41 242 läst ·
130 svar
41k läst
130 svar
Är detta verkligen fackmannamässigt gjort av en rutinerad snickare?
Jag tänkte samma tanke men vågade inte skriva det själv. Efter 30 år i byggbranschen så har jag sett hur det utvecklats. Allt handlar om kostnader, så fort det ska börja sparas för att nån ska tjäna pengar, oavsätt vem, så brister kvaliteten. Samma sak när det blir för stor efterfrågan och personalbrist, då sjunker kvaliteten. I början av 2000-talet tog byggbranschen 50.000 pers från industrin, folk som på sin höjd hade satt upp en tavla hemma. Efterfrågan var stor på byggtjänster, kvaliteten sjönk när många jobb slarvades ihop av amatörer. Sedan kom det en liten kris 08, dessa människor försvann från branschen. Sedan svängde det igen och det blev åter sug efter arbetskraft inom bygg, men denna gången går industrin på högvarv så lycksökarna kommer från andra delar inom den fria rörlighetens EU. Skillnaden är att nu har många erfarenhet av branschen, men dom har ett annat tänkande, en annan kultur. Nogrannheten för detaljer, säkerhetstänket, kraven på arbetsgivaren osv. existerar inte riktigt på samma nivå hos denna gruppen. Utomstående har säkert inte missat inslagen på tv som visar hur man fikar, arbetar osv.elmont skrev:Det brukar vara elektrikern som gör hål på enklingen och snickaren på dubblingen, då behöver ingen stå och vänta. Det ser ut som mina vänner från Litauen har varit där och snickrat. Jag gjorde ett hus i Åre där "snickarna" kom från Litauen och dom hade en dosfräs som var 80 mm och var helt frågande när jag klagade på dom stora hålen och erbjöd mig att låna ut en 70 mm dosfräs. Målaren var lagomt glad när han fick spackla runt hälften av dosorna.
Jag har i övrigt aldrig kommit i kontakt med en snickare som inte haft 70 hålsåg och hole in one magneter
Är det verkligen nån som på fullt allvar tror att man får precis samma kvalitet på det utförda arbetet när kostnaden är så mycket lägre?
Jag hade för ett tag sen hantlangarhjälp av en snubbe som byggt sitt hus själv osv (fick se bilder, video osv, kanonfint). Nåväl, jag tänkte väl att han kan ju åtminstone få en chans. Dagen tillära skulle vi sätta upp nya takstolar på en kupa, han skulle stå däruppe och jag nere. Gavlarna var satta och vi hade riktsnöre. Jag visa killen, hur det skulle vara (en tumstocke emellan), sen sa jag du är uppe och jag nere. Nu kör vi!Markarbetaren skrev:Jag tänkte samma tanke men vågade inte skriva det själv. Efter 30 år i byggbranschen så har jag sett hur det utvecklats. Allt handlar om kostnader, så fort det ska börja sparas för att nån ska tjäna pengar, oavsätt vem, så brister kvaliteten. Samma sak när det blir för stor efterfrågan och personalbrist, då sjunker kvaliteten. I början av 2000-talet tog byggbranschen 50.000 pers från industrin, folk som på sin höjd hade satt upp en tavla hemma. Efterfrågan var stor på byggtjänster, kvaliteten sjönk när många jobb slarvades ihop av amatörer. Sedan kom det en liten kris 08, dessa människor försvann från branschen. Sedan svängde det igen och det blev åter sug efter arbetskraft inom bygg, men denna gången går industrin på högvarv så lycksökarna kommer från andra delar inom den fria rörlighetens EU. Skillnaden är att nu har många erfarenhet av branschen, men dom har ett annat tänkande, en annan kultur. Nogrannheten för detaljer, säkerhetstänket, kraven på arbetsgivaren osv. existerar inte riktigt på samma nivå hos denna gruppen. Utomstående har säkert inte missat inslagen på tv som visar hur man fikar, arbetar osv.
Är det verkligen nån som på fullt allvar tror att man får precis samma kvalitet på det utförda arbetet när kostnaden är så mycket lägre?
När allting var klart och jag titta närmare, då var helt plötsligt en regel 2 cm över snöre, en annan 2 cm under osv osv . Fråga vad han syssla med (blev lite kinkig, speciellt med tanke på att han kört sönder spåret på ankarskruen så jag fick köra av alla vinklar med tigersåg), fick svaret... "NO PROBLEM, Inte noga, kommer under tak, syns inte..."
WTF!?!?!
Sen den dagen är de slut med "Inga problem... " och "Jag kan allt... " firmor, har gett flera chansen och tyvärr är det som du säger, de kanske kan allt, de kanske löser det mesta, men detaljen och hur det ser ut bakom gipsen eller brädan. Tja, det är en helt annan femma.Tyvärr är det så åtminstone enligt min erfarenhet.
Allt gott!
Redigerat:
Jag brukar använda ketchuptricket, funkar perfekt.schmakita skrev:
En gång gjorde jag misstaget att använda läppstift i stället. Inte bra.
Det torkar inte, så sen när tapeterna skulle upp var det en röd fläck på. Någon lite smula hade hamnat på golvet och spred sin färg lite överallt.
Så funkar det på servicebyggen. Målarfilt och färg på, så ska det nog bli bra. Ingen som sitter och glor på en dosa och en hel gipsskiva slängs inte för en sån sak.
Noggrann_husägare skrev:[bild]
Vi befinner oss i en reklamationsprocess med ett välkänt och rikstäckande bolag som hävdar att detta skulle vara fackmässigt utfört. Vi är skeptiska.
Snickaren har använt på tok för stort hålsåg till apparatdosorna och inte ens centrerat dosorna till mitten av hålen. Snickaren och bolaget hävdar att det är så här det går till och att man löser problemet senare med spackel och fog, "Så går det till på byggena" säger dem.
Detta skulle i så fall innebära orimliga merkostnader av tid och material, vem vill betala för det?
Vi är oroliga att konsekvenserna blir att spacklet spricker upp efter en tid.
Hålet hamnar utanför våra Eljo trend strömbrytare.
Om det finns snickare, målare eller elektriker där ute får ni gärna kommentera och berätta om det verkligen går till såhär ute på byggena idag.
Jag fattar ändå inte.
Det kan väl knappast gå snabbare och bli billigare att såga med för stor hålsåg för att sen hålla på med spackel, målarfilt, slipa och all torktid, än att bara använda rätt dosfräs med en gång.
Är det bara med tanken på att man som alltid kan skjuta kostnaden till kunden som man håller på såhär.
Är detta kutym är det verkligen dags att klantverkarfirmorna börjar få avdrag på sina fakturor och förlora sina mål i tingsrätten tills de lär sig att det är bättre att jobba på rätt sätt.
Det kan väl knappast gå snabbare och bli billigare att såga med för stor hålsåg för att sen hålla på med spackel, målarfilt, slipa och all torktid, än att bara använda rätt dosfräs med en gång.
Är det bara med tanken på att man som alltid kan skjuta kostnaden till kunden som man håller på såhär.
Är detta kutym är det verkligen dags att klantverkarfirmorna börjar få avdrag på sina fakturor och förlora sina mål i tingsrätten tills de lär sig att det är bättre att jobba på rätt sätt.
Nej det går ej fortare jo kanske lite, kan helt enkelt vara så att dom tog fel fräs för detta hål.Mikael_L skrev:Jag fattar ändå inte.
Hej
Mer kostnaden för material m.m. att täcka kan inte handla om mer än en 500 kr för 7 dosor!
//Calle
Mer kostnaden för material m.m. att täcka kan inte handla om mer än en 500 kr för 7 dosor!
//Calle
Men att det är billigt att laga försvar ju inte på något vis att man gör ett helt onödigt fel. Dessutom kommer med tiden spacklet att släppa och man får göra om allt, bara för att en klåpare har gjort ett misstag som ingen yrkesman ska göra.
Så du menar att yrkesmän inte gör misstag ?elmont skrev:
Alla fel är onödiga men ibland blir det fel.
Och är det en yrkesman som lagar hålet så är det inga problem.
Självklart kan även yrkesmän göra fel men man bör förvänta sig av seriös yrkesman att han tar konsekvensen själv och gör om och gör rätt.
Att ösa över "fellösningen" till en annan yrkeskategori (målare) är väl knappast seriöst.
Huvudfrågan var "är detta verkligen fackmannamässigt gjort"?
Vissa av svaren tycks mena på att göra fel är en facklig rättighet. Jag menar att utförandet inte är fackmannamässigt acceptabelt, sen om detta beror på otur, språkförbistring eller annat är väl ganska ointressant för TS, kan jag tänka. :x
Att ösa över "fellösningen" till en annan yrkeskategori (målare) är väl knappast seriöst.
Huvudfrågan var "är detta verkligen fackmannamässigt gjort"?
Vissa av svaren tycks mena på att göra fel är en facklig rättighet. Jag menar att utförandet inte är fackmannamässigt acceptabelt, sen om detta beror på otur, språkförbistring eller annat är väl ganska ointressant för TS, kan jag tänka. :x