Ursäkta men undrar vad .i menar med.hole in one? Jag tänker.golf ;)

Så det är okej att en snickare klantar sig/slarvar, bara det blir snyggt i slutändan?

Noggrann_husägare skrev:
Så det är okej att en snickare klantar sig/slarvar, bara det blir snyggt i slutändan?
Ja, på sätt och vis. Om man gör ett misstag och rättar till det så kan väl ingen klaga? Alla kan göra misstag. Det viktiga är hur man hanterar misstaget.
Men att regelmässigt köra med för stor hålsåg som en genväg är förstås inte okej.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
TheGame skrev:
Ursäkta men undrar vad .i menar med.hole in one? Jag tänker.golf ;)
Används av alla med lite hum om bygge tillsammans med en T70 hålsåg i detta fallet.
Tre röda hålsågsadapter för T70 i olika storlekar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Haha. "Så det går till på byggena "

Jo tjena...

Dom har använt fel storlek på dosfräsen. Det finns storlekar som matchar doserna. Målaren får berätta vad det kostar alt får dom gipsa om.
Gipsa om???? Nu överdriver du väl.....
Slutresultatet efter en spackling blir ju lika bra som om det hade använts en mindre hålsåg så varför skulle man gipsa om det hela? Att dra på en sväng spackel på det som syns på bilden är en fråga om sekunder när man ändå spacklar väggarna så man behöver ju inte överdriva det hela.

Och du som säger dig ha byggt 500 lägenheter har väl också gjort misstag som har rättats till eller du gipsar om så fort en liten skada uppstår på en platta och reparerar aldrig något??

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Har du redogjort dina förväntningar för din "hantverkare" eller ska vi säga montör? Du vill ha ett snygt färdigt resultat när både snickare, målare och elektriker lämnar ert hus i avtalad tid?
Har ni kommit överens om att resultatet ska vara både snyggt och välgjort?
Det är klart att kalla det fackmannamässigt är väl att ta i. Hellre lathet och bekvämlighet.
Även om det inte är fackmannamässigt gjort så blir nog slutfinichen den samma beroende på hur duktig er målare är.
Även om ni har en ej så erfaren målare bör han fixa det utan problem. Men det blir ju en merkostnad, en eller två extra spackling med torktider och vid ett mindre projekt så fins det kanske inget han kan göra under torkningen så då får han åka till ett annat jobb och komma tillbaka senare= fler moment, fler resor som i sin tur tar längre tid och tid är pengar.

Norrhyttan skrev:
Ja, på sätt och vis. Om man gör ett misstag och rättar till det så kan väl ingen klaga? Alla kan göra misstag. Det viktiga är hur man hanterar misstaget.
Men att regelmässigt köra med för stor hålsåg som en genväg är förstås inte okej.
Håller helt med! Bara man gör rätt för sig så! Slutresultatet kommer fortfarande att bli lika när målaren är klar! :)

Noggrann_husägare skrev:
[bild]

Vi befinner oss i en reklamationsprocess med ett välkänt och rikstäckande bolag som hävdar att detta skulle vara fackmässigt utfört. Vi är skeptiska.

Kan med säkerhet säga att det inte är någon idé att dra igång någon reklamationsprocess om det här är det enda du har att gå på tyvärr.
En målare fixar till det där så slutresultatet blir 100% man kan faktiskt jämföra det här med att en skiva går sönder i nått hörn, och en sån sätter man upp ändå för målaren fixar till det sen när han håller på.

Såklart klantigt gjort av snickaren att använda för stor hålsåg. Men du kommer inte se nått när allt är klart.

Man fr ju hoppas att dom iallafall grundat med gipsspackel och inte vanligt skivspackel endast.

Noggrann_husägare skrev:
Du kan väl inte tro att fast man är yrkesman att det inte blir fel ibland? En sån här grej som gipsning är en skitsak egentligen för gör du för stort hål tex, så går ju det att fixa till med spacklingen sen.

Men slarvar/klantar du med nån konstruktion som är väsentlig för huset, så är det ju en helt annan femma. Men om så skulle vara fallet här så hade dom nog skickat dit rätt man och åtgärdat det ögonblickligen.

Vill bara förtydliga att jag inte alls accepterar byggfusk eller slarvigt utförande av väsentlig del. Jag tar mitt jobb på största allvar och är väldigt stolt för det! Har vid flera tillfällen "skällt ut" flera yrkesgrupper inom bygg som gjort skitjobb helt enkelt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Självklart får man göra fel och misstag som yrkesman, det är mänskligt.
Snickaren har gjort allt från småfel till stora säkerhetsfel och konstruktionsfel. Småfelen som vi hade överseende med i början blev fler och fler och när det är ett 20-tal småfel blir helheten en annan och känslan genomsyras av slarv och stress. Snickaren förklarar allt med "det kan man lösa senare" men det kommer ju vi också få betala för. Dubbel kostnad jämfört med att göra rätt från början.

Vi anlitade en "seniorsnickare" just för att vi hade någon vision om att "dom goa gubbarna" inte håller på med slarv och stress, samt är rutinerade vad gäller att hålla nere på material och timkostnader.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Noggrann_husägare skrev:
Självklart får man göra fel och misstag som yrkesman, det är mänskligt.
Snickaren har gjort allt från småfel till stora säkerhetsfel och konstruktionsfel. Småfelen som vi hade överseende med i början blev fler och fler och när det är ett 20-tal småfel blir helheten en annan och känslan genomsyras av slarv och stress. Snickaren förklarar allt med "det kan man lösa senare" men det kommer ju vi också få betala för. Dubbel kostnad jämfört med att göra rätt från början.

Vi anlitade en "seniorsnickare" just för att vi hade någon vision om att "dom goa gubbarna" inte håller på med slarv och stress, samt är rutinerade vad gäller att hålla nere på material och timkostnader.
Då förstår jag din frustation! Stå på dig om du blir dåligt behandlad. Du har nog tyvärr fått fel hantverkare till ditt bygge.

pelpet skrev:
De flesta skador i gips går att lösa så snyggt med spackel och slipning att det inte syns. Det är inget stort merarbete, det handlar om kanske en timme extra. En målare med slipgiraff gör det där slätt och snyggt.
Finns ingen anledning att försvara snickaren i detta fall, kan jag tycka.
Som amatör lyckas jag mycket bättre på mina projekt :x

Jo, 1 timme extra, kanske inte per dosa men låt säga en halvtimme extra per dosa. Med dom timpriser som gäller idag + material. Då pratar vi ändå 7x0,5x500:- = 2.000 kr i runda slängar i merkostnad och då blir resultatet ändå mediokert.

Skall man acceptera sådant?

Inte i min värld iallafall, byggfirman kan ta på sig tomteluvan och fixa nya skivor. För dom verkar vara riktiga tomtar som försöker snacka bort snickarens tillkortakommanden. Är det verkligen en snickare som varit inblandad?
I dagens byggrusch så verkar det vara brist på yrkesfolk så det anställs nog en och annan tomte.
Tomtarna är ju per definition arbetslösa en stor del av året. :rolleyes:

GOD JUL PÅ ER ALLA

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att du anlitat en "seniorsnickare". Tror tyvärr att s.k. hantverkare som förmedlas via seniorpooler inte alltid är f.d. yrkesmän.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
varför skulle denna spackling ta en timme extra? på 7 dosor?
resten av skivorna samt skarvarna ska ju spacklas , förhoppningsvis samtidigt.
Att då fylla runt dosan tar marginellt med extra tid, typ en minut per styck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.