J
Hallå igen,
Mikael_L Mikael_L skrev:
I värsta fall lika dåligt COP som med förra pumpen ... :p

Men om hålet har bra egenskaper och typ 10% mer kapacitet än vad förra pumpen utnyttjade så kommer en ny - lika stark- pump komma helt till sin rätt.

Men visst har du/ni rätt, på ett sätt. Vi vet ju inte ens om hålet kanske var underdimensionerat redan med förra pumpen.

Kan vi få veta vilken brine-temp TS hade som sämst, med gamla pumpen?
Pumpen brukar gå in med elpatron vid -1 grad utomhustemperatur. Då blir brine upp ur hålet +1 och sen åker det ner igen med -2.
Om ej patron värmer så kan det bli -3 tebax i hålet.

Jag misstänker att jag värmer upp mer ytor än vad förra ägaren gjorde och därmed dimensionerade anläggningen för.

J
Här är den förlösande bilden som kan hjälpa er i era resonemang, var längesedan jag vandrade runt i ett log p-h nu, blir lite nostalgisk över svunnen studietid.p är tryck och h är entalpi. [kJ/kg] Dock har jag dålig praktisk koll på risk för nedkylda borrhål, känns lite läskigt.

Diagram över en termodynamisk cykel med tryck-entalpi (log p-h) för ett kylsystem, inkluderar kompressor och kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jönas skrev:
Här är den förlösande bilden som kan hjälpa er i era resonemang, var längesedan jag vandrade runt i ett log p-h nu, blir lite nostalgisk över svunnen studietid.p är tryck och h är entalpi. [kJ/kg] Dock har jag dålig praktisk koll på risk för nedkylda borrhål, känns lite läskigt.

[bild]
Det känns som du kanske själv kan räkna ut om du skall ersätta pumpen eller inte:)
Man kanske skall ställa frågan så här: vad finns det för alternativ? Svaret blir troligtvis att det bästa är att sätta dit en ny pump o se. Det blir säkert inte sämre än det var innan.

J
Alternativen är: fjärrvärme som kostar lika mycket som en ny pump att installera. Takbyte i sommar med eventuella möjligheter att lägga cell eller vacumrör på ett bra sätt.
Är det någon som vet om de nya pumparna går att ställa in på en max upptagen energimängd ur borran? Jag kan ju räkna ut ungefär vad jag tar ut nu och sen be pumpen att inte ta ut mer än det.

Jag har svårt att se att ni kan vinna något på att begränsa effekten från hålet.

J Jönas skrev:
Alternativen är: fjärrvärme som kostar lika mycket som en ny pump att installera. Takbyte i sommar med eventuella möjligheter att lägga cell eller vacumrör på ett bra sätt.
Är det någon som vet om de nya pumparna går att ställa in på en max upptagen energimängd ur borran? Jag kan ju räkna ut ungefär vad jag tar ut nu och sen be pumpen att inte ta ut mer än det.
Man kan ställa in min brine temp på en on/off vp stoppar kompressorn helt en inverter drar ner effekten till rätt nivå. Det är ju ite alls säkert det blir problem bara för att du tar ur mera energi ur borran men risken finns. Du har inte möjlighet att lägga lite jordvärme tex 200 meter skulle gjort rejäl skillnad.

Nytt hål känns ju onödigt. Skulle hellre lägga den kostnaden på andra energisparande åtgärder som sänker husets energibehov
J Jönas skrev:
Vid takbyte kan du passa på att lägga lite extra isolering utanpå råsponten. Så kallad klimatvind. Då sjunker energibehovet lite.

Sen finns ju även luft-vatten värmepump som alternativ till fjärrvärmen men en ny bvp blir billigare.

• Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
Redan vid -1 ute går elpatron igång? Iofs lite beroende vart du bor och DUT så skulle jag gå hela milen med ny vp 100% effekttäkning, hål och hela rackabangen. Nu när pengar fortfarande är så gott som gratis.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Som Johannes nämnde har du några vettiga sätt att minska förbrukningen istället? Kanske några planerade åtgärder som då kan kombineras och ge mervärde på relativt enkelt sätt.

Nu har du ju redan råkat ut för baksidorna av det för inte så länge sen rådande av skönandarna rekommenderade paradigmet gällande dimensionering av täckning. Dessutom kryddat med maskinhaveri inom en förväntad tid vilket även oftast blundas för både nu och i tidigare VP hype på 80-talet.

Byt du till en motsvarande ny pump och lägg de enligt tidigare skribent gratis pengarna på att minska utflödet så att ev skillnader i GOP relaterat ökat primäruttag står kvar som den rent teoretiska punkt den är. Att göra utökningar kan knappast försvaras om man försöker se lite sant realistiskt på det men det hör kanske inte hemma i denna typen trådar.

Hur ventileras huset finns ju lösningar där man återvinner vent luften till brine och därmed ger högre brine temp och får vent på köpet.

L
Elpatron vid redan -1 grader, jag det var inte bra. Jag hade rekat att borra ett till hål. Men då du har 27 meter ner till berg. Så blir det ganska dyrt då foder kostar mycket pengar. Jag tror att jag har läst att det går att kombinera sitt system med jordvärmeslinga. Du har inte möjlighet att lägga ut slang på gården?

Återigen vad fattas för att ställa frågor ge tips som minskar utflödet? Vilken effektivitet ser tex du smurfen med ventlösningen. Svara gärna med egna ord, begrepp, siffror samma för övriga som ger sig in i att borra igen osv.

Jag gissar på ca 2 grader varmare brine med återvinning har läst att det ska motsvara ca 30-50 meter borra vilket gör att man får högre cop samt kan ha en kraftigare vp men sen kanske huset är underventilerat i dag och ventileras det då mera normalt kommer det dra mera energi för att värmas upp men får bättre luft. Sen beror det på om det är en rimlig lösning att dra kanaler för vent sånt beror helt på hur huset ser ut och om ts kan tänka sig göra en del jobb själv eller lejer bort allt.

J
Jag är rätt säker på att vi ventilerar och isolerar så som det ska vara. Jag tar några extra kWh i värme och behåller huset i det originalskick som nu i ca 60år visat sig fungerar utan att skada uppstår eller resulterat i onormalt underhåll. Jag gillar idén med markslang, ska ta det med mig till dialogen med installatören.
Jag vill vara säker på att en ny pump inte gör en isbit av borrar och kolektorslang, det är viktigare än att fånga in de där sista 100-lapparna i besparing.

Extra isolering som klimatvind medför minskad fuktrisk på vinden i och med att temperaturen stiger där. Ur den synpunkten är det en mycket god lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.