Jag har stuga på landsbygden, ca 9km till närmaste mast. Har sedan flera år ett 4g modem med riktad antenn, maxat ca 40mbit/s som bäst, ungefär samma fart via telefon när man stått i bra läge på tomten. Fördelen med riktad antenn och uppkoppling via wifi är att inne i huset har man alltid hyfsad fart.

Sedan några månader tillbaka har Telia uppgraderat till 5g (säger telefonen, jag har inte bytt modemet). Märker ingen skillnad vare sig via modemet (4g) eller via telefonen (5g), samma hastighet idag som förr.

När det är hög belastning på masten (typiskt när det är sportevenemang på tv) så räcker inte hastigheten till för streaming uta att det blir pilxligt, hastigheten på uppkopplingen droppar markant.

Fiber, alla dar i veckan om jag bodde här permanent.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Jag har stuga på landsbygden, ca 9km till närmaste mast. Har sedan flera år ett 4g modem med riktad antenn, maxat ca 40mbit/s som bäst, ungefär samma fart via telefon när man stått i bra läge på tomten. Fördelen med riktad antenn och uppkoppling via wifi är att inne i huset har man alltid hyfsad fart.

Sedan några månader tillbaka har Telia uppgraderat till 5g (säger telefonen, jag har inte bytt modemet). Märker ingen skillnad vare sig via modemet (4g) eller via telefonen (5g), samma hastighet idag som förr.

När det är hög belastning på masten (typiskt när det är sportevenemang på tv) så räcker inte hastigheten till för streaming uta att det blir pilxligt, hastigheten på uppkopplingen droppar markant.

Fiber, alla dar i veckan om jag bodde här permanent.
Ladda ned "Network Cell Info" och kolla vilken/vila frekvenser du ligger på när du är där. Du kan ha samma problem som jag hade - att det hoppar runt mellan olika frekvenser. Jag fick Telia att lösa problemet (även om de inte har gjort något - säger de).

Det är dock meningen att man ska kunna flyttas mellan frekvenser, dock ska det ju inte hoppa fram och tillbaka hela tiden. Många operatörer stänger ned en del högre frekvenser nattetid för att spara på energikostnaden pch då flyttas kunderna till ”coverage layer” - lägsta frekvensen med bäst räckvidd.

P
H hakfre skrev:
ca 9km till närmaste mast
Ju men bara för masten står där så är det inte säkert att det finns en antenn riktad åt det hållet man är.
Antennerna på masterna är inte rundstrålande.

P PappasHammare skrev:
Ju men bara för masten står där så är det inte säkert att det finns en antenn riktad åt det hållet man är.
Det är tre sektorer med 120° var, så jo, i princip.

P PappasHammare skrev:
Där jag bodde förut hade jag det problemet. Det var mindre än en km till masten, men den var skarpt riktad längs en dalgång 90 grader fel i förhållande till vårat hus. För att kunna ringa var man tvungen att vara utomhus eller stå i rätt fönster på övervåningen.

Som tur var jobbade jag åt Telia mobile något år senare och såg till att de drog ned lite på riktningsverkan så det blev bättre mottagning hemma hos oss...

useless useless skrev:
Där jag bodde förut hade jag det problemet. Det var mindre än en km till masten, men den var skarpt riktad längs en dalgång 90 grader fel i förhållande till vårat hus. För att kunna ringa var man tvungen att vara utomhus eller stå i rätt fönster på övervåningen.

Som tur var jobbade jag åt Telia mobile något år senare och såg till att de drog ned lite på riktningsverkan så det blev bättre mottagning hemma hos oss...
Det var nog inte riktigt så, problemet var nog tilten på antennerna.

pacman42 pacman42 skrev:
Det var nog inte riktigt så, problemet var nog tilten på antennerna.
Det var förra årtusendet då dipolantenner användes och man kunde styra riktverkan genom att reglera fasförskjutningen mellan de två antennspröten.

useless useless skrev:
Det var förra årtusendet då dipolantenner användes och man kunde styra riktverkan genom att reglera fasförskjutningen mellan de två antennspröten.
Ah, då förstår jag. Idag funkar det ju inte riktigt på det sättet .

I InsidersUnited skrev:
Jag slänger in en skiftnyckel i diskussionen: När 6G kommer runt 2029-2030 så kommer det vara 100 till 1000 gånger snabbar än 5G. Gissar att latency kommer gå ner, då spekulerar jag i att ingen kommer gräva in kablar till sina bostäder.
Den dagen den sorgen
2029-2030 tippar jag på att bli miljardär

Khopter Khopter skrev:
Jag ska kika runt lite mer men det som jag ser som bra med erbjudandet är ju just att få fiber ingrävt. Har tagit in offert från stadsnätet och dom vill ha 40k, men finns säkert andra som gör det något billigare.
Vi köpte vårt hus feb 2021, fick fiber i april 2021.
Snabba puckar :) "bra kontakter"
Betalade 17,och hade gjort det alla dar i veckan igen
Har 600 /600 lina. Lokalt bolag och inget av de stora inavels leverantörerna...
Asus router wifi 6
Under dessa 5 år så har det varit driftstörningar ca 2 ggr på sammanlagt ca 1 timme totalt.. Och då fick jag mail att det var driftstörning i mitt område
Och båda ggr var det en söndag sent på kvällen vid 23
Hade det varit nån av dom stora babianerna, så hade man inte haft internet på några dagar, och fått pilla bort sina kånkelbär i väntan på att bli uppkopplad till världen igen....

Snittar ca 610-630 ner på mobilen på tptest /speedtest.
Inte testat direkt med kabel direkt från fiberdosan o in i laptopen direkt...
Ute i trädgården,i garaget och även nere i källaren så snittar jag ca 500...har betongväggar och behöver ingen wifi förstärkare
Och då har ungarna varsin Samsung 43" på sina rum, en 65" i allrummet i källaren , och vår Samsung 100"Neo Qled uppe
Och mobiler igång, larm kopplat till fibern osv..
Så jag klagar inte.
Pröjsar 529 kr /månad... Och det funkar hela tiden...... Det bara funkar..
Det är det viktigaste!!
Precis som med fjärrvärme. Det bara funkar
Och inte en massa elektronisk, kretskort hit o dit, och 1000 inställningar man måste göra innan det funkar någorlunda
Då blir pubishåren gråa av ilska..
Det ska bara funka!!!!

Majgårdarna
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kolla upp starlink först, det är bra!
Vi blev erbjudna fiber i sommarstugan men kommer ta starlink istället. Ingen bindning på abonnemanget och betydligt billigare.
Om man inte sitter och spelar duger det mer än bra.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Vi blev erbjudna fiber i sommarstugan men kommer ta starlink istället. Ingen bindning på abonnemanget och betydligt billigare.
Om man inte sitter och spelar duger det mer än bra.
Allt handlar inte om spelandet 🏋️🤣

Majgårdarna
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Allt handlar inte om spelandet 🏋️🤣
Nej exakt det var därför jag nämde det, det finns alltid någon sosse som börjar prata om millisekunder om om man nämner Starlink.

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Nej exakt det var därför jag nämde det, det finns alltid någon sosse som börjar prata om millisekunder om om man nämner Starlink.
Tur man älskar Jimmy Åkesson 🤣🤣
"sonen till mamman"

Mamma, vad är en sosse??

Mamman :
En som vill ha allt du har, förutom ditt jobb!!!!!!

• Screenshot_20260710_234216_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.