2 839 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Är detta något man kan lita på?
Hej,
Berätta gärna vad som är dåligt med produkten. Antagligen är den för bra för att vara sann, men det vore bra att veta exakt vad som inte är bra med den.
För oss som tokisolerar vore det en dröm med så tunn isolering om det fungerade. Tank vad många kvadratmeter som skulle frigöras. Vi har en byggyta på 121 kvm men boytan på nedre våningen blir bara 106 kvm.
Det är visserligen snyggt med djupa fönstersmygar, men det hade varit ännu roligare med mer utrymme.
mvh
David
Berätta gärna vad som är dåligt med produkten. Antagligen är den för bra för att vara sann, men det vore bra att veta exakt vad som inte är bra med den.
För oss som tokisolerar vore det en dröm med så tunn isolering om det fungerade. Tank vad många kvadratmeter som skulle frigöras. Vi har en byggyta på 121 kvm men boytan på nedre våningen blir bara 106 kvm.
Det är visserligen snyggt med djupa fönstersmygar, men det hade varit ännu roligare med mer utrymme.
mvh
David
Ujujuj, jag trodde det var ganska självklart...
Men om man använder sunda förnuftet då:
Man tar aluminiumfolie+liggunderlag+aluminiumfolie(
) och så talar man om "isolans" istället för U-värde som sägs vara "missvisande".
Kalla mig torrboll och bakåtsträvare, men jag tror att det är nonsens. Lägg märke till TROR. Jag har aldrig sett produkten. Och aldrig hört talas om den förrän nu. Men jag kan aldrig tro att den har någonting att göra i svenska tak. väggar och golv som ska slåss med upp till eller över 30 minusgrader månader i sträck.
Den enda produkt jag tror kan slå ut tjocka, traditionella material framöver är Aerogel - om man får ner tillverkningskostnaderna.
http://stardust.jpl.nasa.gov/photo/aerogel.html
Men om man använder sunda förnuftet då:
Man tar aluminiumfolie+liggunderlag+aluminiumfolie(
Kalla mig torrboll och bakåtsträvare, men jag tror att det är nonsens. Lägg märke till TROR. Jag har aldrig sett produkten. Och aldrig hört talas om den förrän nu. Men jag kan aldrig tro att den har någonting att göra i svenska tak. väggar och golv som ska slåss med upp till eller över 30 minusgrader månader i sträck.
Den enda produkt jag tror kan slå ut tjocka, traditionella material framöver är Aerogel - om man får ner tillverkningskostnaderna.
http://stardust.jpl.nasa.gov/photo/aerogel.html
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Jag är också skeptisk, men ville gärna höra konkreta argument varför det inte fungerar från folk som kan isolering bättre än jag.
Sunt förnuft ser jag nog inte som ett direkt konkret argument, däremot köper jag ditt argument om "Isolans".
mvh
David
Sunt förnuft ser jag nog inte som ett direkt konkret argument, däremot köper jag ditt argument om "Isolans".
mvh
David
Jo är också lite skeptisk. Har sett prov av materialet.
Det är tydligen någon som skall försöka sig på att saluföra det i Sverige.
Aluminium med plast på insidan, med luft i på båda sidor och någon tunn mjuk frigo/cellplast i mitten.
Men hur åldersbeständigt är det, det kanske torkar och smular sönder.
Vad är resultat vid granskning jämnförande mot "vanlig" isolering.
Det är tydligen någon som skall försöka sig på att saluföra det i Sverige.
Aluminium med plast på insidan, med luft i på båda sidor och någon tunn mjuk frigo/cellplast i mitten.
Men hur åldersbeständigt är det, det kanske torkar och smular sönder.
Vad är resultat vid granskning jämnförande mot "vanlig" isolering.
Tittar man på den tekniska beskrivningen så ser man att värmekonduktiviteten är 0,004, d v s 10 ggr bättre än normala isoleringsmaterial som ex.vis mineralull. Troligen är detta nån slags specialmaterial som en gång utvecklats för speciella ändamål, kanske rymd/ubåts/eller liknande trånga utrymmen. Jag tror att det är svårt att bara hitta på en värmekonduktivitet, det är ju lätt att kontrollera på ett provningsinstitut, så troligen stämmer uppgifterna faktiskt.
Materialet använder sig av vakuumteknik, (har ingen aning om hur
) och det innebär att skulle materialet gå sönder så förloras superisoleringen. Då blir värmekonduktivitet 0,02, vilket också är väldigt bra, men inte SÅ fantastiskt.
Det borde vara dyrt...eller...?
Materialet använder sig av vakuumteknik, (har ingen aning om hur
Det borde vara dyrt...eller...?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden