mattiasp skrev:
Med golvvärme och riktig ventilation, i mitt fall 15 l/s, blir handdukarna torra över natten, i alla fall under uppvärmningssäsongen.
Det är ju så att störst nytta med att torka handdukar är sommarhalvåret när man inte kör värmen och vi har hög luftfuktighet. Det är då de kan bli hängande lite småfuktiga och få en unken luft.

cersch skrev:
Hur menar du att det är vansinnigt att ta plastmatta? Vilka fördelar finns med klinker, förutom att det finns mycket att välja på?
Det är inte jag som tycker det, utan många jag pratat med. Troligen pga att det blivit kutym att lägga klinkers vid badrumsrenovering. Fördelen med matta är ju att man klarar sig utan värmegolv och OM värmen i golvet av nån anledning ger upp, så klarar man sig utan med plastmatta.

mvh/ Moribusken

Klarar sig gör man oavsett, golvvärme eller inte.

Om man har problem med blöt handduk finns det annars en schysst uppfinning som heter torktumlare. Betydligt energisnålare än en vanlig handdukstork ;)

Johannes Carlsson skrev:
Om man har problem med blöt handduk finns det annars en schysst uppfinning som heter torktumlare. Betydligt energisnålare än en vanlig handdukstork ;)
Daglig användning av torktumlare för en handduk verkar vara overkill!

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Allt det här är ju egentligen en icke-fråga. Man tar handduken från någon typ av hängare, torkar sig, kastar handduken på golvet, och nästa morgon hänger det en torr handduk på kroken.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Allt det här är ju egentligen en icke-fråga. Man tar handduken från någon typ av hängare, torkar sig, kastar handduken på golvet, och nästa morgon hänger det en torr handduk på kroken.
Vad heter detta hotell? "Morsans hotell" ? ;) Normalt uppmanas man även på hotell numera, att använda sin handduk mer än en gång, motivering är miljövänligt och energibesparande.

Jag tror att det mest ligger ekonomi bakom, annars är väl miljövänlighet inte fel det heller.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om det inte finns några bättre alternativ så går det givetvis att köra vattenburet på egen liten slinga med en egen cirk.pump och doppvärmare på lämpligt ställe om värme året runt är viktigt och elektrikern strejkar..

Henri skrev:
Daglig användning av torktumlare för en handduk verkar vara overkill!
Sägs att en avfuktare är billigare i drift för att torka tvätt än vad en torktumlare är. På köpet får man ett torrare klimat i rummet också.

Torrt klimat känns inte likställt med komfort? Inte för fuktigt heller förvisso.

hakan_o skrev:
...På köpet får man ett torrare klimat i rummet också.
Varför skulle man vilja ha det torrare inomhus nu på vintern.
Vårt nya problem är väl snarare att vi har det för torrt pga våra effektiva ventilationssystem.

Jag har nu ca 30% RH, och får torrsprickor i fingertopparna och naglarna spricker.
Hade gärna haft 50% RH.
Men visst, tvätt och duschhanddukar torkar rekordsnabbt :)

ronolo skrev:
Torrt klimat känns inte likställt med komfort? Inte för fuktigt heller förvisso.
Badrum som nyttjas dagligen av en hel familj där alla hänger upp sina fuktiga handdukar kan bli rätt fuktiga under lång tid (vilket inte är bra för rummet) och då kan en avfuktare hjälpa till att hålla fuktigheten på en rimlig nivå. Handdukarna torkar fortare. På köpet en komfort där människan mår som bäst.

KnockOnWood skrev:
Varför skulle man vilja ha det torrare inomhus nu på vintern.
Vårt nya problem är väl snarare att vi har det för torrt pga våra effektiva ventilationssystem.
Vem skrev att avfuktaren skulle användas vintertid? Vem skrev att den skulle användas om den inte behövs?
Använd den på sommaren då det är hög relativ luftfuktighet i badrummet som ytterligare späs på med mycket duschande och många fuktiga handdukar som behöver torkas.

hakan_o skrev:
...
Vem skrev att avfuktaren skulle användas vintertid? Vem skrev att den skulle användas om den inte behövs?...
Ingen, så vitt jag minns.
Men nu är det ju december, och jag inbillar mig att vi inte skriver om hur det var i juli utan idag.
På sommaren hänger vi väl ut tvätten, och inga avfuktare behövs såvitt jag förstår?

KnockOnWood skrev:
Ingen, så vitt jag minns.
Men nu är det ju december, och jag inbillar mig att vi inte skriver om hur det var i juli utan idag.
På sommaren hänger vi väl ut tvätten, och inga avfuktare behövs såvitt jag förstår?
Jag läste igenom hela tråden häromdagen och och om jag inte minns fel så har det diskuterats och omnämnts tidigare i tråden att det är mestadels sommartid som handdukarna har svårt att torka inomhus. Och om problemet växlar genom årstiderna så är det ju så klart den tiden på året då man har problemet som man får försöka åtgärda det på bästa sätt. Har man inget problem behöver man ingen åtgärd heller.

För egen del undviker jag att släpa ut tvätten och hänga den ute för det är ett ständigt passande mot regnmolnen så tvätten inte blir blötare än innan jag hängde ut den. Naturligtvis lite beroende på var man bor i Sverige. På sina ställen kan väl tvätten hänga ute i stort sett hela sommaren utan att bli blöt...

hakan_o skrev:
...
För egen del undviker jag att släpa ut tvätten och hänga den ute för det är ett ständigt passande mot regnmolnen så tvätten inte blir blötare än innan jag hängde ut den...
OBS, varning, jag raljerar lite :)

Ja, stackare, det kan ju vara väldigt blött.

Till Öland kör de vatten i tankbil, och här på Västkusten har det väl varit bevattningsförbud i flera år nu i varenda kommun :confused:
Grundvattnet lär ha varit minus 300 mm regn i våras.
Bor du i Boråstrakten eller?

Men det är klart att det enklare för mig, som är hemma hela dagarna, att hänga ut tvätten.
Annars kan man ju göra det på lördagar-söndagar om man har vanliga arbetstider.

Bygg ett skärmtak över tvättställningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.