35 304 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
S SueCia skrev:
Jag tycker också den är vansinnig. Men så är det, ni kunder skulle klaga ännu mer om vi hantverkare tog den timpeng vi måste. Så enkelt är det
Du tänker ju fullkomligt bakvänt, om du är effektiv tjänar du inte mindre utan mer. Jag antar att du inte har det som säljargument till dina kunder? Det låter som du medvetet sölar för att kunna debitera mer. En sån hantverkare hade åkt ut med huvudet före här och inte fått fullt betalt för sin faktura.C Calore skrev:
Du skrev tidigare att ni skulle göra vinst på varje kund, det är rimligt men då pratar vi några procent, max 10, på totalen. Men detta sagt är jag fullt medveten om att det är höga omkostnader för bla bilar som måste tas någonstans men det är långsiktigt fel väg att gå att använda påslag på material och överdebitera timmar för att få rörelsen att gå ihop. Det kommer brista förr eller senare.C Calore skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Om jag är snabb så får jag fakturera 1 timme och sedan åka hem om jag är långsam får jag fakturera 2. Vem tjänade mer ?mexitegel skrev:
Du tänker ju fullkomligt bakvänt, om du är effektiv tjänar du inte mindre utan mer. Jag antar att du inte har det som säljargument till dina kunder? Det låter som du medvetet sölar för att kunna debitera mer. En sån hantverkare hade åkt ut med huvudet före här och inte fått fullt betalt för sin faktura.
Du sitter väl inte på röven i en timme isåfall utan åker på nästa jobb!
Och har du inget nästa jobb är det ju inte dina kunder som ska betala nån form av socialbidrag till dig.
Och har du inget nästa jobb är det ju inte dina kunder som ska betala nån form av socialbidrag till dig.
Sorry Calore men när jag läser om mycket av det du skriver så förstår jag att vissa hatar oss andra hantverkare.
Vad lever du i för bubbla?
Be någon du känner att läsa dina kommentarer och se vad dom tycker.
Ibland låter det som att allt handlar om att mjölka dom dumma kontorsnissarna på så mycket pengar som det bara är möjligt och sen skratta åt dom då dom inte kan eller vill göra ditt jobb själv.
Vad lever du i för bubbla?
Be någon du känner att läsa dina kommentarer och se vad dom tycker.
Ibland låter det som att allt handlar om att mjölka dom dumma kontorsnissarna på så mycket pengar som det bara är möjligt och sen skratta åt dom då dom inte kan eller vill göra ditt jobb själv.
Om jag har fler jobb så åker jag såklart på det.mexitegel skrev:
Men ni tror att små företag har 100 % med jobb. Det stämmer inte. Jag säger inte att nån sölar, men den snabbaste kommer tjäna mindre.
Nu förstår jag varför du försvarar ocker. Uppenbarligen förstår du inte hur ett bra företagande går till. Kan avslöja att det inte ärgär att maska och lägga på ocker.C Calore skrev:
Helt absurd prissättning. Inte en chans att jag hade betalat en sådan faktura. Bestrid, leta upp de faktiska priserna, lägg på 15% hantering och betala det är mitt råd.J Jonathan Otte skrev:Hej!
Kan inget om hantverk och har en känsla av att jag steg för steg betalar tämligen stora överpris, undrar dock om detta endast är en känsla.
Har haft en rörmokare i mitt garage för att sätta pluggar på 3st rör som sticker ut för att undvika vattenproblem i framtiden.
Notan hamnade på 4055 kr inklusive moms, varav materialet stod för ca 2740 kr med moms.
När jag googlar på namnen nedan som fanns med på fakturan så kostar till exempel den översta 137 kr styck med moms, är dock inte alls säker på att det är samma, men är 340 kr /st utan moms rimligt?
Tacksam eran tid och lite klarhet, bifogar bilder.
[bild][bild]
25X2.3-2.5 KOPPL.SET VATETTE P 2,00 ST 680,00
28 VATETTE-KOPPLING RAK VA1130 2,00 ST 690,00
28 VATETTE PLUGG 2,00 ST 190,00
32 TA -PRK-KOPPLING RAK 1,00 ST 483,00
32 RÅ RENSPROPP MÄSSING 1,00 ST 151,00
Summa 2194 utan moms
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
mexitegel skrev:
Han har en viss poäng dock.
Detta tycker jag framförallt gäller felsökning.
Om firma 1 tar 3 timmar på sig att felsöka och reparera en värmepump, firma 1 har 1 års erfarenhet av värmepumpar.
Firma 2 tar 1 timme på sig att felsöka och reparera samma värmepump, samma fel, firma 2 har 10 års erfarenhet.
Det ser ju mastigt ut att fakturera 1500 för en timme, så frågan är. För firman lönar det sig isåfall att anställa flera tekniker som är oerfarna som spenderar mer tid och kan fylla dagboken.
Det är svårare att fylla dagboken ifall jobben tar en timme styck än om dom tar 3 timmar styck, så jag tycker det finns ett problem med att effektiv personal debiterar mindre timmar och därför är sämre för firman, framförallt i kristider med dålig orderingång.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag är övertygad att åtminstonde en del av privatmarklnaden är tillräckligt medveten för att se om en hantverkare arbetar effektivt. Tar du 3h för att felsöka en värmepump, och kommer fram till att det var växelventilen, så skulle iallafall inte jag kalla på dig till nästa felsökning. Och jag skulle inte rekommendera.
Jag är helt övertygad om att en bra och effektiv hantverkare får mer uppdrag än vad som hinns med. Jag är helt med på att korta jobb genererar statistiskt sett mer död tid mellan uppdragen. Vilket rimligen hanteras antingen genom en något högre timpeng på uppdrag som ligger ex. på under 3h. Eller som man typiskt gör i rena servicebranscher, en startavgift som täcker även reskostnader inom "distriiktet". Ex. en vitvaruservice tar oftast mindre än 1h per servicebesök. Det går i praktiken inte att fylla 8 timmars dagar till 100% alla dagar i veckan.
Jag är helt övertygad om att en bra och effektiv hantverkare får mer uppdrag än vad som hinns med. Jag är helt med på att korta jobb genererar statistiskt sett mer död tid mellan uppdragen. Vilket rimligen hanteras antingen genom en något högre timpeng på uppdrag som ligger ex. på under 3h. Eller som man typiskt gör i rena servicebranscher, en startavgift som täcker även reskostnader inom "distriiktet". Ex. en vitvaruservice tar oftast mindre än 1h per servicebesök. Det går i praktiken inte att fylla 8 timmars dagar till 100% alla dagar i veckan.
Hempularen vet inte ett s--t om hur världen ser ut, det är därför han är en hempulare och leker på ett nätforum. Detta raderar han nog snart för att känna sig tuff.H hempularen skrev:Jag är övertygad att åtminstonde en del av privatmarklnaden är tillräckligt medveten för att se om en hantverkare arbetar effektivt. Tar du 3h för att felsöka en värmepump, och kommer fram till att det var växelventilen, så skulle iallafall inte jag kalla på dig till nästa felsökning. Och jag skulle inte rekommendera.
SueCia har helt rätt. Men det behöver inte ens vara så att man anställer " sämre " för att tjäna mer. Om man är snabbare och duktigare tjänar man mindre i privatvärlden, det är fakta förutsatt att man inte jämför med någon som är totalt värdelös. De flesta har inte 100 % jobb och även om de har det så är det ändå svårt att pyssla ihop 100%
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Att man inte når 100% beläggning, framförallt vid många korta uppdrag, är väl rätt uppenbart. Det gäller för alla branscher. Och det ligger i affärsmodellen att ha en debiteringsmodell som täcker upp för det. Det är ungefär samma problem i konsultbranschen (där jag verkar). Skillnaden här är att ledtiden när ett uppdrag upphör, och innan man kan ta nästa i många fall ligger i veckor eller tom. månader.
Jag har i perioder kört korta utbildningsuppdrag parallellt med mina längre uppdrag. Har rest runt i världen och utbildat programmerare. Då får man förhandla med bef. uppdragsgivare om att vara borta ett par dagar, åka till Ex. USA. Hålla 8h utbildning, hoppa på kvällsplanet hem igen. De 8 timmarna får man 2 000/h för. Men i det ingår att förbereda sig, och en hel del efterarbete. Och sedan fär man en kompensation på ca 70% av normal timtaxa för de restidstimmar som ligger på normalt debiterbar tid, och givetvis flygbiljetter osv.. Alltså egentligen inte så lönsamt totalt sett. Men jag lär mig lika mycket som mina elever vid diskussioner under kursen.
Men skulle jag bara kört utbildningsuppdragen, så skulle det givit väldigt låg beläggning.
Jag har i perioder kört korta utbildningsuppdrag parallellt med mina längre uppdrag. Har rest runt i världen och utbildat programmerare. Då får man förhandla med bef. uppdragsgivare om att vara borta ett par dagar, åka till Ex. USA. Hålla 8h utbildning, hoppa på kvällsplanet hem igen. De 8 timmarna får man 2 000/h för. Men i det ingår att förbereda sig, och en hel del efterarbete. Och sedan fär man en kompensation på ca 70% av normal timtaxa för de restidstimmar som ligger på normalt debiterbar tid, och givetvis flygbiljetter osv.. Alltså egentligen inte så lönsamt totalt sett. Men jag lär mig lika mycket som mina elever vid diskussioner under kursen.
Men skulle jag bara kört utbildningsuppdragen, så skulle det givit väldigt låg beläggning.
Redigerat: