A AndersS skrev:
Var någonstans är avrinning på taket?
Är det till vänster så blir det många kortskarvar och många ojämnheter hela vägen.
Avrinning på högra kortsidan

Friteradräka Friteradräka skrev:
Hej, undrar om ni på forumet tycker att detta garagetaket ser ok ut?
Pappen är lagd i dec över den gamla, bortsett från ett parti där spånten byttes ut. En firma gjorde det.
Ser ut som dom transporterat papp rullarna liggandes i bilen och sedan inte haft dom stående i värme efter..om det va kallt när dom la detta så är risken stor för mer bulor när värmen kommer när materialet sväller..det är ju mest estetiskt. Så länge skarver är bra klistrade vid bulor så är det ju iaf tätt.. men inge vidare resultat om man ser det varje dag

• Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Friteradräka Friteradräka skrev:
Avrinning på högra kortsidan
Med avrinning och fall enbart åt höger kortsida är risken att det kan bli stående vatten i ojämnheterna.

• Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Hur lyckas man få så mycket skarvar? Jag köpte papprullar som var 15 meter och mitt garagetack var 14,8 meter så har ju inga skarvar på den ledden. Vissa av våderna ser ju ut att vara 1,5-2 meter. Se längst ned i bilden där det är 3 våder på vadå, 5-6 meter?

Hur långt är taket?
En 15m rulle av sorten du ser på bild tar du inte på axeln upp för en stege, dom brukar vara runt 8m och då väger dom drygt 40kg.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
B Bubbelito skrev:
En 15m rulle av sorten du ser på bild tar du inte på axeln upp för en stege, dom brukar vara runt 8m och då väger dom drygt 40kg.
Nu är jag bara glad amatör i byggbranschen men hur skulle man annars få upp dem.

Magnus E K
A Alexn72 skrev:
Nu är jag bara glad amatör i byggbranschen men hur skulle man annars få upp dem.
Om rullen är längre än taket är högt är det väl bara att ställa den upp och sen lyfta upp uppifrån. Annars knyt två rep eller spännband runt och fira upp.

A Alexn72 skrev:
Lastbil med kran. 40kg kan man ta på axeln på stege i nödfall men det är inget man ska göra på jobbet, tror inte man ens får göra det egentligen.

Jag har jobbat med papptak i 30 år och driver eget inom det och här kommer min bedömning.
Ibland anlitar folk takföretag som arbetar med svetspapp precis som i detta fall men med ett material som inte är för det nordiska klimatet, utan för jämnare tempraturer året om.

Det som har hänt i ditt fall :

1.Man kan ha lagt en utländsk papp som inte är anpassat för detta klimat, den expanderar väldigt mycket i värme på sommaren och krymper på vintern. veck uppstår. Allt detta brukar dock ändå stabilisera sig till slut. TEX vid en besiktning brukar man skriva veck som dessa som en punkt "skall has under uppsikt" för den kommande 5 års besiktningen. Jag tror dock ditt tak 1-2 år så är vecken slätade om du har tur. När man lägger papptak på vintern oavsett vad man har för material, måste man rulla ut våderna, värma dem lite, sträcka på dem innan de skruvas fast och svetsas, just för att bitumen i pappen är kall och rullen vecklas inte ut helt i kyla.

eller:

2.Att ytpappen bara följer underlaget, har man inte skurit bort eller jämnat ut underlaget någåt, följer den nya pappen helt enkelt de vecken som fanns innan. Oavsett, ser du ut att ha ett tätt tak och skulle inte va allt för orolig nej. Men visst 'är det också så att takläggaren har ett visst snavar att kontrollera och jämna ut underlaget. helst ska man få med detta redan i offerten.

Alla ni som kommenterar vilket håll papp ska ligga åt, eller att det är skarvat eller du som nämner 15 meters rullar. Nej det finns inga 15 meters rullar av godkänd svetspapp som väger 5-6kg per m2 . och det finns varken något i tätskiktsgarantiers montageanvisning eller i montageanvisning för diverse svetspapp om att inte skarvar är tillåtna. man använder och tar vara på hela rullen, därav skarvar. Material idag är dyrt, börjar sticka upp på 100kr m2 , vilket leder till att 1-2 meters bitar inte kastas.

• Gilla
Jlm85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.