Det kanske är sagt tidigare i tråden men 5G täcker ofta bara "en" användare, fiber ger dig full fart för 5 eller flera användare. Om ni blir fler i familjen där en unge spelar, en annan jobbar och en tredje streamar då blir det en stor skillnad. Då kan man behöva flera 5g abonnemang

Jag upplever dessutom att det är krångliare att bygga ut accesspunkter och få täckning i hela huset med 5G

En sista grej är att man ka med sig sitt 5G på semester, kommer ni att vara längre tider nån annanstans så är 5g bättre

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
O O skrev:
Så nej det klokaste du kan göra är att kolla alternativen. Kanske är erbjudandet bra. Men det vet man inte förrän man jämfört med alternativen. Och kom ihåg: Du har inte bråttom.
Ja, värt att kolla naturligvis, men det kräver ju ändå ett fibernät.
I det här fallet tolkar jag det som att det är Telia som är nätägare, så dom ska ändå ha sin del av "kakan".
Så var det i alla fall hos min mamma, det är Telias "öppen fiber", så det går att välja andra tjänsteleverantörer, men anslutningsavgiften blev en helt annan då.
Så utslaget på bindningstiden blev det ingen skillnad, och efter den är man fri att välja.
Men det är absolut någonting man ska kolla upp.
När jag fick min anslutning så hade nätägaren (Open Infra) ett samarbete med en tjänsteleverantör med bindningstid, och jag tog det erbjudandet.
Det blev liksom en avbetalning på anslutningsavgiften.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
I
Khopter Khopter skrev:
Oj, ingen aning tyvärr. Hade man alltså kunnat göra ROT-avdrag på det kampanjpriset eller kan det vara så att det är inräknat redan?
Det är bara att fråga, huset som jag bor i där kommer bredbandet från Bredbandsbolaget som lämnade ROT avdrag och renoveringsobjektet jag håller på med där var det IP Only som bredbandet kommer från med ROT avdrag.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Jag upplever dessutom att det är krångliare att bygga ut accesspunkter och få täckning i hela huset med 5G
Varför skulle det vara krångligare? Det är ju exakt samma WiFi-nät man bygger oavsett om routern är kopplad till internet via fiber eller 5G.

• Gilla
Khopter och 3 till
  • Laddar…
Jag slänger in en skiftnyckel i diskussionen: När 6G kommer runt 2029-2030 så kommer det vara 100 till 1000 gånger snabbar än 5G. Gissar att latency kommer gå ner, då spekulerar jag i att ingen kommer gräva in kablar till sina bostäder.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Nä det blir ju inte super mycket tv här heller. Får kanske kolla upp vad månadskostand från annat företag hade landat på om man bara betalar för att dra in fiber.
Om själva installationen är billig kan det vara så att Skanova har en kampanj i området. Finns det andra som har fiber i området kan man få bra pris hos dem också. Hör med ex Bahnhof om de har fiber i området.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Om det nu blir fiber så se till att de installerar den på ett ställe i huset där ni faktiskt vill ha den, för det kostar en slant att ångra sig.
Kostar en slant också att inte dra det den närmaste vägen. Står så fint i det finstilta hos Telia.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag slänger in en skiftnyckel i diskussionen: När 6G kommer runt 2029-2030 så kommer det vara 100 till 1000 gånger snabbar än 5G. Gissar att latency kommer gå ner, då spekulerar jag i att ingen kommer gräva in kablar till sina bostäder.
Problemet är att räckvidden på högre frekvenser gör det olönsamt på landsbygden och 1000 ggr snabbare finns det ingen dator som klarar av ändå.

Bahnhof erbjuder 10GBit redan idag men vilken dator klarar det?

• Gilla
Khopter och 1 till
  • Laddar…
I
O obell skrev:
Har fiber hemma, bor centralt. Men sedan ett halvår så kör vi med Telenor trådlöst bredband och det fungerar hur bra som helst 100mbit för 369. Kommer troligen inte använda fibret mer. Starlink med samma hastighet kostar 370. Ingen ide at5 lägga pengar på fiber indragning
Jag har också fiber inlagt men kör sedan en tid med 5G från Comviq och hade just nu vid test 110 ner och 108 upp för 229:-/månad.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
För att nå Tb-hastighet med 6G behöver man sända på frekvenser nära THz. Vid de frekvenserna är räckvidden kanske 10 meter inomhus och 50 meter utomhus med fri sikt till sändaren.
Så, visst. Om någon bygger 6G-basstationer var femtionde meter så kan man köra höga hastigheter trådlöst. Och den som bygger ett sånt när kommer säkert att koppla ihop basstationerna med fiber...

• Gilla
Khopter och 1 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
En sista grej är att man ka med sig sitt 5G på semester, kommer ni att vara längre tider nån annanstans så är 5g bättre
Är inte det en förlegad tanke?
Idag har vi ju alltid med oss 5G i fickan tänker jag?

I InsidersUnited skrev:
Det är bara marketing bullshit. Radio kommer dessutom alltid vara ett delat medium, d v s när många vill använda samma cell/sektor så rasar kapaciteten, plus att upplänken (viktig för videosamtal, spel, egen webbserver hemma t ex) är usel på alla mobilnät p g a den låga effekten i sändaren i xG-routern.

Set var precis samma marketing-babbel innan 5G lanserades - low-latency critical IoT/edge compute/remote surgery. (var själv på mobilmässan i Barcelona 7 år på raken när det begav sig och alla haussade hur 5G skulle förändra allt och göra fibern föråldrad)

Inget av de där tjänsterna funkar bra annat än med dedikerad fiber.

• Gilla
Khopter och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Nej tvärtom. Välja bundet med Telia utan att först ha kollat obunden fiber anslutning med Bredband2 verkar otroligt dumt.
Men du glömmer att TS inte har fiber ännu, installationen av fiber är ju en del av erbjudandet och du får ingen fiber installerat av Bredband2.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Hoppa på och ta erbjudandet, men jag antar att i 799 ingår Tv, Netflix, Viaplay, HBO och andra strömningstjänster också. Annars är det för dyrt. Vilken hastighet pratar vi om?

Betalar du 100 kr idag för obegränsad surf? Det är svårt att slå utan strömningstjänster.
Ja men exakt, allt ovan ingår + disney och 600/600 mbit. Jag fick ett rabatterat pris på en extra användare på mobilabonnemanget som jag redan har, därav bara 100 kr.

O O skrev:
Vad då "endast 4500kr"?
Vilka andra alternativ än Telia har du kollat? Telia har mycket sällan det lägsta priset. Typ aldrig...
Det brukar däremot Bredband2 ha. Kolla med dem om du inte redan gjort det.

Aha. Bundet är beviset på att det inte är ett bra pris.

Då kan du lugnt kolla alternativen ända till det inte funkar längre och spara ca 700kr/mån under tiden.

Nej tvärtom. Välja bundet med Telia utan att först ha kollat obunden fiber anslutning med Bredband2 verkar otroligt dumt.

Finns det någon fiber som är dyrare än Telia?

Priset på din ort kan jag inget om. Kolla själv på Bredbandsval.se
Det finns två huvudproblem med erbjudandet
  1. Det är bundet 24mån.
    Enda skälet till det är att det finns bättre alternativ de vill hindra dig att byta till. De erbjudanden som inte har bindningtid brukar vara de bästa. Så bra att kunderna inte vill byta.
  2. Det "ingår" abonnemang på diverse annat typ TV.
    Fiberanslutning bör man teckna helt separat. Innehåll, som TV mm kan man sedan lägga till från valfri leverantör när behovet dyker upp. Är man ointresserad av sport behöver man knappast betala för TV mm.
I veckan har flera jag känner fått "erbjudande" från Telia om abonnemang med 40% rabatt. Vid en koll visar det sig att rabatten bara gäller 6mån därefter kostar det över fyra gånger mer än nuvarande, Dessutom bundet i 12 månader.

Så nej det klokaste du kan göra är att kolla alternativen. Kanske är erbjudandet bra. Men det vet man inte förrän man jämfört med alternativen. Och kom ihåg: Du har inte bråttom.
Jag ska kika runt lite mer men det som jag ser som bra med erbjudandet är ju just att få fiber ingrävt. Har tagit in offert från stadsnätet och dom vill ha 40k, men finns säkert andra som gör det något billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.