S Sebbegb skrev:
Bifogar utdrag från Teknikhandbok El och Tele angående ämnet om nån vill läsa lite.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Du är en pärla!
Jag älskar att lära mig nya saker och el kan jag inte ett skvatt om!
Tack! 🤩

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag fattar vad det är, men jag har aldrig sett det förut. Är det vanligt med sådan här utjämning i bostäder?
Nej, inte egentligen, och inte utfört på det här viset. För några år sedan så infördes (skärptes) regelverket och man trodde att man i stort sett skulle behöva skyddsutjämna varenda metalldel i exv badrummet, om det så bara var en handdukskrok utan kontakt med något annat. Du hittar trådarna om det här med lite sökning.

Men man lugnade efter vart ner sig, och om det görs idag så gör man det centralt, dvs förbinder armeringen i hela den gjutna plattan med jord och tom inte ens det (läs den nyaste tolkningen ovan om att dessa egentligen då behöver vara berörbara för att man skall göra det, något de inte är ingjutna i plattan) samt vattenledningsnät i huset där det börjar (ja dvs om det är av metall, vilket sällan är fallet i ett nybyggt hus).

Att man skyddsutjämnar enskilda rör på det här viset är mycket ovanligt.

Därmed inte sagt att det är feltänkt, vid t ex blixtnedslag så är det inte alls någon nackdel att hela huset/anläggningen snabbt antar samma potential.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
Kompletterande skyddsutjämning har funnits länge som ett hjälpmedel när man inte kan uppfylla kraven på hur snabbt en säkring ska lösa vid en kortslutning. 2009 kom kravet på att den ska utföras i badrum. Trots att det är en gammal metod så var förvirringen stor för vad det handlade om och hur den skulle installeras. Det orsakade då i början, av okunskap, det vi ser i ditt badrum med en massa sladdar mellan vattenrör och elinstallation.

Det är egentligen rätt, den kompletterande skyddsutjämningen ska göras "lokalt" men i de flesta hus kan den göras utanför badrummet, elcentralen eller i källaren. Man behöver räkna på det.

Vi pratar här om skydd mot fel inifrån, t.ex kortslutning i tvättmaskinen. (Skyddsutjämning är något annat, som syftar till att ge skydd mot fel utifrån) Så man kan inte utföra den kompletterande skyddsutjämningen alltför långt före badrummet. Den ska utjämna potentialer mellan skyddsjord i det elektriska systemet och vattenledningsrör och dylik som har kontakt med moder jord.

I detta fall, ett flerfamiljshus, kan det vara så att elledningar (skyddsledare) och vattenledningar är långa genom byggnaden utan att de är potentialutjämnade. Så det kan finnas skäl till att göra den lokalt i badrummet. Du kan ju ställa frågan till entreprenören och se om du får något bra svar ;) Badrummet ovanför grannen borde inte behöva en egen kompletterande skyddsutjämning...

• Gilla
  • Älska
Leif So och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kompletterande skyddsutjämning har funnits länge som ett hjälpmedel när man inte kan uppfylla kraven på hur snabbt en säkring ska lösa vid en kortslutning. 2009 kom kravet på att den ska utföras i badrum. Trots att det är en gammal metod så var förvirringen stor för vad det handlade om och hur den skulle installeras. Det orsakade då i början, av okunskap, det vi ser i ditt badrum med en massa sladdar mellan vattenrör och elinstallation.

Det är egentligen rätt, den kompletterande skyddsutjämningen ska göras "lokalt" men i de flesta hus kan den göras utanför badrummet, elcentralen eller i källaren. Man behöver räkna på det.

Vi pratar här om skydd mot fel inifrån, t.ex kortslutning i tvättmaskinen. (Skyddsutjämning är något annat, som syftar till att ge skydd mot fel utifrån) Så man kan inte utföra den kompletterande skyddsutjämningen alltför långt före badrummet. Den ska utjämna potentialer mellan skyddsjord i det elektriska systemet och vattenledningsrör och dylik som har kontakt med moder jord.

I detta fall, ett flerfamiljshus, kan det vara så att elledningar (skyddsledare) och vattenledningar är långa genom byggnaden utan att de är potentialutjämnade. Så det kan finnas skäl till att göra den lokalt i badrummet. Du kan ju ställa frågan till entreprenören och se om du får något bra svar ;) Badrummet ovanför grannen borde inte behöva en egen kompletterande skyddsutjämning...
Verkligen tack för ett sådant genomgående svar! Jag uppskattar verkligen det 😃

Jag frågade värden via telefon och han berättade att det var ok med att kablarna var "synliga". Jag hakade mer upp mig på att koppartråden var synliga, speciellt då det finns en fönster snett ovanför, som nästan alltid står öppet (kan regna in osv).
Jag hade känt mig tryggare om kablarna var helt klädda eller i någon form av kabelkanal. 😬

A
Det som ska göras i badrum är kompletterande skyddsutjämning som är tänkt att skydda mot fel inifrån.

Det ska alltid göras om det finns främmande ledande delar som inte är skyddsutjämnade.

701.411.3.1.101
Om det inte finns skyddsutjämning enligt avsnitt 411.3.1.2 ska kompletterande skyddsutjämning enligt avsnitt 415.2 installeras i utrymmet.

Vid ett fel utan det kan det uppstå en för hög beröringsspänning innan skyddet hinner frånkoppla det. Med kompletterande skyddsutjämning uppstår inga potentialskillnader som då kan bli farliga.

• Älska
Shiva_Nik
  • Laddar…
Shiva_Nik Shiva_Nik skrev:
Jag hade känt mig tryggare om kablarna var helt klädda eller i någon form av kabelkanal. 😬
Men återigen. Om koppartråden är synlig eller åtkomlig är fullkomligt irrelevant i detta fall då denna koppartråd ansluter till rör i metall som i sig är precis lika goda elektriska ledare som den synliga kopparen. Du ska snarare se det som att dessa trådar skyddar dig från farlig spänning i de åtkomliga rören.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Skumpe
Bra att det är jordat, jag jordade handdukstorken.

• Gilla
Shiva_Nik
  • Laddar…
A
Oj jag missade en hel sida när jag gjorde sista kommentaren däribland Bo och Lars-Stefans kommentarer. Ber om ursäkt för det. Nu blev det kaka på kaka.

• Haha
Shiva_Nik
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Oj jag missade en hel sida när jag gjorde sista kommentaren däribland Bo och Lars-Stefans kommentarer. Ber om ursäkt för det. Nu blev det kaka på kaka.
Ingen fara alls!
Jag känner mig tacksam att ni ens tar er tid att svara och förklarar 😃

D DanielSt81 skrev:
Som andra redan skrev så är det inte farligt. Men jag fattar inte vart jorden går. Går dom bakom elementet upp till handdukstorken och ligger helt fria?
Inte direkt någon fin installation kan man tycka.
Kan det vara ett försök att jorda handdukstorken? iså fall både farligt och regelvidrigt.

Shiva_Nik Shiva_Nik skrev:
Ur elsäkerhets synpunkt, är detta en ok installation?
Vi har fått en handdukstork i badrummet efter ett stambyte.
Jag reagerar lite på ett koppartrådarna är synliga.
Detta är precis snett nedanför ett fönster som i princip alltid står lite öppet.

Borde inte hela kabeln vara klädd eller är det ok att det ser ut såhär?
Tacksam för all feedback!
Är elektriker med behörighet det där är jordning av vattenrören,är helt ofarligt tvärtom är det för att höja säkerheten

• Älska
Shiva_Nik
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ser ut som jordning av rören
Ser ut som nån har jordat nåt i elementen?

//

Hur som helst, det ser ju för jävligt ut! Barn kommer ju att dras till dom sladdarna och dra och leka med dom!

• Haha
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
RoTe
T Totsi skrev:
Hur som helst, det ser ju för jävligt ut! Barn kommer ju att dras till dom sladdarna och dra och leka med dom!
Och vad skulle hända då tror du?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
T Totsi skrev:
Precis min tanke! 😬🙈
Som tur är har jag inte småbarn, men katter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.