AG A, hur kan du tyda det jag skrev som att dosan skulle fästas i gips???? det jag skrev var att "gipset" kunde fastna i dosan och sedan när dosan rörde sig (för den sitter inte stumt) så kunde "gipset" spricka/lossna.

elmont skrev:
AG A, hur kan du tyda det jag skrev som att dosan skulle fästas i gips???? det jag skrev var att "gipset" kunde fastna i dosan och sedan när dosan rörde sig (för den sitter inte stumt) så kunde "gipset" spricka/lossna.
...och det jag menar är att dosan ska sitta stumt.

AG A skrev:
...och det jag menar är att dosan ska sitta stumt.
De är väl ändå gjorda i plast?

Mina vägguttag och brytare här hemma sitter iaf väldigt stumt, med tanke på att dom har ett mothåll när man skruvar fast dom i dosan. Men man ska kanske kunna vrida på dom och så?

Facket skrev:
Är det inte bättre jag lämnar tillbaka dom extraskivorna jag har till bygghandeln eller lägger det på vårat lager och använder på något annat jobb än att slänga den trasiga skivan? Många tar säkert den vägen men jag tycker det är viktigt att betänka miljöaspekten, alla bäckat små.
Är dom trasiga får bygghandeln ta dom tillbaka varför betala för trasiga grejer som gör att man inte kan göra ett 100 procentigt jobb. Jag sätter inte upp trasiga skivor hemma hos mig dom är för billiga för att fuska med. Är spakel miljövänligt ?

Tror du det är så man skapar en god relation med sin bygghandel, genom att gnälla över några skivor som du själv säger är så billiga? Ska jag lämna tillbaka skivorna jag själv har råkat skada och skylla på att dom va så när jag fick dom? För det går ju definitivt inte att bevisa något, varken åt ena eller det andra hållet. Som någon annan nämde, inte spackel, gipsbruk..

Dosan är av plast och oftast spikas den fast i en träregel, spikarna löper i "hål" och brukar oftast inte sitta stumt mot regeln. Man kan även använda div kottlingar av trä eller plast samt ibland regelfästen av plåt dock så blir dom inte stumma utan kan röras några mm både i djupled och sidled. Inga dosor brukar sitta stumt om dom inte sitter i betong utan dom blir stumma när man fäster apparaten så att dosan trycks mot baksidan av skivan och apparaten mot framsidan av skivan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nej har du skadat dom själva ska du inte lämna tillbaka dom. Har man en god relation med sin bygghandel skickar dom inte skadat gods och råkar dom göra det byts det ut utan att nått ska bevisas.

Tänkte på just den sista biten du nämner om att det blir stumt när det är monterat och klart. Kan inte uttala mig om hur hållfast ett gipsbruk är så därför låter jag bli.

Klart man reklamerar om det handlar om 20 av 100 skivor, men när det är tal om 2-3 kantstötta skivor.. kom igen? Skär bort lite papp, ber målarn laga innan han drar igång att skarvspackla? Att man väljer att inte sätta upp en skadad skiva hemma till sig själv är väl en sak, men när man håller på med det hela dagarna och man väger över alternativen så är det iafall givet för mig.

elmont skrev:
Dosan är av plast och oftast spikas den fast i en träregel, spikarna löper i "hål" och brukar oftast inte sitta stumt mot regeln. Man kan även använda div kottlingar av trä eller plast samt ibland regelfästen av plåt dock så blir dom inte stumma utan kan röras några mm både i djupled och sidled. Inga dosor brukar sitta stumt om dom inte sitter i betong utan dom blir stumma när man fäster apparaten så att dosan trycks mot baksidan av skivan och apparaten mot framsidan av skivan.
Sätter man dosorna rätt och är yrkesman så sitter dom fast annars så ska man nog byta yrke 😀

Polos, jag kan ju tala om att det är skillnad på att sitta stumt och att sitta fast. Kanske du ska be om och få komma på studiebesök hos en elektriker som jobbar på ett bygge så du får titta och känna :thumbup:

• Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
Facket skrev:
Klart man reklamerar om det handlar om 20 av 100 skivor, men när det är tal om 2-3 kantstötta skivor.. kom igen? Skär bort lite papp, ber målarn laga innan han drar igång att skarvspackla? Att man väljer att inte sätta upp en skadad skiva hemma till sig själv är väl en sak, men när man håller på med det hela dagarna och man väger över alternativen så är det iafall givet för mig.
Om 2-3 av hundra är kantstötta sätt skivan där den ända ska skäras så försvinner skadan och man har gjort ett riktigt jobb.

Ja, ska planera jobben bättre.

Snailman
elmont skrev:
Polos, jag kan ju tala om att det är skillnad på att sitta stumt och att sitta fast. Kanske du ska be om och få komma på studiebesök hos en elektriker som jobbar på ett bygge så du får titta och känna :thumbup:
Jag växte upp i ett blåbetonghus, och jag har blivit olidligt trött på vägguttag som man måste hålla fast när man drar ut kontakten (för att inte vägguttaget ska följa med) så till mitt bygge köpte jag några plåtvinklar till mina vp2 dosor, de har jag inte använt förrän nyligen ( de var veka) då jag satt en på varje sida om dosan. :thumbup:

Jag har 70 reglar och 17mm råspont på båda sidor, normalt sätter jag dosorna i två stumpar tegelläkt som jag spikar i råsponten och sen skruvar dosan med två skruv i tegelläkten diagonalt. (Det finns ju nån anledning till att jag aldrig blir färdig)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.