16 597 läst ·
38 svar
17k läst
38 svar
Är detta lagligt att göra i badrum/tvättstuga? Koppla in grenuttag permanent?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Överkoppling av flera faser på blindplintar då? Tillåter dom det? Det borde ses på samma sätt som olika faser i brunnarna tycker jag.
Oavsett om det är tillåtet eller ej så tycker jag att man vidare kopplar med "kopplingsklämmor", det blir lite enklare då att sätta uttaget och mindre fara för att nån tråd ska lossna för det bryter och spänner mindre.
Verkar vara lite goddag yxskaft över det svaret, givetvis ska man av många skäl inte göra detta som diskuterats tidigare men det beror knappast på vad tillverkaren anger i det fallet. Lika med överkoppling på klämmor precis som elmont ser jag bara nackdelar med det men klämmorna i sig uppfyller kraven och skulle därför kunna användas.Enk Projektet skrev:
Du har inte möjlighet att begära klassikern "motivra ditt svar" från den du frågat, skulle vara intressant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Vad vi alla tycker (inkl jag) är tydligt, tycker jag
Frågan var vad som enligt regler och tillverkare är tillåtet/förbjudet.
Det var några år sedan nu, men jag tror det var så ja. Men som du skrev så är det ju i princip lika illa det. Fick jag ju erfara. Dum som jag var mätte jag på första uttaget på slingan, och när där var strömlöst började jag montera ner den sista. Blev nog bara så av för stunden praktiska skäl. Men det var inte så kul att montera bort sista uttaget när där var spänning på denBo.Siltberg skrev:
Trefasgruppen var heller inte uppmärkt på något sätt vid centralen eller så. Numera är jag mer noggrann med att kolla alla uttag kors och tvärs så jag vet att strömmen verkligen är bruten.
Varför är fast installation ej att föredra i detta fall, medan uttag+stickproppar skulle vara lämpligt? Flytande nolla kan ju inte vara orsaken för där blir det ju ingen skillnad.
Fast jag är lite tveksam till en trefasgrupp just p.g.a risk för flytande nolla, även om risken är liten.
Och stickproppar för cirkpumpar/styrboxar, är inte det lite udda?
Om man skippar centraldammsugaren och sätter den på en egen grupp, är det mer lämpligt att ha två cirkpumpar i en fast installation på var sin fas i en tvåfasgrupp? Den ena cirkpumpen får i så fall matningen direkt från kopplingsdosan och den andra via en styrbox som också styr och driver en shunt, parallellt med cirkpumpen.
Så det skulle bli:
L1->Kopplingsdosa->Cirkpump-1
L2->Kopplingsdosa->Styrbox->Cirkpump-2
L2->Kopplingsdosa->Styrbox->Shuntmotor
Eller det kanske är bäst att sätta cirkpump-1 samt styrbox på var sin separata grupp med egen nolla? Jag som har ett fint gammalt 18,6 mm VP-rör där cirkpump och styrbox skall anslutas.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag tänkte enbart på valet av förbrukare. Det ser bättre ut på gruppförteckningen om trefasgruppen matar någorlunda likartade laster. Motsatsen är t.ex "Utebelysning, larm, kyl" eller "1 uttag sovrum, micro, toa" på samma grupp. Man får också tänka på att man kanske vill sektionera med två JFBer.
Jaha du menar så ja. Jo det har jag också funderat på faktiskt. Det är mer av bekvämlighetsskäl jag skulle sätta de på samma trefasgrupp i så fall. Helst av allt hade jag velat ha 3 separata grupper. Fast då får jag dra 2 extra rör till gruppcentralen om jag skall slippa se utanpåliggande installationer.
Slutar nog med att jag drar 2 extra VP-rör i alla fall. Varför kan inte allt göra sig självt?
Slutar nog med att jag drar 2 extra VP-rör i alla fall. Varför kan inte allt göra sig självt?
GK100 skrev:Verkar vara lite goddag yxskaft över det svaret, givetvis ska man av många skäl inte göra detta som diskuterats tidigare men det beror knappast på vad tillverkaren anger i det fallet. Lika med överkoppling på klämmor precis som elmont ser jag bara nackdelar med det men klämmorna i sig uppfyller kraven och skulle därför kunna användas.
Du har inte möjlighet att begära klassikern "motivra ditt svar" från den du frågat, skulle vara intressant.
Har pratat med lite annat folk som mer är inne på att det är nollan som blir problemet med 2-ledargrupp...
Ska se om jag får mer/annat/bättre svar från dom andra tillverkarna....
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Risken med flytande nolla finns, men ändå såpass liten risk att uppdelade två och trefasgrupper är tillåtet. Men man bör undvika det om man istället kan dra separata enfasgrupper på ett minst lika säkert sätt, utan att behöva riva halva huset.
Klicka här för att svara