Hej!

Vi skall renovera ett sommarhus från 1921. Har skickat ut förfrågningsunderlag till fem firmor men bara en har svarat med en offert och att de klarar den tidsfrist vi satt.
Jag skulle därför behöva lite hjälp av er med att kontrollera rimligheten i priserna. Byggaren i sig har gjort flera jobb hos vänner och deras familjer och har ett gott rykte.

Huset är på 55 kvadrat byggnadsyta, en-plans med loft. 45 graders taklutning. Har fått följande priser - inget ROT medräknat:

• Fasadbyte (inkl ny isolering av ytterväggar) och målning samt nya hängrännor. Stående panel med lockläkt - Arb 65.000:-, materiel 77.400:-

• Omläggning tak, ny papp, 100mm Thermisolisolering utvändigt och betongpannor mm - Arb 24.500:-, materiel 29.000:-

• Fönsterbyte till 3 glas energifönster. 4 st 2-luft 11x11, 2 st vrid 11x11, 1 st 1-luft 5 x 11, 1 st fast 14 x 14 samt 1 ytterdörr 9 x 20 - Arb 18.000:-, materiel 29.000:-

• Nydragning av all el samt förläggning av rör och dosor (svårt att speca här vad som ingår, men det är inget avancerat) - Arb 28.200:-, materiel 22.560:-

• Inre arbeten: Rivning av två små väggar (ca 3 meter totalt), 50 kvadrat vitoljat furugolv, nya golvlister och foder, putsning av murstock, specialbyggd skjutdörr samt ny innervägg på loft, renoveringsgips, spackling samt målning av alla ytskikt. - Arb 46.180, materiel 31.100:-
Transporter tillkommer - huset ligger på en ö.

Vad säger ni, är det rimliga priser? Det är lite svårt för oss att jämföra då fyra av fem har tackat nej till jobbet och det snart är sommar (faktiskt...) ;)

Väldigt tacksam för er input!

Transporter tillkommer? Me hur mycke då?

Det vet vi inte - men vi kommer att kunna hjälpa till mycket själva med detta. Transporter på fastlandet ingår, bara transporten ut till ön och inom ön som tillkommer (färjekostnaden ligger på ca 800:- per resa ToR med personbil och släp, alternativt lätt lastbil)

Vi funderar på att köpa en fyrhjuling med timmersläp och söka tillfälligt tillstånd för denna för byggtransporterna.

Jag tror inte detta blir en särskilt stor kostnad.

Skall tillägga att fyrhjulingen behövs mellan färjeläget och stugan (ca 2 km).

Det går även att lösa transporter med traktor - fast då har vi ändå ca 400m kvar till huset då traktorn inte kan köra på vår lilla stig.

Liten varning på fönstrena. Fel fönster kan förstöra ett gammalt hus totalt. Tycker det verkar vara bra priser annars.

hej,

Jag reagerade inte på priset direkt. Svårt att svara säkert, men helt uppåt väggarna är det inte.

Mvh

Stefan

il_duce skrev:
Liten varning på fönstrena. Fel fönster kan förstöra ett gammalt hus totalt. Tycker det verkar vara bra priser annars.
Jag håller med dig - för 29.000 kan man väl inte få kvalité nog, eller?

Är priserna angiva med eller utan moms?
För en som gör allt arbete själv så känns det ungefär 4 gånger så dyrt som det hade kostat mig...men med en snabb kalkyl på materialet så kändes vissa bitar till och med i underkant billigt kanske:-). Bara golvet i materialkostnad bör rimligtvis ligga på minst 10 000 (200 kr kvadraten med billigaste furugolvet plus kem, skruv, grålump etc)

Bästa tipset för att du ska kunna bedöma offerter är att du sätter dig ner och själv så gott du kan räknar ut materialåtgång, och sen använder du tex Byggmax e-handel för att plocka ihop hela materialsatsen och kollar slutpriset på rubbet. Då får du en känsla för det angivna priset för material...

Med det sagt, är offerten fastpris eller hur ser upplägget ut ifall firman har räknat fel på materialåtgången?

Sen kan du kallt räkna med att transporterna kommer bli en betydligt större del än du tror...om ni inte kan säkerställa att ni kan ta över materialet med oerhört välpackad lastbil ett fåtal gånger, samt också ha ett väderskyddat förvaringsställe för material som inte mår bra av oskyddad förvaring utomhus. Och samtidigt ha plats att arbeta på.

Spontant så ser det billigt ut med tanke på att det i stort sett bara är grund och stomme som inte skall bytas eller renoveras. Även om det blir 40 lass med transporter på färjan och om fyrhjuling med släp kostar en del, så är inte totalen skrämmande hög för det jobbet.

Kolla lite med det här med transporter, för det tar tid och kostar pengar att låta hantverkarna åka till och från en ö varje dag, i synnerhet om det är långt att gå sedan också. Likaså är det massor av mantimmar som går åt för att dels få upp verktyg, ställning och material till stugan från färjeläget, men också att få tillbaka byggavfall och resten som skall i land sedan.

Angivna priser är inkl moms, utan ROT-avdrag. Vi har fixat boende till hantverkarna så de som vill sova över gör det. Ställning tror jag inte att de kommer använda. Priset är fast.

Skall ha en dialog med dem under morgondagen för att spika vilka utgifter som kan komma att tillkomma, samt kolla vilka fönster de tänkt köpa för de pengarna. Vi hade inte specat ett speciellt märke - bara att de skulle vara av mycket hög kvalitet och vara alu-beklädda (vilket jag ser som omöjligt att lösa för 29.000, men vad vet en lekman som jag)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.