Jag har ett lås som kärvar ihop på ett sideboard. Det var så när jag köpte det. Nyckeln sitter helt fast och det går inte att vrida den varken fram eller tillbaka. Jag har provat att skruva loss skruvarna men eftersom nyckeln sitter fast går inte låset att dra ut. Har smörjt med wd40.
Har ett till likadant skåp utan nyckel, så tror att det är samma nyckel till båda.
Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta?
Har ett till likadant skåp utan nyckel, så tror att det är samma nyckel till båda.
Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska testa att hamra lite.T tergo skrev:
Det går att öppna och stänga skåpet nu genom att stänga den tillsammans med den andra dörren, men jag skulle gärna få loss nyckeln för jag vill kunna använda den i båda skåpen, men man kanske inte kan få allt här i livet
Lås bör finns att köpa och lyckas du inte vrida nyckeln så får du kapa/borra ur den innan du skruvar loss låset.
Här kan du se efter nya lås:
https://www.specialbeslag.se/katego...MI67eH8rH3kQMVKheiAx2r0wBkEAAYASAAEgL5_vD_BwE
Här kan du se efter nya lås:
https://www.specialbeslag.se/katego...MI67eH8rH3kQMVKheiAx2r0wBkEAAYASAAEgL5_vD_BwE
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Lär ju inte vara nån avancerad nyckel så det enklaste är nog att kapa av nyckeln och sen borra bort skaftet så pass att kistan kan dras ur. Sen får man väl pilla isär låset och undersöka saken. Nycklar lär nog gå att lösa. Bauhaus har väl ett ganska stort sortiment av "möbelnycklar" av enkla slag. Säkert låsfirmorna också......
Just det då kanske man inte behöver byta hela låset. Tack.S Stefan1972 skrev:Lär ju inte vara nån avancerad nyckel så det enklaste är nog att kapa av nyckeln och sen borra bort skaftet så pass att kistan kan dras ur. Sen får man väl pilla isär låset och undersöka saken. Nycklar lär nog gå att lösa. Bauhaus har väl ett ganska stort sortiment av "möbelnycklar" av enkla slag. Säkert låsfirmorna också......
Hade själv ett liknande problem nyckeln var sliten och fastnade i mellanläge. Tog en tång drog först ut låskolven sedan kunde jag lirka med nyckeln samt hjälpa till med handen att pressa in kolven samtidigt som jag vred tillbaka nyckeln.G Gud Allsmäktig skrev:
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Ta en tång å dra, ryck o tryck i låskolven samtidigt som du gör likadant med nyckeln.
Skaka vicka fram o tillbaka så släpper det nog snart.
Kan du ta loss dörren kan det hjälpa att vända den om det är något som ligger löst i låset.
Skaka vicka fram o tillbaka så släpper det nog snart.
Kan du ta loss dörren kan det hjälpa att vända den om det är något som ligger löst i låset.
Klicka här för att svara