Tjena

Kåk från 1960 hemma. River lite vägg och så titta detta fram? Sitter mot murstocken/skortstensväggen hemma. Typ 3mm tjockt.

Det bruna bakom är tidningar eller rester från tretex.

Sen undrar jag även om isolering kring rören i källaren, ser ut att vara vanlig, men vad vet jag därför jag frågar.

Tacksam för svar
Närbild av en murstock med ett exponerat 3mm tjockt material vid en väggrenovering från 1960-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägggenomföring med grön rör och asbestisolering mot en vit vägg, trolig saneringsfråga.
Skapa konto
Gamla tapetlager och tretexrester avtäckta på en murstock under renovering.
Skapa konto
Närbild på en 3mm tjock plåt fastsatt mot en gammal murstock/vägg med synliga tidningsrester.
Skapa konto

Redigerat:
Jag ser inte de fyra första bilderna. Ligger de hos någon tredjepartstjänst? Ladda upp här
Skärmdump av ett inläggsformulär på ett diskussionsforum med röd markering runt uppladdningsknappen.
Skapa konto

• Gilla
Seppolini
  • Laddar…
Tjena

Det var samma bilder som låg på tredje part. Visste ej hur man får bort dom

Mvh//sebbe

Isoleringen runt röret tippar jag på gullfiber, däremot kan det vara asbest i böjarna.

• Gilla
Seppolini
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Isoleringen runt röret tippar jag på gullfiber, däremot kan det vara asbest i böjarna.

Okej tack.

Typ detta?

Närbild av ett röranslutning med isoleringstape som verkar vara felaktigt applicerad eller skadad.
Skapa konto
Gammalt isolerat rör med slitna och trasiga delar i en diskussionstråd om byggprojekt.
Skapa konto

De sista bilderna ser ut som om det kan vara asbest.

På bilden med teglet (tegeltapet???) ser jag text, det verkar vara tidningspapper mot putsen/betongen?

Anna_H Anna_H skrev:
De sista bilderna ser ut som om det kan vara asbest.

På bilden med teglet (tegeltapet???) ser jag text, det verkar vara tidningspapper mot putsen/betongen?

Okej tack!
Ja det är jättegamla tidningar längst in mot betongen:) och det bruna luddet är rester från tretex skivor.
Haha ja det är en tegelväggstapet.

Sista bilderna (vita isoleringen) skulle jag betrakta som asbest även om det inte är det.

Om du låter företag ta bort asbesten kostar det massor, att ta bort det själv är inte svårt, gäller bara att man tar det försiktigt.

Blötlägg isoleringen ordentligt innan & under du börjar bearbeta det.
Undvik bearbetning som gör att det dammar.
Använd andningsmask.
Våttorka efter arbetet.
Lägg isoleringen i påsar/säckar.

Nej, asbest är inte livsfarligt om man inte arbetar med det dagligen i många år.

• Gilla
Nusse2940 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sista bilderna (vita isoleringen) skulle jag betrakta som asbest även om det inte är det.

Om du låter företag ta bort asbesten kostar det massor, att ta bort det själv är inte svårt, gäller bara att man tar det försiktigt.

Blötlägg isoleringen ordentligt innan & under du börjar bearbeta det.
Undvik bearbetning som gör att det dammar.
Använd andningsmask.
Våttorka efter arbetet.
Lägg isoleringen i påsar/säckar.

Nej, asbest är inte livsfarligt om man inte arbetar med det dagligen i många år.
Skulle också betrakta den rörisoleringen som asbesthaltig, tills prover bekräftar.
Håller dock inte med att det är OK att ta bort asbest i rörisolering själv på det sättet..
Asbesten är inte bunden i isoleringen och kommer att damma mycket lätt, även om man försöker blötlägga osv. Du kommer att få asbestfibrer svävande i din inomhusluft under lång tid om det inte tas bort på ett regelrätt sätt.

Om man ska göra det själv, så bör man förhindra dammspridning till 100%. T ex genom att också använda en sk "glove bag"

A academia skrev:
Skulle också betrakta den rörisoleringen som asbesthaltig, tills prover bekräftar.
Håller dock inte med att det är OK att ta bort asbest i rörisolering själv på det sättet..
Asbesten är inte bunden i isoleringen och kommer att damma mycket lätt, även om man försöker blötlägga osv. Du kommer att få asbestfibrer svävande i din inomhusluft under lång tid om det inte tas bort på ett regelrätt sätt.

Om man ska göra det själv, så bör man förhindra dammspridning till 100%. T ex genom att också använda en sk "glove bag"
Gör man som hon skrev så är det ett bra alternativ har man overall och utrystning och samlar alla asbest och som hon skrev blötlägger så dammar det ju ej. Det är bättre än att låta skiten vara där om man har möjligheten att ta bort det istället för att låta det vara kvar det gör ingen nytta snarare. Men då måste man vara noggran som proffesionell ungefär som att blötlägga det och ha skydds utrustning och dra i samman det och ta till återvinningen ASAP vad jag tolkar skit vara vad har man det till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.