Anna_H skrev:
Nu blir jag arg. Du skrev ju ordagrannt det JAG skulle skriva! :rolleyes:

Jag gissar också på att "2" är ett skåp elelr högskåp och borde sitta bättre i hörnet. Handdukstork över toaletten har de ju alltid på hotell, själv har jag kopplingsskåpet för vattnet där, men jag har större badrum.
Bättre sent än aldrig ;)

Ja, om man har ett kopplingsskåp infällt så är det väl inget som hindrar att ha en svängbar handdukstork utanför?

Handdukstork fungerar väl bra elektriskt i duschutrymmet, men blir inte handdukarna blöta då?

Jag har el under badkaret (bubbelbad) som konstant sköljs över av vatten och det fungerar utmärkt om det är korrekt utfört och av rätt kvalitet.

Det är godkänt om den är IP44 plus att det sitter jordfelsbrytare till den gruppen.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag skulle montera den ovan toastolen i st för bakom😚.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Med den inritade placeringen ovanför badkaret tycker jag det ser ut att vara stor risk att få en fuktig handduk att torka sig med oavsett värme i torkställningen.

Min handdukstork är på ibland när jag råkat slå till strömbrytaren med locket till tvättkorgen. Vilken nytta värmen gör har jag fortfarande inte förstått. Medan jag bodde i lägenhet hände det att jag torkade tvätt på den om jag hade lite bråttom, men inte hade tid i tvättstugan. Nu har jag en torktumlade för den situationen.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt vilket engagemang :) Har läst igenom alla inlägg och ska försöka kommentera så gott det går..

Stuff skrev:
Ska du ta en strid med sambon eller varför söker du efter argument?
Vill du inte klämma in en handdukstork så gör inte det då. Det är ju ditt badrum så du bestämmer.
Dina och elektrikerns argument är fullt tillräckliga. Se bara till att ha bra ventilation så torkar det bra ändå
Behöver inte strida mot frun i huset. Vi är rätt så överens (när det gäller detta iaf ;)) Saken är den, att vi skulle vilja ha en tork, men pga layouten ser vi bara en plats för den, och det är i våtzon 1. Så egentligen vill vi ha "argument" och moraliskt stöd för att inte montera en uppvärmd handdukshängare;). Och självklart bestämmer vi själva hur vi vill ha det i vårat hus - i detta fall var det nog mer ett rop på tips och ideer.

MathiasS skrev:
….Det finns ju torkar som är som vertikala pinnar, det får du garanterat plats med.
Har varit inne på dessa. Planen är/var isf att sätta den direkt innanför dörren till höger, men som sagt – är rädd att det inte skulle se snyggt ut med massa handdukar hängandes där. Sen är det ju nästa pilsner med den placeringen – man måste komma ihåg att ta med sig handduken till badkaret när man ska duscha. Men förhoppningsvis lär man sig rätt så omgående att göra det :p.

MathiasS skrev:
…......själv har jag torken ovan för badkaret. Vi lever fortfarande. Under några omständigheter borde det vara ok, för annars skulle jag inte ha den där.
Jag tror inte heller att våran placering skulle innebära några faror. Vi sitter ner och duschar och det är så pass långt från duschhandtaget att det ska mycket till om man ska blöta ner handdukstorken. Vem skulle för övrigt ha synpunkter om man frångår ev ”regler” när det gäller elsäkerhet? Husägaren? (honom känner jag - det är en vettig kuf:p) Försäkringsbolaget?

Stuff skrev:
….Ser nu att jag kanske kunde uppfattas som lite tvär i mitt förra inlägg men det känns bara tråkigt att TS måste ta sig ut på internet för att leta argument för att få göra som han vill i sitt eget hem
Som jag skrev tidigare. Ville mest ha tips, ideer, argument och synpunkter. Upplever själv att handdukarna idag torkar bra trots avsaknaden av handdukstork och det lär ju inte bli sämre med golvvärme och en PAX-fläkt ist självdrag.

Marlen Eskilsson skrev:
….Jag har alltså ändrat mig (efter att ha provat utan) och tycker nu att handdukstork förhöjer kvaliteten på badrummet.
Det är ju också en aspekt – upplevd kvalite’ på badrummet. Kan det månne vara så att ett renoverat badrum utan handdukstork upplevs lite mer ”budget” och även får ett sämre ”andrahandsvärde” jmf ett badrum med tork? Inte för att vi renoverar för att sälja, men i alla fall….

Marlen Eskilsson skrev:
….Handdukshängaren som du visar på bilden finns med värme, men det visste du kanske.
Jo, vi hade tänkt oss en ”Flex-I 5” på markerad plats.

TheGame skrev:
Det går inte att bara hänga på väggen på krokar ovanför radiator?
Har ett fönster ovanför tyvärr.

f91jsw skrev:
Man behöver ha en handdukstork, men den behöver inte vara uppvärmd. Dvs det "behövs" en torkställning av något slag där man kan hänga handdukarna luftigt. Har man ett korrekt ventilerat badrum kommer handdukarna utan problem torka även om man duschar två gånger om dagen.
lundq skrev:
Har du problem med blöta handdukar idag så kan lösningen vara en handdukstork. Men har du inte ett sådant problem så är ju en tork meningslös.
Vi monterade in två stycken i vårt nybygge, och dom har använts exakt lika länge som det tog att testa funktionen.
Amen!  Det finns några saker som talar för det ni skriver. Som jag skrev tidigare så upplever jag att handdukarna idag torkar bra trots avsaknaden av handdukstork(med värme) och det lär ju inte bli sämre med golvvärme och en PAX-fläkt som ventilerar ist självdrag som det är idag.

roland53 skrev:
Vad är nr 2 på din ritning? Om det är ett skåp, skulle det inte bli luftigare att sätta det i hörnet på andra sidan tvättstället? Och flytta tvättstället något mot toaletten. Du skulle då få plats med handukstorken mellan tvättställ och toalett samtidigt som du får ett större manöverutrymme runt toaletten.
Det är helt riktigt ett vägghängt högskåp. Bra ide’! Ska skissa på din ide. Har faktiskt ”snöat in” på att möblerna ska fördelas längs väggen. Kanske blir riktigt bra att skjuta ihop högskåpet med tvättstället, vare sig det sker på höger eller vänster sida.

Tack för alla synpunkter och argument. Ska prova att möblera om lite. Skulle det inte bli bra så finns det uppenbart en hel del synpunkter på att det inte är nödvändigt med en uppvärmd handukstork.

Avslutningsvis, ni som har handdukstorkar av denna modell – är det inte krångligt att hänga upp handdukarna?
Väggmonterad vit uppvärmd handdukstork med flera horisontella stänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste man inte stå och trä och lirka för att få dit en handduk om det redan hänger handdukar där? Och om man sen ska ta en handduk och drar – följer inte flera stycket med då? Å inte hänger dom direkt luftigt heller…..eller?

mvh/ Moribusken

Angående regler: I detta fall tycker jag man ska hålla sig till reglerna, dom finns ju där för att man inte ska göra sig illa.

Andper skrev:
Det är godkänt om den är IP44 plus att det sitter jordfelsbrytare till den gruppen.
Det handdukstork vi tittat på är IP44-klassad, men enl min elektriker är det big "no-no" att dra fram el till våtzon 1. Han skulle dock kolla upp det, då det ibland sker ändringar i reglementen mm.
Hela huset är "övervakat" med jordfelsbrytare. Är det tillräckligt för att få montera elektrisk handdukstork och dra fram 230V enl min första skiss?

mvh/ Moribusken

richardtenggren
Mina föräldrar hade liknande handdukstork i badrummet i deras tidigare hus. Det finns krokar att montera mellan rören, men kanske lämpar sig bäst till mindre handdukar.
Jag hängde aldrig upp några handdukar då jag redan hade flyttat hemifrån när badrummet renoverades.

Mikael_L
Moribusken skrev:
Det handdukstork vi tittat på är IP44-klassad, men enl min elektriker är det big "no-no" att dra fram el till våtzon 1. Han skulle dock kolla upp det, då det ibland sker ändringar i reglementen mm.
Hela huset är "övervakat" med jordfelsbrytare. Är det tillräckligt för att få montera elektrisk handdukstork och dra fram 230V enl min första skiss?

mvh/ Moribusken
Såvitt jag kan bedöma hamnar det där i område 1 och där måste elmaterial hålla minst IPX4 och vara skyddat av JFB. Uttag är ej tillåtet i område 1.
(detta har gällt sedan 2009-03-30)

Så jag skulle valt en bra och snygg kopplingsdosa, helst bättre än IP44. Använda dragavlastning och JFB. Sen är du i hamn. Men att hänga handdukar bredvid badkaret är kanske ändå inte helt lyckat... ;)

Redigerat:
Moribusken skrev:
Fantastiskt vilket engagemang :) Har läst igenom alla inlägg och ska försöka kommentera så gott det går..

Behöver inte strida mot frun i huset. Vi är rätt så överens (när det gäller detta iaf ;)) Saken är den, att vi skulle vilja ha en tork, men pga layouten ser vi bara en plats för den, och det är i våtzon 1. Så egentligen vill vi ha "argument" och moraliskt stöd för att inte montera en uppvärmd handdukshängare;). Och självklart bestämmer vi själva hur vi vill ha det i vårat hus - i detta fall var det nog mer ett rop på tips och ideer.

Har varit inne på dessa. Planen är/var isf att sätta den direkt innanför dörren till höger, men som sagt – är rädd att det inte skulle se snyggt ut med massa handdukar hängandes där. Sen är det ju nästa pilsner med den placeringen – man måste komma ihåg att ta med sig handduken till badkaret när man ska duscha. Men förhoppningsvis lär man sig rätt så omgående att göra det :p.

Jag tror inte heller att våran placering skulle innebära några faror. Vi sitter ner och duschar och det är så pass långt från duschhandtaget att det ska mycket till om man ska blöta ner handdukstorken. Vem skulle för övrigt ha synpunkter om man frångår ev ”regler” när det gäller elsäkerhet? Husägaren? (honom känner jag - det är en vettig kuf:p) Försäkringsbolaget?

Som jag skrev tidigare. Ville mest ha tips, ideer, argument och synpunkter. Upplever själv att handdukarna idag torkar bra trots avsaknaden av handdukstork och det lär ju inte bli sämre med golvvärme och en PAX-fläkt ist självdrag.

Det är ju också en aspekt – upplevd kvalite’ på badrummet. Kan det månne vara så att ett renoverat badrum utan handdukstork upplevs lite mer ”budget” och även får ett sämre ”andrahandsvärde” jmf ett badrum med tork? Inte för att vi renoverar för att sälja, men i alla fall….

Jo, vi hade tänkt oss en ”Flex-I 5” på markerad plats.

Har ett fönster ovanför tyvärr.

Amen!  Det finns några saker som talar för det ni skriver. Som jag skrev tidigare så upplever jag att handdukarna idag torkar bra trots avsaknaden av handdukstork(med värme) och det lär ju inte bli sämre med golvvärme och en PAX-fläkt som ventilerar ist självdrag som det är idag.

Det är helt riktigt ett vägghängt högskåp. Bra ide’! Ska skissa på din ide. Har faktiskt ”snöat in” på att möblerna ska fördelas längs väggen. Kanske blir riktigt bra att skjuta ihop högskåpet med tvättstället, vare sig det sker på höger eller vänster sida.

Tack för alla synpunkter och argument. Ska prova att möblera om lite. Skulle det inte bli bra så finns det uppenbart en hel del synpunkter på att det inte är nödvändigt med en uppvärmd handukstork.

Avslutningsvis, ni som har handdukstorkar av denna modell – är det inte krångligt att hänga upp handdukarna?
[bild]
Måste man inte stå och trä och lirka för att få dit en handduk om det redan hänger handdukar där? Och om man sen ska ta en handduk och drar – följer inte flera stycket med då? Å inte hänger dom direkt luftigt heller…..eller?

mvh/ Moribusken
Den modellen är inte alls krånglig att använda, vi har en i vardera badrummet (en går på vattenvärmen och en på el). Lösningen är att man hänger handdukarna på krokarna som följer med istället för att trä in den mellan rören. Vi har fyra krokar per tork, men enbart två följer med om jag nu kommer ihåg rätt.

Jag rekommenderar inte att koppla in handdukstorken på värmesystemet, det fungerar nämligen inte på sommaren och det är då man har mest handdukar att torka, åtminstone vi som bor vid en sandstrand. Så den handdukstorken används mest för att torka vinterkläder och idrottskläder på vintern. Hockeyhandskar torkar fantastisk snabbt på en handdukstork...

Har en liknande som bilden ovan men med lite större mellanrum. Man kan justera avståndet till vägg när man monterar den så att det blir enkelt att hänga upp handdukarna. Vi har anslutit handdukstorken till det vattenburna systemet och tagit bort elementet. Sen sitter det en elpatron i den också för sommarbruk då värmen är avstängd.

Jag hade kört en vattenburen handukstork i ditt fall om det är mot reglerna med el. Vi har en som är både el och vatten. Elen åker endast på om vi skall paniktorka något klädesplagg under sommaren. Handukarna torkar ändå. Men det är mysigt när den är varm på vintern.

Jag tycker det är krångligt att lirka in, valde därför en modell som sitter ihop bara i ena änden, där man trär på handdukarna från sidan.

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Som andra tidigare sagt här så är det helt OK med IP44 i Zon 1 så länge det är fast monterad el-utrustning och JFB finns (på gruppen eller hela centralen). Din elektriker har fel alltså men en eloge till honom för att han är försiktig och eftertänksam!
Dock får inte en IP44 elapparat utsättas för rinnande/sprutande vatten så att ha den i direkt anslutning till duschen får man inte men å andra sidan vore det väl rätt dumt att torka handdukar där... :)

Varför inte satsa på en modell så har dold anslutning?
Dra elkabeln direkt genom väggen så slipper du någon dosa...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.