Skulle vara intressant att höra hur konversationen gick, var de motsträviga tills de såg golvet och då tvärvände eller fick du bråka med dom?
 
H Hanna.HL skrev:
Vi har anlitat hjälp för att lägga klinkers i hallen
vi är inte alls nöjda med resultatet. Men har dock inge erfarenhet då det är vårt första hus och vår första renovering. Ojämnheter på flera ställen samt olika avstånd mellan alla plattorna. Vi hade en önskan om 1mm men byggarna sa att det var svårt pga vårt val av klinkers och rekommenderade istället 2mm. Vilket vi godkände.
Kolla gärna bilderna och kommentera hur arbetet är utfört och hur man går tillväga då man är missnöjd.
Tack för hjälpen
Skitdåligt inget snack om det!
 
H Hanna.HL skrev:
Plattorna är från Bricmate- frågan är om det är plattorna som är dåliga också?
Ingen risk, Bricmate är mycket bra. Snygga plattor, väldigt trist med klantarslen till plattsättare :-(
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
H Hanna.HL skrev:
Vi har anlitat hjälp för att lägga klinkers i hallen
vi är inte alls nöjda med resultatet. Men har dock inge erfarenhet då det är vårt första hus och vår första renovering. Ojämnheter på flera ställen samt olika avstånd mellan alla plattorna. Vi hade en önskan om 1mm men byggarna sa att det var svårt pga vårt val av klinkers och rekommenderade istället 2mm. Vilket vi godkände.
Kolla gärna bilderna och kommentera hur arbetet är utfört och hur man går tillväga då man är missnöjd.
Tack för hjälpen
Ett tips när jag kalkade vår toa så la jag plattorna i en span med vatten som dom sög fick fylla på med vatten efter några timmar
 
johnsilver johnsilver skrev:
Ett tips när jag kalkade vår toa så la jag plattorna i en span med vatten som dom sög fick fylla på med vatten efter några timmar
Vad var syftet med detta?
 
P
johnsilver johnsilver skrev:
Ett tips när jag kalkade vår toa så la jag plattorna i en span med vatten som dom sög fick fylla på med vatten efter några timmar
Poänglös övning med granitkeramik som har ~0,1% vattenabsorption
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
Skulle vara intressant att höra hur konversationen gick, var de motsträviga tills de såg golvet och då tvärvände eller fick du bråka med dom?
Dom är tre stycken varav en chefen som vi pratat mest med. Sen är det en av hans 2 andra killar som gjorde klinkers jobbet. Men alla var där när golvet sattes.
Chefen sa direkt om vi inte var nöjda så tar de upp arbetet och köper nytt klinkers och slipar.
Han ville inte gå med på att göra jobbet gratis och låta det ligga. Han sa att de inte vill jobba gratis. Så det var inga konstigheter. Undrar om han själv tyckte det var fult ;)
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet om man kan lägga 30x60 i en tvättstuga där det måste slutta för vattenbrunn?

Byggarna sa att det inte var möjligt. Men nu litar jag inte på deras ord.
 
Satsuki
Självklart är det möjligt, jag fick dock samma besked av en hantverkare. Två andra sade att det var möjligt och inga problem.
Jag tolkar det som att olika företag har olika kompetens. Företaget som inte ville lägga stora plattor har hantverkare endast fr öst, vet inte om det spelar in?
 
  • Gilla
Hanna.HL
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag tolkar det som att olika företag har olika kompetens.
Det kan ju även handla om att man inte vill kompromissa med resultatet, vilket man kanske tycker att man gör med vissa lösningar, och att man då vill välja en lösning som ger ett resultat man kan stå för.

Har väl på sitt sätt också med kompetens att göra men kanske ur en liten annan vinkel.
 
  • Gilla
Hanna.HL och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan ju även handla om att man inte vill kompromissa med resultatet, vilket man kanske tycker att man gör med vissa lösningar, och att man då vill välja en lösning som ger ett resultat man kan stå för.

Har väl på sitt sätt också med kompetens att göra men kanske ur en liten annan vinkel.
Självklart, och det är väl något de flesta kan relatera till.
I vårt fall verkade det snarast handla om att man var bekväm med vissa ganska basic metoder (som man vet ger bra resultat och som man vet att hantverkarna behärskar). Däremot var man inte bekväm med kuvertskärning av stora plattor, vilket jag tänker kan vara ganska svårt att få snyggt…
 
  • Gilla
Hanna.HL
  • Laddar…
H Hanna.HL skrev:
Någon som vet om man kan lägga 30x60 i en tvättstuga där det måste slutta för vattenbrunn?

Byggarna sa att det inte var möjligt. Men nu litar jag inte på deras ord.
Vi har en plattsättare som också lägger Runö Warm Grey fast i 60x60 i vårat badrum. Vi kör 2mm fogar. Det ni kan tänka på är att man brukar lägga 30x60 i 1/3 och inte i halvförband på grund av att plattor i storformat är lite konkava och man kommer få nivåskillnader i mitten vid halvförband.
 
Vi hade först tänkt lägga Runö 30x60 i halvförband i hallen men vår plattsättare sa att det med största sannolikhet inte skulle bli bra för plattorna är lite konvexa (de "bullar upp" på mitten). Så därför blir det ojämnt när man lägger ett hörn mot mitten av plattan - oavsett hur plant underlaget är. Det här är något din plattsättare borde ha informerat om, kan jag tycka.
Plattsättaren rekommenderade istället att antingen lägga 1/3-förband eller lägga i ett vanligt rut-nät. Vi valde rutor och då gick vi upp till 60x60-plattor för att det skulle se bättre ut. Slutresultatet blev toppenbra!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.