Hej.

Ett nybygge här, nyckelfärdigt med allt. Bra husleverantör. Nu är plåttaket på G och jag har ett par frågor med bilder som jag är osäker på.
Plannja Trend.

- I nock så livar inte falsarna, är detta ok? Anledningen kan vara för att det ska in ett Velux takfönster på en sidan av taket. Baksidan huset. Man kommer aldrig se båda sidorna samtligt men är det takfönster som styr det? Framsidan är snyggt delar med lika breda plåtar på varsin gavel dock så ser det skumt ut med takkupan (nedan fråga). Dock störande att det inte möts i nock.

- På takkupan flacka del så livar inte falsarna heller. Är det ok?

- Övergång mellan tak och takkupa, i vinkeln så ser man en del av pappen, ett litet hål. Det kommer ju en vindskiveplåt över senare men hur tätar den i ovan kant? Förstår att denna del är svår att få till.

Snabbt svar är uppskattat av proffsen. Taket ska läggas klart i veckan.

• Grå plåttak med skarvbeslag, skog runt, dagsljus, regndroppar synliga, husbyggnadskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå yta med metallclips, spricka i hörnet, närbild, struktur, skarv, reparationsbehov, texturerat, industriellt material.
    Skapa konto
  • Grå väggpaneler, skruvar, ojämn sammansättning vid hörnet, byggnadskonstruktion, närbild.
    Skapa konto
  • Modernt, mörkgrått plåttak med takfönster och ventilationsrör, sedd från nära håll.
    Skapa konto
  • Ett hus under konstruktion med nytt metalltak, taksteg och en skorsten. Oisolerade väggar synliga. Molnig himmel.
    Skapa konto
  • Arkitektoniska ritningar av ett hus från fyra olika väderstreck: nordost, nordväst, sydväst och sydost.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Hej @pelle plåttak du är plåtslagare med lång erfarenhet. Vad säger du?

jag fick tyvärr inte med sidan med takfönster då batteriet ladda ur.
Mvh

Klicktak.. det går inte att det helt bra på ett tak med hinder. ( visserligen min åsikt.)
Nej vindskivebeslaget kommer inte lösa problemet,den skivan borde ha kapats hela vägen ut till falsen,sedan ska det vara mer uppvik på kupväggen(300 säger husama)
Jag hade gjort en väggskiva som gått under skarven (falsen..) hoppas du får hjälp av en plåtslagare och inte bara av snickaren..
@Noramasen har garanterat fler åsikter...
Angående nockfalsarna så slår man normalt omkull i nocken, här misstänker jag att det är inklippt,troligen åxå därför det är förskjuten mvh

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Klicktak.. det går inte att det helt bra på ett tak med hinder. ( visserligen min åsikt.)
Nej vindskivebeslaget kommer inte lösa problemet,den skivan borde ha kapats hela vägen ut till falsen,sedan ska det vara mer uppvik på kupväggen(300 säger husama)
Jag hade gjort en väggskiva som gått under skarven (falsen..) hoppas du får hjälp av en plåtslagare och inte bara av snickaren..
@Noramasen har garanterat fler åsikter...
Angående nockfalsarna så slår man normalt omkull i nocken, här misstänker jag att det är inklippt,troligen åxå därför det är förskjuten mvh
Hej

Tack för svar.
Ang falsarna inte går i liv i nock är troligtvis att takfönster (800mm brett, plåtarna är 475mm st) ska täcka endast två band samt täckplåt till nock.

Även att falsarna på takkupan inte går i liv är väl ok, de går mitt i de övre plåtarna, och det har jag sett på ett annat hus med.

Mest fundersam over övergången takkupa/tak 38gr till 9gr i hörnen. Plåtslagaren är där i dag men jag har inte möjlighet att åka dit. En bredare plåt på sidorna tycker jag med. Får se vad de säger.

Jag har inte mera erfarenhet än att lagt ett 10 m2 pulpettak. Men anvisningarna fick man säkrast läsa igenom ändå. Och det är något som jag råder dig att göra om det inte radarn är gjort. Annars så är det vid dessa system delar som lider av sårbarheter som man annars löser med traditionell falsning. Exempelvis vid anslutning kuptak och huvudtak. Där är det som plåtrickard säger att det kommer att behövas ”lagas” in delar för att få ett bra utförande på traditionellt vis. Annars så har jag för mig att delar som ståndskivor och övriga detaljer täcks in med hjälp av färdiga lösningar. Men som vid vanlig täckning så är det av största vikt att materialens temperaturrörelser beaktas. Och i detta fall så ligger de i nock och rörelserna får därmed inte låsas med skruv genom plåten längre ner.
Mvh/ Masen

Noramasen Noramasen skrev:
Jag har inte mera erfarenhet än att lagt ett 10 m2 pulpettak. Men anvisningarna fick man säkrast läsa igenom ändå. Och det är något som jag råder dig att göra om det inte radarn är gjort. Annars så är det vid dessa system delar som lider av sårbarheter som man annars löser med traditionell falsning. Exempelvis vid anslutning kuptak och huvudtak. Där är det som plåtrickard säger att det kommer att behövas ”lagas” in delar för att få ett bra utförande på traditionellt vis. Annars så har jag för mig att delar som ståndskivor och övriga detaljer täcks in med hjälp av färdiga lösningar. Men som vid vanlig täckning så är det av största vikt att materialens temperaturrörelser beaktas. Och i detta fall så ligger de i nock och rörelserna får därmed inte låsas med skruv genom plåten längre ner.
Mvh/ Masen
Hej. tack för svar.
Jag anmärkte på dessa saker och enligt snickarna så hade plåtis allt under kontroll. Han är inte klar än. Hopps det blir bra i slutändan. Ska dit på torsdag och vara en riktigt jobbig kund

Y Ylex skrev:
Hej.

Ett nybygge här, nyckelfärdigt med allt. Bra husleverantör. Nu är plåttaket på G och jag har ett par frågor med bilder som jag är osäker på.
Plannja Trend.

- I nock så livar inte falsarna, är detta ok? Anledningen kan vara för att det ska in ett Velux takfönster på en sidan av taket. Baksidan huset. Man kommer aldrig se båda sidorna samtligt men är det takfönster som styr det? Framsidan är snyggt delar med lika breda plåtar på varsin gavel dock så ser det skumt ut med takkupan (nedan fråga). Dock störande att det inte möts i nock.

- På takkupan flacka del så livar inte falsarna heller. Är det ok?

- Övergång mellan tak och takkupa, i vinkeln så ser man en del av pappen, ett litet hål. Det kommer ju en vindskiveplåt över senare men hur tätar den i ovan kant? Förstår att denna del är svår att få till.

Snabbt svar är uppskattat av proffsen. Taket ska läggas klart i veckan.
Det är inte vackert , men praktiskt med dom lösningarna han har gjort .
Han är ingen plåtslagare, den saken är klar .
Nu är detta klicktak som är praktiskt och billigare än bandfalsad plåt . Dock uppstår alltid frågetecken kring hinder och bryt i fallet .
Nu är ju jag yrkesskadad, men jag skulle ju be han försöka göra det lite mer estetiskt snyggare.
Skall det vara plåt eller panel på kupsidorna?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det är inte vackert , men praktiskt med dom lösningarna han har gjort .
Han är ingen plåtslagare, den saken är klar .
Nu är detta klicktak som är praktiskt och billigare än bandfalsad plåt . Dock uppstår alltid frågetecken kring hinder och bryt i fallet .
Nu är ju jag yrkesskadad, men jag skulle ju be han försöka göra det lite mer estetiskt snyggare.
Skall det vara plåt eller panel på kupsidorna?
hej

Det blir panel på kupsidan. Han hade inte gjort klart heller helt. Ska kolla mer i veckan. Detta är ju ngt som aldrig kommer ses men jag vill ändå att allt ska kännas bra. Plåtslagare har han varit länge. Men vet inte vem som gjort jobbet direkt.
Ang falsarna som inte livade på varje sida. Det är tydligen åtgärdat nu. Ska kolla på torsdag igen.

tack för svar. Ska se om jag får mer att fråga om i veckan.

Det där utförandet på takkupan skulle jag inte godkänna å en gammal hölada ens..... Då man håller på med ett sådant tak lägger återanvänd plåt som man har tagit från en nedlagd rävfarm brukar man försöka gör ett bättre arbete.

Att falsarna inte möts i nock är väl det normala.

• Gilla
  • Haha
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Kan tro att många liter vatten kan rinna in där kommande åren.

Men det kanske inte spelar nån roll?

En skärmdump som visar ett mobilgränssnitt med skadad yta och tejp.
Skapa konto

H Hybro skrev:
Kan tro att många liter vatten kan rinna in där kommande åren.

Men det kanske inte spelar nån roll?

pratat med plåtis i veckan. Han var inte klar och skulle klä in detta med mera plåt och hade en plan. Han sa att det kommer blir bra. Låt oss de

[bild]

Jag har en plan:crysmile:

Sickan...Jönssonligan.

- Blir spännande att se.

Betala inget förrän allt är klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.