Ja som ni märker har ni att göra med en riktig gröngöling. Har nyligen tillsammans med sambon köpt vår första lägenhet som vi nu renoverar. Igårkväll la jag på ett för mig tunt lager osmo original hårdvaxolja, men den känns fortfarande oljig. Bör detta slipas ner? Är tröskeln (från 1952) i ek? Om inte har jag kanske använt fel produkt.

Tack på förhand!
 
  • En nyoljad trätröskel på ett golv med verktyg och skyddspapp runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är ek. Kanske finns det andra material idag, men förr var trösklar alltid i ek.
Oljade min köksbänk i ek (ej osmo) och det stod att man fick räkna med upp till en vecka, och att man under tiden inte ska utsätta ytan för vatten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
På den tiden så lackade man golv och trösklar så om det finns en del lack kvar så kan ju inte trät suga in hårdvaxoljan. Slipade du tröskeln först?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet brukar trösklar vara lackade för att hålla längre även om jag sett oljade trösklar med. Torktiden för oljan är 8-21 timmar i normala fall, men när jag använt hårdvaxolja (annat märke) tidigare den så har den klibbat när jag fått för tjocka lager.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, det är ek. Kanske finns det andra material idag, men förr var trösklar alltid i ek.
Oljade min köksbänk i ek (ej osmo) och det stod att man fick räkna med upp till en vecka, och att man under tiden inte ska utsätta ytan för vatten.
Okej men då är kanske torktiden helt normal. Tack för svaret!
 
BirgitS BirgitS skrev:
På den tiden så lackade man golv och trösklar så om det finns en del lack kvar så kan ju inte trät suga in hårdvaxoljan. Slipade du tröskeln först?
Ja lackad var den så satt med ett 120-papper i en halvtimme och gnuggade. Möjligtvis skulle jag gått ännu djupare men tyckte den kändes torr och fin. Tack för svaret!
 
E ex007 skrev:
Enligt min erfarenhet brukar trösklar vara lackade för att hålla längre även om jag sett oljade trösklar med. Torktiden för oljan är 8-21 timmar i normala fall, men när jag använt hårdvaxolja (annat märke) tidigare den så har den klibbat när jag fått för tjocka lager.
Okej, hur har du då gjort när den klibbat? Slipat ner allt och gjort om?
 
M OscarEricsson1 skrev:
Okej men då är kanske torktiden helt normal. Tack för svaret!
Fast om den är lackad och du inte slipat bort lacken är nog inte hårdvaxolja riktigt rätt behandling. Förr eller senare lär den väl torka men för mig känns det lite fel. Hur fel (eller inte) får någon "expert" kommentera. I min värld bör dock en olja kunna suga in en del, vilket lär förhindras av ett lackskikt.
 
Är med dig, så slipade ner lackskiket innan jag oljade. Möjligtvis skulle jag gnuggat ännu mer och att det är det som gör det.
 
M OscarEricsson1 skrev:
Är med dig, så slipade ner lackskiket innan jag oljade.
Då blir det säkert OK inom några dagar skulle jag tro.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.