Vi har anlitat hjälp för att lägga klinkers i hallen
vi är inte alls nöjda med resultatet. Men har dock inge erfarenhet då det är vårt första hus och vår första renovering. Ojämnheter på flera ställen samt olika avstånd mellan alla plattorna. Vi hade en önskan om 1mm men byggarna sa att det var svårt pga vårt val av klinkers och rekommenderade istället 2mm. Vilket vi godkände.
Kolla gärna bilderna och kommentera hur arbetet är utfört och hur man går tillväga då man är missnöjd.
Tack för hjälpen

• Mätband mäter avståndet mellan två ojämnt lagda klinkersplattor på golvet i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkergolv med ojämnheter syns i en hall. Röda nivelleringsverktyg synliga mellan plattorna, med varierande avstånd och några synliga skador.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkerplattor med varierande fogbredd i en hall, nära en trappa, ses ur ett lågt perspektiv.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkers med varierande fogbredd och en röd distanskloss synlig i hörnet.
    Skapa konto
  • Klinkergolv i hall med ojämna fogar och plastkilar, mellanrum varierar och spår av installationsbrister synliga.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkerplattor i hall med varierande fogbredd, synliga ojämnheter och smuts på golvet.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkers med varierande fogbredd vid vägg, synliga sprickor och ofärdigt arbete; en synlig plats med hjälpmedel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkerplattor i hallen med varierande avstånd mellan fogarna, vilket ger ett oprofessionellt intryck.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkerplattor med varierande fogavstånd och synliga höjdskillnader.
    Skapa konto
  • Ojämn läggning av klinkers i en hall med varierande avstånd mellan plattorna och ojämn väggfinish i grått och grönt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Mätning av avståndet mellan klinkerplattor på en ojämn golvyta med hjälp av ett måttband.
    Skapa konto
  • Klinkergolv med ojämna fogar och avstånd. Röda nivåjusteringsverktyg syns mellan plattorna.
    Skapa konto
  • Nära bild av golvet i en hall. Klinkers är ojämnt lagda med synliga skarvar mellan plattorna. En röd distansplatta syns mot väggen.
    Skapa konto
  • Måttband visar avstånd mellan klinkerplattor, där fogen är bredare än önskat på 2 mm, i ett hallgolv med ojämnheter.
    Skapa konto
  • Närbild på fyra klinkerplattor med röda fogkryss och ojämna fogar mellan plattorna i ett golv, med en skugga från ett verktyg i bilden.
    Skapa konto
  • Klinkergolv med ojämna mellanrum, röda kakeldistanser synliga mellan plattorna.
    Skapa konto
  • Ojämnt lagda klinkersplattor i hall med varierande fogavstånd, visar problem med installationsarbetet.
    Skapa konto
  • Grå klinkers med röda nivåklossar i hall under renovering, ojämna avstånd mellan plattorna. Rum med arbetsmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
Togi och 5 till
  • Laddar…
Ojämnhet är svårt att se på bilderna men fogskillnaderna är - i min värld - oacceptabla. En glad amatör, dvs de flesta av oss på forumet gör det där betydligt bättre. Provat att knacka på plattorna för bomljud, känns som risk f det med givet fogmissarna

• Gilla
EvertL och 10 till
  • Laddar…
Och dessutom så små bitar vid vissa kanter är inte ok i min värld.
I mitt andra hus la jag klinker sammanhängande i en liten toalett precis vid ingången.
Fortsatte ut i ingången vidare ut i ett kök med olikformade väggar samt fortsatt bort i en korridor till sovrummen.
Det tog mig 5-6 timmar med uppmätning innan jag var nöjd med alla mått på plattorna för att undvika små passbitar vid kanterna eftersom flyttade jag lite i ett rum så följde ju måtten med in i dom andra rummen vilket ju gällde på alla håll.
Dvs mät först och lägg sen och kan bara hålla med föregående, mina fogar på alla golv jag lagt som snickare ser bättre ut trots jag inte har utbildning.

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Plattorna är från Bricmate- frågan är om det är plattorna som är dåliga också?

Satsuki
H Hanna.HL skrev:
Det hoppas jag inte eftersom vi ska göra ett helt badrum med liknande klinker från Bricmate…
Skämt åsido, enl vår plattsättare och företaget som säljer bricmate är det bra kvalité m plattor som är skurna för att kunna sättas m smala (2mm) fogar.
Verkar snarare vara dåligt underlag och dålig plattsättning hos er. Jag har inte kaklat mycket men så ojämna fogar får man nästan anstränga sig att för att få….

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
H Hanna.HL skrev:
Det tror jag inte det är bara undermåligt utfört absolut inte acceptera detta vi ser utan kräva omläggning..
Betala inte en krona innan ni är nöjda!

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
G
Massa moderna hjälpmedel och ändå misslyckas man totalt..

Finns typ två alternativ.

Riv upp och gör om.

Betala 0 kr och foga själv med en mörk fog och lev med ett gratis golv.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vad är ett rimligt pris att betala för att sätta klinkers i en hall med denna storlek om det är utfört korrekt?

• Hall under renovering med nylagd grå klinker och trätrappa.
    Skapa konto
G Greger_08 skrev:
Massa moderna hjälpmedel och ändå misslyckas man totalt..

Finns typ två alternativ.

Riv upp och gör om.

Betala 0 kr och foga själv med en mörk fog och lev med ett gratis golv.
Kan man kräva att byggfirman köper nya klinkers då?

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Exklusive material ca 10.000kr efter ROT. Alltså knappt två dagar för läggning, och knappt en tredje dag för fogning och städning.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Exklusive material ca 10.000kr efter ROT. Alltså knappt två dagar för läggning, och knappt en tredje dag för fogning och städning.
Tack. Vi har fått det för 9 000kr

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Allt för mycket för dåligt utfört arbete.

• Gilla
larssonson och 3 till
  • Laddar…
H Hanna.HL skrev:
Tack. Vi har fått det för 9 000kr
Ja, en tusenlapp kompenserar inte den dåliga läggningen. Men, förutsatt att det vore korrekt utfört, så är ju iallafall priset fullt rimligt.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Vem gjorde underarbetet? Alltså säkerställde att ytan var plan innan plattsättning. Det jag fått veta är att ju större plattor (ni har 30x60?) ju större krav på underlaget.

Min gissning är oerfarna plattsättare och dåligt underlag.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
G
H Hanna.HL skrev:
Kan man kräva att byggfirman köper nya klinkers då?
Klart man kan men firman kan ju säga nej också och då ska ju man blanda in ARN och sedan vänta på vad dom säger och hoppas att byggfirman följer deras rekommendationer.

Kanske börja med att säga det här blev inte så bra jag vill ha det omgjort och se vad deras reaktion är.

Kommer ju kosta en del i både material och tid så man kanske ska vara beredd på att dom bara vill gå där ifrån och inte ta betalt beroende på vilken typ av firma som gjort jobbet.

• Gilla
Hanna.HL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.