Mäta? Man kör väl med centreringen i vilket fall.

Om man har grejer för det så men det verkar som proffsen har lite dåligt med utrustning.

oceanis skrev:
Om vi bortser ifrån om det är rätt eller fel dosborr som använts så förstår jag inte varför en lagning och spackling skulle ge spackelkullar. En lagning kommer ju, att om den görs rätt, komma på samma höjd som skivan.
Om det blir en glipa så sitter dosan för långt ut.

Om man får spackelkullar när man spacklar och har slipat så gör man något fel.
Av samma anledning man måste göra kullar över gipsskarvar trots den inbyggda "svackan". Du får en synlig övergång mellan gips och spackel annars.

ronolo skrev:
Av samma anledning man måste göra kullar över gipsskarvar trots den inbyggda "svackan". Du får en synlig övergång mellan gips och spackel annars.
Ingen profesionell målare lämnar "kullar" i en spackling för det är ju amatörmässigt att lämna en spacklad yta som ligger över omgivande ytor oavsett om du målar väggar eller något annat.

Ta exemplet med billackering. Hur tror du det skulle se ut om en buckla skulle spacklas ut med råge så.att det blev en "kulle" kvar innan lackering. Samma sak gäller för all spackling, man spacklar och slipar ner till samma nivå som omgivande ytor.

en riktigt skicklig målare lägger på en aning rågat som sen krymper ner till nästintill perfekt höjd.
Jo, jag känner en sån och har sett det göras. Har inga pretentioner att klara det själv.
det är väl svårt / omöjligt att spackla runt en dosa på detta sätt men skivskarvar går.

Redigerat:
AG A skrev:
I mitt hus har jag satt tapeter på väggarna. På så sätt syns det inte att det är spacklat över skruvhål och skarvar. Därefter satte jag strömbrytare och kontaktuttag över alla dosor, så inte ens de syns. Sist men inte minst skruvade jag fast mina dosor i underliggande träkonstruktion i väggen, så de inte ramlar ur när jag drar ur kontakten.

Kanske ett tips till alla amatörer.
Ha, Ha, Ha...

Först när jag läste detta tänkte jag vad är det här för idiot?

När jag läste det igen inser jag att idioten, det är den som läser... :o

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Snailman
hyggabus skrev:
en riktigt skicklig målare lägger på en aning rågat som sen krymper ner till nästintill perfekt höjd.
Jo, jag känner en sån och har sett det göras. Har inga pretentioner att klara det själv.
det är väl svårt / omöjligt att spackla runt en dosa på detta sätt men skivskarvar går.
Jag har målat mina väggar och det jag konstaterat är att spacklet får en väldigt slät yta, och gipset en mindre slät yta (pappens yta) och det gör att färgen får olika struktur på giips resp. spackel. Så i vardagsrummet valde jag att bredspackla allt. Hade säkert inte behövts om jag tapetserat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns en centrummagnet att använda för att hitta centrum vid håltagning...sedan måste man ju
använda rätt storlek på hålsågen....standarddosor brukar vara T70-såg (73mm)..Snickaren här har använt en T80-hålsåg (83mm) men så här blir det när
snickarna ska göra elektrikernas moment...Vi får lära oss i skolan, hur man utför håltagning...då är
det väl på sin plats att vi montörer får göra det på byggena oxå??....

Hmm ja eftersom det finns olika storlekar på dosor precis som på hålsåg så kan det ju mycket väl vara så att man heldre tar den stora istället för den lilla då man garanterat får göra om alla hål.

Sen har jag svårt att tro att er strömbrytare skulle vara mindre än 83 mm och att det skulle synas...

Morgan Jacobsson skrev:
Det finns en centrummagnet att använda för att hitta centrum vid håltagning...sedan måste man ju
använda rätt storlek på hålsågen....standarddosor brukar vara T70-såg (73mm)..Snickaren här har använt en T80-hålsåg (83mm) men så här blir det när
snickarna ska göra elektrikernas moment...Vi får lära oss i skolan, hur man utför håltagning...då är
det väl på sin plats att vi montörer får göra det på byggena oxå??....
Skulle elektrikern stå och vänta när snikarn monterar skivorna och ta hål efter hand eller ? Så svårt att ta rätt hål i en gipsskiva är det inte det klarar vem som helst utan just den här klåparn.

O
'senior? hade kanske inte börjat fälla in elen när han jobbade som snickare? :p

smurfen72 skrev:
Skulle elektrikern stå och vänta när snikarn monterar skivorna och ta hål efter hand eller ? Så svårt att ta rätt hål i en gipsskiva är det inte det klarar vem som helst utan just den här klåparn.
En elmontör har hela tiden jobb att göra..men inte många tycks förstå hur många moment som ingår i vårt yrke...så vi brukar inte stå o vänta...utan ber snickarn ta hålen o gör annat tills denne är klar..riktiga snickare använder hålmagneter o rätt dosfräs..

Sådär var det i mitt hus med på två dosor. Jag monterade knxbrytarna själv så märkte det efteråt. La bara i spackel o målade med lite överbliven färg. Omöjligt att se, har inte spruckit. Det har gått mer än två år nu.

Morgan Jacobsson skrev:
En elmontör har hela tiden jobb att göra..men inte många tycks förstå hur många moment som ingår i vårt yrke...så vi brukar inte stå o vänta...utan ber snickarn ta hålen o gör annat tills denne är klar..riktiga snickare använder hålmagneter o rätt dosfräs..
På mindre jobb har ju inte elektrikern jobb att göra när väl dosorna och slangen är dragen och då är det inte rimligt att elektrikern ska vänta på håltagning utan det hamnar på snickarn vilket är rimligt på ett så pass enkelt moment och det är ju inte så konstigt att snickarn tar hål i skivorna när han monterar dom. På de större byggen jag varit har det alltid varit bygg som gjort håltagning åt elektrikern vill nog det ska vara klart när han kommer dit möjligt att dom tar nått litet enkelt hål.

Det brukar vara elektrikern som gör hål på enklingen och snickaren på dubblingen, då behöver ingen stå och vänta. Det ser ut som mina vänner från Litauen har varit där och snickrat. Jag gjorde ett hus i Åre där "snickarna" kom från Litauen och dom hade en dosfräs som var 80 mm och var helt frågande när jag klagade på dom stora hålen och erbjöd mig att låna ut en 70 mm dosfräs. Målaren var lagomt glad när han fick spackla runt hälften av dosorna.
Jag har i övrigt aldrig kommit i kontakt med en snickare som inte haft 70 hålsåg och hole in one magneter

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.