Jag tror inte man ska jämföra med USA/kanada överhuvudtaget.............de har ett helt annat tänk än vad vi har. Där bygger man bara och ev följder tar man när det är dags. Vi bygger som att det ska vara problemfritt i 500år.....
Man har ganska ofta mögelproblem och vattenläckage på installationer där borta men det spelar ingen roll liksom. Man fixar det nödvändigaste och lever vidare bara. De bryr sig inte på samma vis......

S Stefan1972 skrev:
Jag tror inte man ska jämföra med USA/kanada överhuvudtaget.............de har ett helt annat tänk än vad vi har. Där bygger man bara och ev följder tar man när det är dags. Vi bygger som att det ska vara problemfritt i 500år.....
Man har ganska ofta mögelproblem och vattenläckage på installationer där borta men det spelar ingen roll liksom. Man fixar det nödvändigaste och lever vidare bara. De bryr sig inte på samma vis......
Men jag skulle vilja ha ett mer gediget hus, alltså i er stil. Vilken är den enklaste och billigaste väggkonstruktionen för ett gediget trähus enligt svenskarna? Vad bör man ändra i den lösning som beskrivs i det första inlägget?

T
Pat Kot Pat Kot skrev:
Men jag skulle vilja ha ett mer gediget hus, alltså i er stil. Vilken är den enklaste och billigaste väggkonstruktionen för ett gediget trähus enligt svenskarna? Vad bör man ändra i den lösning som beskrivs i det första inlägget?
Jag skulle följa principskissen i den länk jag skickade och om jag tar din lista i trådstarten och ändrar ordningen skulle det bli:
  • Invändig beklädnad – t.ex. gipsplatta 12,5 mm
  • OSB eller konstruktionsplywood 12 mm – stabilisering av konstruktionen,
  • Installationsskikt 45 mm – reglar 45×45 mm, fyllda med mineralull (akustik, minskning av köldbryggor)
  • Ångspärr – noggrant tätad, manschetter vid installationer
  • Bärande regelstomme 45×145 mm – reglar c/c 600 mm, fyllda med mineralull
  • Extra skikt 45 mm – reglar 45×45 mm, utrymme fyllt med mineralull (tilläggsisolering)
Här skulle jag nog sätta ett lager 45x195 med isolering istället för två, jag ser inte tillräckligt stor "vinst" isoleringsmässigt för att ta extrakostnaden att ha två lager
  • Bitumenskiva ~12 mm (softboard) – vindtät, akustisk, diffusionsöppen skiva
  • Vindskyddsmembran – med överlapp och tätningstejp
Här skulle jag välja antingen skivan eller vindskyddsduk, finns ingen anledning att ha båda
  • Spikläkt/kontrareglar 20–30 mm – ventilerad luftspalt (intag vid sockel, utgång vid takfot)
  • Träfasad – ohyvlad panel målad med täckande färg

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Här skulle jag nog sätta ett lager 45x195 med isolering istället för två, jag ser inte tillräckligt stor "vinst" isoleringsmässigt
Det kan förenkla läktning, luftspalt och panel beroende av paneltyp samt är en avvägning av arbetsinsats i olika moment vs kostnad för grövre reglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.