Hej!
Är ny medlem här och även ny i husköpardjungeln. Är intresserad av ett hus byggt tidigt 1900-tal på ca 250 kvm, 1½ plan.
Nuvarande ägares förbrukning (uppvärmning + hushållsel) ligger på 46500 kWh/år. Är inte det mycket? Det finns bergvärme installerat men pumpen är från 1999, kan ett byte av den innebära en lägre energiförbrukning? Ungefär hur stor skillnad skulle det kunna göra?
Direktverkande el används också. Det finns även en braskamin på nedre plan.

Vinden är inte tilläggsisolerad, har idag 20 cm isolering enligt energideklarationen och i den står det inget om att någon mer isolering rekommenderas. Men jag har läst på andra ställen att 50 cm isolering på vinden kan göra stor skillnad, stämmer detta?

Det finns uppvärmd utomhuspool på 40m3, samt ett spabad, dessa lär väl påverka förbrukningen en del? (Önskar att poolerna inte fanns).

Tar tacksamt emot kommentarer och råd kring detta! :)

Mvh

Jag kan ge jämförande siffror. Vi har ett hus på ca 220 kvm boyta. Från början från 1931. I den gamla delen är väggarna av massiva stående plankor, innanför det finns det en luftspalt, och bärdväggar. Alltså ingen isolering alls i väggarna.

På vinden har vi 120mm torvisolering.

Vi har tilläggsisolerat invändigt med 45mm i samband med renoveringar, på ungefär halva väggytan. Ca 80kvm av ytan är tillbyggt i två omgångar på 70 talet och nu för ca 4 år sedan. 70 tals delen har väggar efter den tidens standard med 95mm isolering, den senaste delen har "modern" isoelringsstandard.

Vi har dessutom 97 kvm källare som delvis värms upp.

Vi förbrukade 48 000kwh innan vi satte in bergvärme, nu ligger vi på ca 18 000kwh.

Om vi antar att nuvarande värmepumpen inte är trasig, så tror jag att du kan få en besparing, på 15 - 20% om du byter till en modernare variant.

Det kan vara motiverat, eftersom den bef. troligen ändå kommer att behöva bytas eller "storrepareras" inom 5 år. I vissa fall kan man bara byta pumpen, återanvända samma borrhål. Men eftersom de nya pumparna är effektivare, så kommer den att ta en större andel värme från berget, vilket kan kräva djupare, eller fler hål.

Om den bef. pumpen är underdimensionerad, så kan det vara så att väldigt mycket av värmen kommer från tillsats element, vilket alltså är ren elvärme utan pumpens besparing. Det skulle göra siffran med rimlig. Men då finns det stor potential till förbättring.

Förbrukningen låter väldigt hög, men en pool kan vara den stora skillnaden mot vårt hus.

Det saknas en del info för att kunna avgöra om det är en hög eller normal förbrukning;
Vilka renoveringsåtgärder är gjorde de senaste 15-20 åren?
Hur ser livsstilen ut för nuvarande ägare? Är det ett ensamt par eller en familj med fyra barn i tonåren?
Hur ser maskinparken ut? Gamla vitvaror? Mängder med elektronik? Detta är faktorer som spelar stor roll för förbrukningen.

Men som Hempularen säger; en nyare pump kan definitivt minska förbrukningen. Men min gissning, baserat på det du skriver, är att det inte är avgörande. Inte heller isoleringen på vinden eller pool och spabad. Du måste se till helheten.

Jag tror på flera samverkande faktorer:

Uppvärmd utomhuspool är dyrt.
Stort, äldre hus.
Medioker isolering.
Gammal pump.
Underdimensionerat borrhål.
Direktel används.

Drar du bort hushållsel 10000 kWh så blir 36000 kWh värme. Jag tycker ändå det är rimligt för ett sånt hus.

Njaa, har man en förbrukning på 46 000 kwh, då är lampor elektronik, vitvaror osv. en försumbar sak. Utan det handlar om värme och varmvatten. Skillnaden mellan ett hus där man slösar med tända lampor, ineffektiva vitvaror, datorer på hela tiden osv. Och ett där man är mer medveten, blir max 2 - 3000 kwh per år. Det är mycket i ett energieffektivt hus, där den totala elförbrukningen kanske ligger på 12 - 15000 kwh. Då är 3000 kwh mer eller mindre en stor kostnad. Men i förhållande till 46 000 så är det annat man bör sikta på i första hand.

Tack snälla för alla svar. Är inte intresserad av detta hus längre, fick reda på att kommunen har planer på att göra området runt omkring till en byggarbetsplats i tio år så det lockade inte längre :) MEN, bra råd och info iallafall, jag kikar vidare på liknande hus och har definitivt nytta av alla era tips!

Drömmen är ett hus som är så energisnålt och billigt i drift som möjligt, väljer gärna bort pool och liknande :) måste läsa på mer om alla olika uppvärmningsvarianter som finns. Och en massa annat förstås..

Tror som dig vanbeasten att det var flera olika faktorer som påverkade energiförbrukningen i detta hus. Det såg ut som att där bodde tonårsbarn och det fanns ett antal datorer här och var. Kök och tvättstuga var inte renoverat på länge så det var troligtvis inget som var energisnålt där.. Sen var det ju stort också. Och så poolen.. Och spabadet..

Olika radiatorvarianter i flera rum också? Inte särskilt snyggt, undrar varför det var så. Såg ut att vara både eldrivna och vattenradiatorer. Jaja, det blir ju någon annans huvudvärk :)

Rent generellt så kan du inte räkna med ett energisnålt hus, om du tittar på så gamla hus. Skall det vara riktigt snålt så bör du titta på nästan nya hus, alltså byggda på 2000 talet.

Vi har som sagt gjort en enorm besparing med bergvärme. Men i förhållande till ex. pellets, ved osv. så bör man ha i bakhuvudet att även om man sparar 70 - 75% av elförbrukningen, så är det el. man förbrukar. Och det finns en utalad ovilja mot el inom politiken, så har man otur så sparar man 75%, men den el man förbrukar kan komma att straffbeskattas så att den blir 4ggr dyrare än ex. eldning med pellets.

hempularen skrev:
Rent generellt så kan du inte räkna med ett energisnålt hus, om du tittar på så gamla hus. Skall det vara riktigt snålt så bör du titta på nästan nya hus, alltså byggda på 2000 talet.

Vi har som sagt gjort en enorm besparing med bergvärme. Men i förhållande till ex. pellets, ved osv. så bör man ha i bakhuvudet att även om man sparar 70 - 75% av elförbrukningen, så är det el. man förbrukar. Och det finns en utalad ovilja mot el inom politiken, så har man otur så sparar man 75%, men den el man förbrukar kan komma att straffbeskattas så att den blir 4ggr dyrare än ex. eldning med pellets.
Fast detta är en sanning med modifikation. Varje hus behöver studeras, går inte riktigt att generalisera så. Vårt förra hus i Södertälje kommun, byggt 1973 i sutteräng och fult brunt tegel. 137 kvm uppe, 136 nere med lite uppvärmt dubbelgarage utöver. Inga bytta fönster och bergvärmepump från ca 98? Vår förbrukning låg på 18000kwh. Stor familj (inga tonåringar dock), många gäster, jag var hemmamamma så huset nyttjades mer än hus där familjen kommer hem efter jobbet. Mycket matlagning och bakning, torktumlaren året runt osv. Vi hade inte iskallt hemma men inte supervärme heller men jag var inte heller försiktig med varmvattnet. Så det beror mycket på huset. När vi sålde det så var energideklarationen ifrågasatt pga de låga siffrorna. Men allt stämde. Så ett stort hus som inte är sutteräng, i oskyddat läge drar mycket (som vårt nya hus). Jag kan verkligen rekommendera ett hus från 70-talet, gärna sutteräng. Finns superförvaring, stora tvättstugor, många bra planerade sovrum, bra planlösningar och ofta plats för att göra om köket (till bättre planlösningar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.