Tack för din hjälp!
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
P
Den plattan är kantskuren så att det skulle diffa så mycket är rappakalja. Det är ju också enkelt att mäta på plattorna som ligger där det diffar. Hur mycket fogsprång man får ha avhandlas i dokumentet jag länkade till, men den plattan ska helst inte läggas i halvförband pga att buktighet kan ställa till det. Max 1/3 förskjutningar är Bricmates rekommendation.
 
  • Gilla
loriculus och 3 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Och jag skulle säga att det där var inte så bra. Hade man gjort det själv KANSKE man hade fått accepterat det men annars ICKE.

Jag la själv i hallen pga tight budget och fick mer tid över en period. Jag är nöjd men jag gör det ännu bättre nästa gång då jag nu kan lite mer om att lägga klinker och vad som är viktigt att tänka på första gången).

Att inte få 1mm fog kan bero på skruvarnas tjocklek men jag hittade skruvar som hade 1,5 mm vilket blev bra tycker jag. Kanske dom minsta dom hittade var 2? Men iaf så skall inte fogarna vara olika breda så att det märks.

Största språnget är på sista bilden och det blev tyvärr 2-3 mm. Men det får bli min stämpel på det hela typ.

Tråkigt att se.
När man gör något kan man lika bra göra det ordentligt…
Fint gjort!
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
ACME skrev:
Den plattan är kantskuren så att det skulle diffa så mycket är rappakalja. Det är ju också enkelt att mäta på plattorna som ligger där det diffar. Hur mycket fogsprång man får ha avhandlas i dokumentet jag länkade till, men den plattan ska helst inte läggas i halvförband pga att buktighet kan ställa till det. Max 1/3 förskjutningar är Bricmates rekommendation.
Tack, får gå igenom det dokumentet noga inför konfrontation med byggarna
 
  • Gilla
Läjet-Lasse och 1 till
  • Laddar…
Svårt att veta vad som är acceptabelt och inte då vi aldrig gjort detta förut….
 
Farstatjej90
H Hanna.HL skrev:
Byggarna skyller på att plattorna var olika stora. Jag har förstått det som att bricmate gör bra klinkers.
Varför la dom plattor som är olika stora? Om dom va kockar och du handlade råvarorna kan man då säga soppan är äcklig och det är ditt fel för du köpte hönsgödsel? Dummaste jag hört.
 
K kniv skrev:
För dig nu alltså och se om det stämmer eller dom ljuger. Finns väl viss tolerans men inte så stor att fogarna blir katastrof.

Eller menar du att dom säger att plattorna var olika tjocka? Bör en erfaren plattsättare kunna hantera men det ska knappast vara så grova fogsprång ändå
Precis, mät plattorna själv inför mötet. Mät även diagonalt. Hur mycket skiljer de från varandra?
 
Dr Benz Dr Benz skrev:
Och jag skulle säga att det där var inte så bra. Hade man gjort det själv KANSKE man hade fått accepterat det men annars ICKE.

Jag la själv i hallen pga tight budget och fick mer tid över en period. Jag är nöjd men jag gör det ännu bättre nästa gång då jag nu kan lite mer om att lägga klinker och vad som är viktigt att tänka på första gången).

Att inte få 1mm fog kan bero på skruvarnas tjocklek men jag hittade skruvar som hade 1,5 mm vilket blev bra tycker jag. Kanske dom minsta dom hittade var 2? Men iaf så skall inte fogarna vara olika breda så att det märks.

Största språnget är på sista bilden och det blev tyvärr 2-3 mm. Men det får bli min stämpel på det hela typ.

Tråkigt att se.
När man gör något kan man lika bra göra det ordentligt…
Super-off topic men kunde inte att undgå att se din Jato. Körning på utebanan vid Väla på gång?
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Vem gjorde underarbetet? Alltså säkerställde att ytan var plan innan plattsättning. Det jag fått veta är att ju större plattor (ni har 30x60?) ju större krav på underlaget.

Min gissning är oerfarna plattsättare och dåligt underlag.
Samma utförare
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför la dom plattor som är olika stora? Om dom va kockar och du handlade råvarorna kan man då säga soppan är äcklig och det är ditt fel för du köpte hönsgödsel? Dummaste jag hört.
Är plattorna inte skurna(rektifierade - vilket är dyrare plattor) så kan det skilja lite mellan plattorna men om de är inom samma bränning är det små skillnader att det går att lägga bra för en normalhändig plattsättare. Men man måste som sagt använda ögonen lite mer och inte bara kötta på med distanser.

Annars är det risk att det drar iväg och blir synligt, men lite går ofta att gömma och det är helt enkelt så man gör.

MEN, vill man ha ett helt perfekt resultat så är det rektifierade plattor som gäller. Nu är det dock en del annat som också tyder på att arbetet kunde gjorts bättre. Det finns som sagt toleranser som plattsättningen ska uppfylla. Kolla på BKR’s hemsida. Och plattsättaren kan inte skylla på dåligt under arbete - för om det är undermåligt ska denne påtala detta.
 
Byggarna kommer ta bort allt, slipa och ersätta klinkersen. Stort tack för allas svar!
 
  • Gilla
YuGi och 20 till
  • Laddar…
Tur att det ännu finns nån heder o skam.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Farstatjej90
mexitegel mexitegel skrev:
Är plattorna inte skurna(rektifierade - vilket är dyrare plattor) så kan det skilja lite mellan plattorna men om de är inom samma bränning är det små skillnader att det går att lägga bra för en normalhändig plattsättare. Men man måste som sagt använda ögonen lite mer och inte bara kötta på med distanser.

Annars är det risk att det drar iväg och blir synligt, men lite går ofta att gömma och det är helt enkelt så man gör.

MEN, vill man ha ett helt perfekt resultat så är det rektifierade plattor som gäller. Nu är det dock en del annat som också tyder på att arbetet kunde gjorts bättre. Det finns som sagt toleranser som plattsättningen ska uppfylla. Kolla på BKR’s hemsida. Och plattsättaren kan inte skylla på dåligt under arbete - för om det är undermåligt ska denne påtala detta.
Det är det som är min poäng
Om materialet gör att resultatet kommer bli dåligt så vet plattsättaren det och får prata med kunden. Man kan ju inte lägga klart allting och sen säga det. Då är det arbetet eller huvudet som är problemet, inte plattorna...
 
Nja, det är inte materialet som är problemet här, det är hantverket. Den där smala biten är talar sitt tydliga språk utöver att det är hela havet stormar på många andra plattor. Det har inget med huruvuda de är skurna eller inte att göra.
 
Den som utförde jobbet, bör få följa en garvad, tycker jag.

Nu vet han hur man plockar upp ett golv. Och börjar om från början tillsammans med någon, så blir det bra.
Bättre lärsätt finns knappast.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.