En dum fråga kanske men vad är en plafond? :-[....skall söka på nätet och kolla vad jag får upp.

Nu har jag hittat plafonder...nej, tyvärr det tycker jag inte var snyggt.
Väljer spottar

Anders Nilsson skrev:
Spottar är skit, undantaget för tandläkare och dylika kirurgiska ändamål, men dom hör inte hemma i en bostad. Läs facklitteratur om ljussättning så ser du varför.

All teori och erfarenhet om ljussättning säger att ögat tycker om jämn belysning utan hårda konstraster. Konstraster är just vad man får med spottar. I och för sig effektfullt om man vill fästa fokus på något, typ utställningar, men läs först en bok om ljussättning.
Jag tycker om att ha en fin jämn vit belysning inne på dagen då det är ljust ute. Då det är mörkt ute vill jag ha spännande kontraster med ljusare och mindre ljusa ´fläckar´ på väggen. Det ger omväxling då ljuset är annorlunda på kvällen och det ger mig ett hemtrevligt intryck som skiljer sig från det jag har på kontoret. Försöker du säga att jag bara inbillar mig det här och att jag egentligen vill ha likadan belysning hemma som jag har på kontoret? Är det något annat jag inte vet om mig själv som du kunde berätta mig?  :-?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.