O
William Persäter skrev:
En lekman gör kanske en spänningslöshetskontroll på ett av uttagen, exempelvis genom att ansluta en lampa som slocknar när han skruvar ur rätt säkring - och sen utgår han ifrån att det är spänningslöst.
Känns som en ganska krystad motiveringen. Lösning på detta problem är nämligen väldigt enkel. Sätt en 2-fassäkring i centralen och strömmen i båda uttagen bryts samtidigt!

Sen kan jag ändå hålla med om att ett flervägsuttag med separat brunntändning och flera faser ändå är olämpligt. Särskilt i en privat bostad. Skulle jag ändå ge mig på att göra något sådant skulle jag föredra en förhöjningsram med separata envägsuttag och tydligt märkning.

Steamboy skrev:
Känns som en ganska krystad motiveringen. Lösning på detta problem är nämligen väldigt enkel. Sätt en 2-fassäkring i centralen och strömmen i båda uttagen bryts samtidigt!
Vad hjälper det då en av tre huvudsäkringar har löst ut/skruvats ur?

Det anses juu tillräckligt bra vid blanddade trefas/enfaslaster på en grupp, även om man helst inte blandar dylika.

Om en huvudsäkring har gått / är urskruvad får man en hel del konstiga fenomen (mellan 0 och 230V mellan den fasen och nollan beroende på vilka trefaslaster som är tillkopplade.

Tillverkarna säger väl normalt inget om att man får ha 400V mellan brunnarna inom samma uttag, så redan där går sparata faser till brunnarna bort. Förmodligen skulle det gå, men det är det bara tillverkaren som vet säkert.

O
305 skrev:
Vad hjälper det då en av tre huvudsäkringar har löst ut/skruvats ur?
Alla proppsärkingar är enfassäkringar. Dvärgbrytare däremot existerar som flerfasbrytare. Då är samtliga faser sammankopplade och den bryter alltid på alla faserna samtidigt. Sen ser jag över huvudet taget inte vad huvudsäkringarna har med saken. Det som diskuterades var situationen när vanligt folk bryter strömmen på en grupp och då antas kunna tro att alla tre faserna var brutna efter att enbart ha kontrollerat en av dem med t.ex. en lampa. Med en dvärgbrytare kan det inte inträffa. Om du försöker inbilla mig eller någon annan att de istället för att bryta den aktuella gruppen i centralen går ut till mätarskåpet och skruvar ur en av huvudsäkringarna är det lika bra du ger upp med en gång.

Även en yrkesman tar för givet att det är strömlöst i ett uttag om man tagit bort sen säkring, möjligtvis ringer det en liten larmklocka när man ser att det är två olika "faser" inkopplade men man tror då med största sannolikhet att det är en fast och en styrd på samma fas.

Man kan tycka att experterna blundar för det faktum att huvudsäkringarna (och andra säkringar i nätet) är enpoliga, och därmed göra trepoliga gruppsäkringar meningslösa. Man kan dock resonera så här:

Huvudsäkringar löser oftast pga överbelastning, inte pga ett fel.
- Det är alltså dels självförvållat, och innehavaren förväntas ta sitt ansvar och ringa en elektriker för att säkra upp om det finns ett sådant behovs.
- Dels är det inte ett (jord)fel som orsakat detta, det finns inget felställe som kan bli bakmatat och framkalla fara. Se bilden från Elektriska Nämnden som visar problemet.
- Man kan också lösa gruppsäkringen med överbelastning, men återigen finns det inget jordfel som orsakat detta.

Vid ett fel (kortslutning) så löser (oftast) gruppsäkringen, inte huvudsäkringen.
- Om gruppsäkringen är trepolig så kommer felet att helt bli bortkopplat.
- Om gruppsäkringarna är enpoliga så har vi det problem som EN visar på.

Martin_B
Gammal tråd men lyfter den igen p.g.a en fråga. Fast först kan jag bara tillägga att vi också hade en elinstallation utförd av elektriker där man hade två olika faser på varje uttag (2-vägs- samt 4-vägsuttag). Det var en 3-fasgrupp där faserna fördelades bland ett 10-tal uttag, både 2-vägs- samt 4-vägs. Det var en utanpåliggande installation dock, om det har någon betydelse?
(Fick mig faktiskt en redig pärla när jag monterade ner det, då jag ju var ouppmärksam på att det var en 3-fasgrupp. Får skylla mig själv :D)

Så nu till min fråga. Är det ok att dra en 3-fasgrupp till en kopplingsdosa med 5-polig plint och i den dela upp faserna till 2 olika cirkulationspumpar samt en centraldammsugare? Nu är det ju inget uttag, utan en kopplingsdosa, belägen i pannrummet, där det syns tydligt att matningen är 3-fas när man öppnar locket. I dagsläget går 3 faser och endast skyddsjord till kopplingsdosan, men tänkte dra om det så där blir en nolla också, och med 2,5mm2 så jag kan säkra upp till 16A för centraldammsugarens skull.
Är det OK att göra en sådan installation?

Bo.Siltberg skrev:
Frågan är inte speciellt tydligt och är inte direkt reglerad i föreskrifterna. Men en av våra ledande elsäkerhetsexperter William Persäter har skrivit:

Att ansluta två eller tre olika faser till ett flervägsuttag är i högsta grad olämpligt. Det finns inget uttryckligt förbud mot just detta i standarden eller Blå boken (allt kan ju inte stå där) men Elsäkerhetsverket har sagt nej redan tidigare. Skälet är naturligtvis att man inte kan tänkas förutsätta detta t.ex. vid byte av uttaget. En lekman gör kanske en spänningslöshetskontroll på ett av uttagen, exempelvis genom att ansluta en lampa som slocknar när han skruvar ur rätt säkring - och sen utgår han ifrån att det är spänningslöst. I punkt 513 i Elinstallationsreglerna krävs att materiel inklusive ledningssystem ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnat och den föreslagna lösningen uppfyller enligt vår uppfattning inte det kravet.
Det är alltså inte olagligt?
Däremot så är det inte lämpligt med en sån lösning.

Jag ser att vi pratar om olika saker här.

Dels har vi frågan om olika faser på olika brunnar i samma uttag. Det är ingalunda absolut förbjudet, det är branchpraxis som säger att det är förbjudet. Det finns inga specifika regler mot detta.

Dels har vi frågan om man får vidarekoppla faser på X-plintarna i ett uttag för att sy vidare till nästa uttag. Jag tolkar ditt första stycke Martin som detta fall? Här finns inte samma uttalade "förbud" trots att det inte är någon större skillnad. I tidigare föreskrifter fanns faktiskt ett förbud mot detta, men det är numera borttaget.

Båda fallen är ju solklart olämpliga, och beroende på hur man tolkar den allmänna regeln om "hänsyn till kunskapen hos de personer som kan tänkas göra underhåll" så kan man hävda antingen förbud eller inte förbud. Så jag tror vi kommer fortsätta att hävda ett "förbud" mot dessa lösningar.

Ett skolboksexempel på lämplig lösning finns i Martin's andra stycke.

En annan lösning på problemet är att använda en tvåpolig säkring. Jag har inte hört dubier om att det skulle finnas säkerhetsrisker med 400 V mellan de två brunnarna. Så det är inte orimligt att det blir en vanlig lösning för t.ex TM & TT.

Till sist men inte minst, i båda fallen gäller också att tillverkaren av uttaget ska tillåta överkoppling och/eller olika faser i brunnarna. Det lär vara mycket svårt att hitta ett sådant uttag idag?

Ang tillämpningen i Martins fall kan man dock skruva an aning på näsan. Cirkpumpar och centraldammsugare är kanske inte helt klockrena objekt att dela på en trefasgrupp. Å andra sidan ansluts de kanske alla med stickpropp, och uttag fördelade på en trefasgrupp låter ju bättre :)

Att koppla olika faser i ett uttag med separat brunnständning är alltid olämpligt och borde alltid gå att undvika enkelt. Det finns givetvis inga tekniska problem med märkspänning, isolation osv men det är som nämnts i praktiken mycket olämpligt och utom praxis. Att fördela flerfasig grupp i dosa och sen sätta envägsuttag borde alltid gå att göra på ett bra sätt och då vinna att det blir så mycket bättre och invändningsfritt.

Lite märkligt att man ens skulle ge sig in på att göra detta på ett udda och dåligt sätt tycker åtminstone jag, och har man möjlighet är det ju också utmärkt att lägga såna grupper med flerpolig dvärg och om man har proppar isf märka tydligt vid centralen.

Jo det skulle man aldrig göra, men jag blev lite förvånad över svaret.

GK100 skrev:
Det finns givetvis inga tekniska problem med märkspänning, isolation osv
I praktiken funkar det säkert utmärkt ur isolationsynpunk, men jag har aldrig sett ett uttag som är märkt med tillräckligt hög spänning för att få användas till 400V-installationer.

Märkningen gäller för material enligt Schuko-systemet dvs man kan inte koppla två faser och jord via en vanlig stickpropp. Om däremot flera envägsuttag är monterade i gemensam kapsling finns inget hinder att koppla dem till olika faser pga deras individuella märkning tex 16A/250V etc. Men i fallet med separatbrunnständning eller kapslade uttag med individuella insatser är det att dra det för långt att koppla olika faser, dock inte pga märkdata.

Jag har ställt frågan till tillverkarna ang 2-ledargrupp i uttag med sep brunnständning.....återkommer med vad dom svarar....

Enk Projektet skrev:
Jag har ställt frågan till tillverkarna ang 2-ledargrupp i uttag med sep brunnständning.....återkommer med vad dom svarar....
Fått svar från ELKO...nej man får inte använda 2-ledargrupp i uttag med sep brunnständning....dom är gjorda för 16A/250V

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.