41 242 läst ·
130 svar
41k läst
130 svar
Är detta verkligen fackmannamässigt gjort av en rutinerad snickare?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Men det där kommer att hamna bakom täckramen till strömbrytaren så jag förstår inte problemet?Jag har läst liknande trådar från dig där du gnäller på andra "defekter" som inte kommer att synas. Du verkar ha ett väldigt krångligt liv, god jul.
Jag försvarar inte snickaren, jag tycker att det är klantigt, alternativt slarvigt eller inkompetent gjort. En snickare borde känna till begreppet dosfräs och hole-in-one.roland53 skrev:Finns ingen anledning att försvara snickaren i detta fall, kan jag tycka.
Som amatör lyckas jag mycket bättre på mina projekt :x
Jo, 1 timme extra, kanske inte per dosa men låt säga en halvtimme extra per dosa. Med dom timpriser som gäller idag + material. Då pratar vi ändå 7x0,5x500:- = 2.000 kr i runda slängar i merkostnad och då blir resultatet ändå mediokert.
Skall man acceptera sådant?
Inte i min värld iallafall, byggfirman kan ta på sig tomteluvan och fixa nya skivor. För dom verkar vara riktiga tomtar som försöker snacka bort snickarens tillkortakommanden. Är det verkligen en snickare som varit inblandad?
I dagens byggrusch så verkar det vara brist på yrkesfolk så det anställs nog en och annan tomte.
Tomtarna är ju per definition arbetslösa en stor del av året.
GOD JUL PÅ ER ALLA
Är det bara den här grejen så tycker jag att man kan acceptera det. Alla gör fel på jobbet ibland, och då får man ta lite tid för att rätta till det. Och det är helheten som kunden får betala. Det är när det börjar bli flera sådana här fel som det finns skäl att klaga ordentligt på det. Och om yrkesmannen åker ifrån jobbet med kvarvarande fel som denne missat så tycker jag att det är ett backjobb som man får komma tillbaks och fixa på egen bekostnad.
Jag säger att det kanske tar en timme extra att fixa alla dosorna med extra spackel. En målare gör troligen så att denne börjar med att spackla dosorna eftersom det blir ett tjockare lager där än på resten av väggen. Då får dessa mest torktid på sig. Att lägga på spacklet på en dosa kanske tar 1 minuter per dosa. Med 4 lager spackel blir det 7 x 4 =~ en halvtimme. Sedan får man lägga några extra sekunder kring varje dosa med slipgiraffen när man slipar rummet. Har man otur blir det extra torktider så att målaren måste komma en gång till, då kan det dra på upp till kanske 2 timmar extra men målaren borde kunna tänka igenom jobbet på ett sånt sätt att det undviks.
Jag som amatör spacklar väggarna i ett helt rum på 20 kvadrat på några timmar och slipar samma rum med slipgiraffen på under en timme. Det här är verkligen ingen stor sak för en erfaren målare.
Jag har råkat ut för yrkesmän som klantat sig betydligt värre. En lastbilschaffis dumpade ett helt flak jord rakt över ett äppelträd trots extremt tydliga instruktioner om att vara försiktig med trädet och skyllde sen ifrån sig. Två snickare glömde att sätta ett uppvik runt skorstenen med takpapp (upptäcktes ett år senare, inga skador som tur var), elektriker har lämnat icke-fungerande uttag och en kortsluten säkringsgrupp etc.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Jag undrar mest varför man väljer att göra på det långa och krångligaste sättet när det finns ett hålsåg som gör att man slipper extraarbete. Jag som kund betalar nu extra samt att det finns en risk att sådana här spackling spricker då det är vanligt spackel som är använt.Finndjävel skrev:
Faktum är att täckramen inte kommer att täcka vissa hål.
Livet är inte krångligare än man gör det, men varsågod att spekulera om mitt liv om du vill
visst blir det glappigt eftersom dosan sitter inte bergfast. Det räcker att dra ut damsugarsladden ett par gg med övervåld för att spacklet ska gå i smulor och hamna nedanför uttaget.
Percis när damsugandet var färdigt !
Vaddå so what !
Jag skulle anmäla det utan tvekan.
Percis när damsugandet var färdigt !
Vaddå so what !
Jag skulle anmäla det utan tvekan.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Skojar du?Lars48 skrev:
Om man inte kan spackla runt den dosan utan att det spricker borde man inte få gå närmare spackel och färg än 100m. Sen så ser man till att uttag/brytare sitter så att det inte glappar, inte svårt heller.
Men arbetet är klantigt gjort, men medför inga större kostnader och absolut inga problem förutom extra arbete.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ja, dosan sitter väl ändå skruvad så den lär ju inte glappa.
Nej, jag kan tycka att ni bör sammanställa felen och kräva rimligt avdrag på den extratid som normalt inte krävs i vissa moment.
Nej, jag kan tycka att ni bör sammanställa felen och kräva rimligt avdrag på den extratid som normalt inte krävs i vissa moment.
Man använder naturligtvis rätt hålsåg till rätt dosa, allt annat är slarv, fusk eller okunskap.
Jag har tre olika att välja på, T70 för apparatdosor, T80 för kopplings och takdosor och så finns det en specialdosa som jag sällen använder men den måste ha en mindre dosfräs än T70.
Dessa fräsar jag har är 74mm, 84 mm resp 68 mm.
Och alla seriösa har åtminstone de två första i sin verktygslåda och väljer rätt.
När de gjort fel på det där viset kommer det ta extra tid hur dom än gör, dvs spacklar eller byter gipsskiva etc.
Den tiden ska ni inte behöva betala för, för de har missat en väldigt basic grej, inget som går att skylla på något annat.
Jag har tre olika att välja på, T70 för apparatdosor, T80 för kopplings och takdosor och så finns det en specialdosa som jag sällen använder men den måste ha en mindre dosfräs än T70.
Dessa fräsar jag har är 74mm, 84 mm resp 68 mm.
Och alla seriösa har åtminstone de två första i sin verktygslåda och väljer rätt.
När de gjort fel på det där viset kommer det ta extra tid hur dom än gör, dvs spacklar eller byter gipsskiva etc.
Den tiden ska ni inte behöva betala för, för de har missat en väldigt basic grej, inget som går att skylla på något annat.
I mitt hus har jag satt tapeter på väggarna. På så sätt syns det inte att det är spacklat över skruvhål och skarvar. Därefter satte jag strömbrytare och kontaktuttag över alla dosor, så inte ens de syns. Sist men inte minst skruvade jag fast mina dosor i underliggande träkonstruktion i väggen, så de inte ramlar ur när jag drar ur kontakten.
Kanske ett tips till alla amatörer.
Kanske ett tips till alla amatörer.
Jag skulle säga att det är ett gränsfall.
Om arbetet skall gå undan någotsånär måste man använda en något för stor hålsåg. Så gör man alltid och ibland tvingas man tälja bort litet med mattkniven i någon kant dessutom. Eventuella sprickor och otätheter täcks ju av täckplattan.
Alla som har skruvat gips på förtjänst vet det här.
I det här fallet tycker jag att de har använt en litet större hålsåg än nöden kräver och det är ju fel men principen är helt rätt. Normalt brukar man använda 76 mm hålsåg för de där dosorna.
Om arbetet skall gå undan någotsånär måste man använda en något för stor hålsåg. Så gör man alltid och ibland tvingas man tälja bort litet med mattkniven i någon kant dessutom. Eventuella sprickor och otätheter täcks ju av täckplattan.
Alla som har skruvat gips på förtjänst vet det här.
I det här fallet tycker jag att de har använt en litet större hålsåg än nöden kräver och det är ju fel men principen är helt rätt. Normalt brukar man använda 76 mm hålsåg för de där dosorna.
Redigerat:
Är det bara hål bakom så torde det vara lugnt. Däremot hade det varit trä och spacklet fäst både mot trä och mot gipsen så hade det funnits goda anlag för sprickor.robba5 skrev:
Inget vidare snyggt förfarande av snickaren. Istället för att lägga en tusenlapp på rätt verktyg för ändamålet så får kunden betala extra arbetstid för spackling och tillsnyggning av hålen. Inte ok i min bok.
Motiverar man inte timpengen med att den ska täcka verkyg och bil? Då borde man lägga pengarna på det också.
Ju mindre verktyg man behöver destu billigare är man helt oberoende av tidsåtgång. Lönen går nämligen att lämna obetalad men inte verktygsinköpen.
Ett av de mer minnesvärda grälen var då vi skulle flytta 20 kubikmeter grus och chefen ansåg att det var för dyrt med skottkärror så allt skulle bäras i ämbar. Ett annat minnesvärt gräl var då det ansågs billigare att stå och kapa stora mängder väggspanter med fogsvans än att skaffa dit en kapcirkelsåg....... och sedan hade samma chef mage att kräva oavlönad övertid för att det gick för långsamt med mellanväggarna.
Billigaste entreprenör är populär bland kunderna och billigaste entreprenör saknar per definition verktyg.
Ett av de mer minnesvärda grälen var då vi skulle flytta 20 kubikmeter grus och chefen ansåg att det var för dyrt med skottkärror så allt skulle bäras i ämbar. Ett annat minnesvärt gräl var då det ansågs billigare att stå och kapa stora mängder väggspanter med fogsvans än att skaffa dit en kapcirkelsåg....... och sedan hade samma chef mage att kräva oavlönad övertid för att det gick för långsamt med mellanväggarna.
Billigaste entreprenör är populär bland kunderna och billigaste entreprenör saknar per definition verktyg.