20 014 läst ·
60 svar
20k läst
60 svar
Ärvde aktier, är det dyrt att fåut detta i pengar?
Sida 1 av 5
En fråga jag borde fråga en bank men, nja, jag vet inte ens om det är någon speciell bank jag ska gå till eller hur det funkar överhuvudtaget?
Vet att jag har ärvt aktier.
Funderar på lösa ut dessa och unna mig en bil.
Läste det var en avgift på "minst 100kr / 0.15% av aktievärdet" men så pratar folk om hutlösa skatter och annat som tillkommer?
Och är det då värt det om det handlar om avgifter i 30% klassen?
Vet att jag har ärvt aktier.
Funderar på lösa ut dessa och unna mig en bil.
Läste det var en avgift på "minst 100kr / 0.15% av aktievärdet" men så pratar folk om hutlösa skatter och annat som tillkommer?
Och är det då värt det om det handlar om avgifter i 30% klassen?
Redigerat:
100kr/0,15% av försäljningspriset är avgiften eller courtaget. Skatten är 30% av vinsten på aktierna. Då du ärvt aktierna får du ta över tidigare ägarens inköpsvärde och drar av det från försäljningsbeloppet innan skatten beräknas.
Kapitalvinstskatten är avdragsgill mot kapitalförluster, t.ex låneränta man betalat. Så har du låneräntor kan du kvitta det mot kapitalvinsten på aktierna.
Har du inte tillgång till inköpsvärdena använder man ett schablonbelopp där man räknar att 20% av försäljningspriset är inköpspriset. Dvs säljer man en aktie för 100kr så kan man räkna att 20kr är inköpspris och ska då betala 30% skatt på 80kr som är den schablonmässiga vinsten, dvs 24kr i skatt och du får behålla 76kr. Denna schablonberäkning behöver endast användas om man inte har de riktiga inköpspriserna tillgängliga eller om akterna gått upp mer än 400%.
Kapitalvinstskatten är avdragsgill mot kapitalförluster, t.ex låneränta man betalat. Så har du låneräntor kan du kvitta det mot kapitalvinsten på aktierna.
Har du inte tillgång till inköpsvärdena använder man ett schablonbelopp där man räknar att 20% av försäljningspriset är inköpspriset. Dvs säljer man en aktie för 100kr så kan man räkna att 20kr är inköpspris och ska då betala 30% skatt på 80kr som är den schablonmässiga vinsten, dvs 24kr i skatt och du får behålla 76kr. Denna schablonberäkning behöver endast användas om man inte har de riktiga inköpspriserna tillgängliga eller om akterna gått upp mer än 400%.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Avanza.se
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Som sirlongfellow säkert menar ovan, se om du inte kan flytta in pengarna på en depå med låga avgifter innan du säljer. 100 kr per försäljning hos storbanken kan bli 8-10 kr hos någon av nätmäklarna Avanza, Nordnet eller varför inte Skandiabanken om du väljer deras billigaste depåer och gör allt själv på Internet. Avgiften brukar räknas per försäljning och är det aktier i fler bolag så blir det en försäljning per aktieslag. Så om du ärvt en balanserad portföllj med flera aktier så kan du spara en del slantar här. Se upp bara så att du inte använder deras telefontjänster för de är inte billiga om man kollar i prislistorna.
Glöm inte att sätta undan 30% av vinsten så att du kan betala skatten nästa år.
Eller lägg in aktierna i ett investeringssparkonto och starta en ny och förhoppningsvis lönsam hobby
Jag jobbar på bank, men inte med aktiehandel så ta mina tips med en skopa salt!
Eller lägg in aktierna i ett investeringssparkonto och starta en ny och förhoppningsvis lönsam hobby
Jag jobbar på bank, men inte med aktiehandel så ta mina tips med en skopa salt!
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
mja, om TS skall in med aktierna i en ISK så måste han först sälja dom, och köpa dom inom ISK-n och då åker han på skatten ändå.p.lundgren skrev:Som sirlongfellow säkert menar ovan, se om du inte kan flytta in pengarna på en depå med låga avgifter innan du säljer. 100 kr per försäljning hos storbanken kan bli 8-10 kr hos någon av nätmäklarna Avanza, Nordnet eller varför inte Skandiabanken om du väljer deras billigaste depåer och gör allt själv på Internet. Avgiften brukar räknas per försäljning och är det aktier i fler bolag så blir det en försäljning per aktieslag. Så om du ärvt en balanserad portföllj med flera aktier så kan du spara en del slantar här. Se upp bara så att du inte använder deras telefontjänster för de är inte billiga om man kollar i prislistorna.
Jag jobbar på bank, men inte med aktiehandel så ta mina tips med en skopa salt!![]()
(om man skall ha några aktier i en ISK så skulle jag säga att man skall hålla sig till sådana som ger en stabil utdelning varje år, över 3%, för att motverka den schablonskatt som man drabbas av.)
men jag vet att gåvoskatten är avskaffad..., , vill gärna veta vilka aktier det är du skall sälja...
Skattemässigt räknas en inflyttning till ISK som en försäljning vilket leder till beskattning det är riktigt, men rent tekniskt behöver man inte sälja för att flytta in i en ISK så man kan slippa courtaget med en flytt även om man inte undkommer skatten.MagicFingers skrev:
Ang. avgifterna så är det bra att räkna lite på vad som är billigast. Med ett courtage på 0,15% eller minst 100kr så om ett aktieslag som ska säljas är värt 66667kr så blir 0,15% i avgift 100kr, dvs samma som minimiavgiften. Har man t.ex. Avanza med t.ex. minimicourtage på 0,15% eller minst 39kr går brytpunkten vid 26000kr.
Så om det rör sig om större belopp (större än brytpunkten hos vald mäklare) man gör affärer på är det viktigare att ha låg rörlig avgift och minimicourtaget spelar mindre roll. Vid mindre aktieposter är det minimicourtaget som är viktigast att titta på.
Redigerat av moderator:
Första frågan är förstås vilken sorts aktiebolag som emitterat de här aktierna. Alla svar i tråden hittills utgår uppenbart från att aktierna är börsnoterade på "godkänd handelsplats". Men handlar det om onoterade aktier eller aktier i ett fåmansbolag kan aktieöverlåtelse vara civilrättsligt reglerad med förköpsrätt för övriga ägare. Man kan då heller inte placera aktierna innanför ett "staket" med ISK- eller IPS-avtal.
Kolla noga upp villkoren hos din bank/depå. Jag var i samma sits för några år sedan då jag och mina syskon ärvde ett antal småposter i flera bolag. Min bror sålde aktierna via sin 'storbank' och fick betala courtage för varje bolag han sålde så det blev i princip inga pengar kvar. Hos min bank betalade men ett courtage per avslutat börsdag, vilket gjorde att jag fick betydligt mer pengar över i slutändan...