Hej.
Jag har målat med Biltemas epoxifärg på källargolvet. Enligt vad man kan läsa sig till så ska den vara diffusionsöppen.
Jag målade först två lager men tyckte inte att det blev så ”blankt” som jag ville ha det. Testade därför att måla ett tredje lager. Men då använde jag en öppnad burk som troligen hade härdat lite för länge. För nu tycker jag golvet ser helt matt ut. All glans försvann.
Gissar att jag gjorde fel som använde en burk som fått härda för länge.
Nu till min fråga.
Kan jag rädda golvet och få upp glansen genom att måla ett nytt lager med epoxifärg? Eller är det bättre med klarlack ovanpå? Jag är lite osäker på om klarlacken är diffusionsöppen?
Jag har målat med Biltemas epoxifärg på källargolvet. Enligt vad man kan läsa sig till så ska den vara diffusionsöppen.
Jag målade först två lager men tyckte inte att det blev så ”blankt” som jag ville ha det. Testade därför att måla ett tredje lager. Men då använde jag en öppnad burk som troligen hade härdat lite för länge. För nu tycker jag golvet ser helt matt ut. All glans försvann.
Nu till min fråga.
Kan jag rädda golvet och få upp glansen genom att måla ett nytt lager med epoxifärg? Eller är det bättre med klarlack ovanpå? Jag är lite osäker på om klarlacken är diffusionsöppen?
Vad hade du för underlag? Något som suger åt sig? Har kört själv på olika golv (betong och klinker) utan problemL Leuben skrev:Hej.
Nu till min fråga.
Det är betonggolv under. Gjorde gediget förarbete.H Håbbe01 skrev:
Köpte en ny burk och målade ett lager till. Nu blev det blankt och fint.
Min spontana gissning är att jag inte blandade färgen tillräckligt första gången. Sen försökte jag rätta till mitt misstag med färg som hade börjat härda. Jag tror att det är därför det blev matt.
Sista gången blandade jag färgen länge och väl. Då blev resultatet som jag ville.
Nja tror att det är fukten som strular. Jag körde på sommaren med vidöppen port i garaget. Men nu när det redan är runt 80% utomhus och lite kallare källare så blir det en värre när du kör på färgen.L Leuben skrev:Det är betonggolv under. Gjorde gediget förarbete.
Min spontana gissning är att jag inte blandade färgen tillräckligt första gången. Sen försökte jag rätta till mitt misstag med färg som hade börjat härda. Jag tror att det är därför det blev matt.
Sista gången blandade jag färgen länge och väl. Då blev resultatet som jag ville.
Så värm upp och ventilera så borde det funka bättre
Texten nedan tagen från biltema
"Bruksanvisning
OBS! Använd skyddshandskar och skyddsglasögon. Sörj för att ha bra ventilation så att fukt i den nyapplicerade golvbeläggningen avdunstar innan den härdar. Om luftfuktigheten är över 85% kan ytan bli matt och flammig. Använd blandat material inom 1tim"
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Läste inte hela texten. Men det blev bra ändå, toppenL Leuben skrev:Det är betonggolv under. Gjorde gediget förarbete.
Möjligen är det fukten. Men det är ett uppvärmt rum i källaren. Definitivt under 85%.H Håbbe01 skrev:Nja tror att det är fukten som strular. Jag körde på sommaren med vidöppen port i garaget. Men nu när det redan är runt 80% utomhus och lite kallare källare så blir det en värre när du kör på färgen.
Så värm upp och ventilera så borde det funka bättre
Texten nedan tagen från biltema
"Bruksanvisning
OBS! Använd skyddshandskar och skyddsglasögon. Sörj för att ha bra ventilation så att fukt i den nyapplicerade golvbeläggningen avdunstar innan den härdar. Om luftfuktigheten är över 85% kan ytan bli matt och flammig. Använd blandat material inom 1tim"
Eftersom det blev bra resultat när jag målade en till gång. Så tror jag problemet uppkom när jag skulle måla med färg (
Jag tror inte fukten är problemet. Det är nog för att jag chansade med färg som stått och härdat ett dygn. Det gör jag inte om igen.H Håbbe01 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden