Hej!

Denna strömställare går som enda enhet till en taklampa samt tillsammans med 2andra enheter till en taklampa vid trappen.

Den av knapparna som går till lampan i trappen har slutat fungera och efter att ha försökt vad jag med min begränsade kunskap kan göra så tänker jag nu byta ut den.

Visst är detta en dubbeltrapp?

Jag inser att frågan är ytterligt banal men är hursom tacksam för svar.

• Närbild av en elutrustnings installation med grönt kretskort och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är en kronbrytare.
Vilket inte riktigt går ihop med din beskrivning. Finns det fjäder i den?

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en kronbrytare.
Vilket inte riktigt går ihop med din beskrivning. Finns det fjäder i den?
Hej och tack för svar!

Intressant att du säger det. Jag tyckte också att det såg ut som en kronbrytare men tänkte att jag måste vara dum i huvudet…

Yes, den knappen som går till lampan i trappen som även tänds av två andra strömställare har en fjäder för att dimma.

Antar att själva dimmern sitter bakom något av de andra strömställarna och detta är en slavenhet?

Men hur går detta ihop med att det är en kronbrytare trots att systemet tidigare har fungerat fint? Dvs det har gått att tända, släcka och dimra från alla 3 strömställarna?

Du har en dimmerpuck eller motsvarande någon stans i installationen. Dina tre brytare är parallellkopplade till ingången på pucken. Då behövs ingen trapp eller korsbrytare. Det minskar även på ledningsmängden.

D Daniel 109 skrev:
Du har en dimmerpuck eller motsvarande någon stans i installationen. Dina tre brytare är parallellkopplade till ingången på pucken. Då behövs ingen trapp eller korsbrytare. Det minskar även på ledningsmängden.
Jag fattar! Stort tack!

Det låter väldigt osannolikt att felet är själva brytaren.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fast själva knappen är trög och går inte att trycka på som det är tänkt. Jag har försökt att pula runt och se vad det är som är sönder men inte hittat felet..

Tänkte därför lägga 150kr på en ny brytare istället för mer tid på efterforskning. Men jag är såklart öppen och tacksam för förslag om du har något?

Om de andra brytarna till samma lampa fungerar så är det sannolikt knappen som är sönder.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.