att ha den på är ju bara bull.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
I flera bostäder så har man returen vvc via handdukstorken.
Eftersom du kör värmepump så sparar du mer på detta än vad kostnaden för drift. Gissar att pay off bara blir några år. Använd för ändamålet avsedd cirkulationspump.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Varmvattencirkulation

Kanske >500kWh om året …
0,06x24x365x elpriset …

vandrarensam skrev:
Kanske >500kWh om året …
0,06x24x365x elpriset …
Ja, minst halva året skall du ändå ha uppvärmning av huset. Om det kommer delvis via handdukstork kan väl kvitta, men det blir ju ingen extra kostnad då.

Den onödiga extrakostnaden uppstår under sommarsäsongen när man normalt inte har någon övrig uppvärmning av bostaden. Alltså under några få månader...

• Gilla
vandrarensam
  • Laddar…
När jag renoverade badrummet hade jag någon idé om att montera in elektrisk golvvärme i väggen där handukskrokar skulle monteras. Sen kom jag inte på något bra sätt att säkerställa att alla framtida brukare skulle förstå att man inte kan borra i väggen hursomhelst, så idén skrotades tidigt i processen. Med golvvärme och riktig ventilation, i mitt fall 15 l/s, blir handdukarna torra över natten, i alla fall under uppvärmningssäsongen.

hakan_o skrev:
Fel vet jag inte...

Vi har ingen handdukstork. Avsaknaden av en sådan dyker aldrig upp i huvudet. Vi är visserligen bara två stycken så alla familjers olika individuella förutsättningar avgör så klart vilka behov som uppstår.

Jo, här känns det lite överreklamerat att ha en handdukstork. Känns mest som ett energislöseri. Men för den skull så kan andra ha en annan uppfattning och andra behov.
Givetvis har man olika behov, jag har förstås spetsat till mitt inlägg en aning.

Men, handdukstork är som med sänksågar, bra stativ till gersågen, fyrhjulsdrift, vinterlöparskor med dubbar osv osv osv. Man fattar inte hur bra det är innan man har skaffat det, och när man väl har det kan man inte vara utan.

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Den onödiga extrakostnaden uppstår under sommarsäsongen när man normalt inte har någon övrig uppvärmning av bostaden. Alltså under några få månader...
Jag har satt tempen i badrummet till 26 grader, så inte många dagar jag eldar för kråkorna :D Sen att husets värmesystem är effektivare behöver vi inte ta in här ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.