Ja som ni märker har ni att göra med en riktig gröngöling. Har nyligen tillsammans med sambon köpt vår första lägenhet som vi nu renoverar. Igårkväll la jag på ett för mig tunt lager osmo original hårdvaxolja, men den känns fortfarande oljig. Bör detta slipas ner? Är tröskeln (från 1952) i ek? Om inte har jag kanske använt fel produkt.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Ja, det är ek. Kanske finns det andra material idag, men förr var trösklar alltid i ek.
Oljade min köksbänk i ek (ej osmo) och det stod att man fick räkna med upp till en vecka, och att man under tiden inte ska utsätta ytan för vatten.
Oljade min köksbänk i ek (ej osmo) och det stod att man fick räkna med upp till en vecka, och att man under tiden inte ska utsätta ytan för vatten.
Enligt min erfarenhet brukar trösklar vara lackade för att hålla längre även om jag sett oljade trösklar med. Torktiden för oljan är 8-21 timmar i normala fall, men när jag använt hårdvaxolja (annat märke) tidigare den så har den klibbat när jag fått för tjocka lager.
Okej men då är kanske torktiden helt normal. Tack för svaret!Isakare skrev:
Ja lackad var den så satt med ett 120-papper i en halvtimme och gnuggade. Möjligtvis skulle jag gått ännu djupare men tyckte den kändes torr och fin. Tack för svaret!BirgitS skrev:
Okej, hur har du då gjort när den klibbat? Slipat ner allt och gjort om?E ex007 skrev:
Fast om den är lackad och du inte slipat bort lacken är nog inte hårdvaxolja riktigt rätt behandling. Förr eller senare lär den väl torka men för mig känns det lite fel. Hur fel (eller inte) får någon "expert" kommentera. I min värld bör dock en olja kunna suga in en del, vilket lär förhindras av ett lackskikt.M OscarEricsson1 skrev:
Är med dig, så slipade ner lackskiket innan jag oljade. Möjligtvis skulle jag gnuggat ännu mer och att det är det som gör det.
Klicka här för att svara