Tjena
Kåk från 1960 hemma. River lite vägg och så titta detta fram? Sitter mot murstocken/skortstensväggen hemma. Typ 3mm tjockt.
Det bruna bakom är tidningar eller rester från tretex.
Sen undrar jag även om isolering kring rören i källaren, ser ut att vara vanlig, men vad vet jag därför jag frågar.
Tacksam för svar
Kåk från 1960 hemma. River lite vägg och så titta detta fram? Sitter mot murstocken/skortstensväggen hemma. Typ 3mm tjockt.
Det bruna bakom är tidningar eller rester från tretex.
Sen undrar jag även om isolering kring rören i källaren, ser ut att vara vanlig, men vad vet jag därför jag frågar.
Tacksam för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Anna_H skrev:
Okej tack!
Ja det är jättegamla tidningar längst in mot betongen
Haha ja det är en tegelväggstapet.
Sista bilderna (vita isoleringen) skulle jag betrakta som asbest även om det inte är det.
Om du låter företag ta bort asbesten kostar det massor, att ta bort det själv är inte svårt, gäller bara att man tar det försiktigt.
Blötlägg isoleringen ordentligt innan & under du börjar bearbeta det.
Undvik bearbetning som gör att det dammar.
Använd andningsmask.
Våttorka efter arbetet.
Lägg isoleringen i påsar/säckar.
Nej, asbest är inte livsfarligt om man inte arbetar med det dagligen i många år.
Om du låter företag ta bort asbesten kostar det massor, att ta bort det själv är inte svårt, gäller bara att man tar det försiktigt.
Använd andningsmask.
Våttorka efter arbetet.
Nej, asbest är inte livsfarligt om man inte arbetar med det dagligen i många år.
Skulle också betrakta den rörisoleringen som asbesthaltig, tills prover bekräftar.Demmpa skrev:
Sista bilderna (vita isoleringen) skulle jag betrakta som asbest även om det inte är det.
Använd andningsmask.
Våttorka efter arbetet.
Håller dock inte med att det är OK att ta bort asbest i rörisolering själv på det sättet..
Asbesten är inte bunden i isoleringen och kommer att damma mycket lätt, även om man försöker blötlägga osv. Du kommer att få asbestfibrer svävande i din inomhusluft under lång tid om det inte tas bort på ett regelrätt sätt.
Om man ska göra det själv, så bör man förhindra dammspridning till 100%. T ex genom att också använda en sk "glove bag"
Gör man som hon skrev så är det ett bra alternativ har man overall och utrystning och samlar alla asbest och som hon skrev blötlägger så dammar det ju ej. Det är bättre än att låta skiten vara där om man har möjligheten att ta bort det istället för att låta det vara kvar det gör ingen nytta snarare. Men då måste man vara noggran som proffesionell ungefär som att blötlägga det och ha skydds utrustning och dra i samman det och ta till återvinningen ASAP vad jag tolkar skit vara vad har man det till?A academia skrev:Skulle också betrakta den rörisoleringen som asbesthaltig, tills prover bekräftar.
Håller dock inte med att det är OK att ta bort asbest i rörisolering själv på det sättet..
Asbesten är inte bunden i isoleringen och kommer att damma mycket lätt, även om man försöker blötlägga osv. Du kommer att få asbestfibrer svävande i din inomhusluft under lång tid om det inte tas bort på ett regelrätt sätt.
Om man ska göra det själv, så bör man förhindra dammspridning till 100%. T ex genom att också använda en sk "glove bag"
Klicka här för att svara