5 404 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Är det värt att dra in fiber?
Kontentan var en bra sammanfattning av min tankegång!T tobsy skrev:det är ju inte så svårt:
1. Fiber är bättre
2. Du behöver inte bättre utan klarar dig på 5g
3. Du kan alltid välja fiber igen om du ändrar dig, åtminstone vi fick ett erbjudande om året.
4. 5g är bara halvt infört, nätet utvecklas hela tiden-om fem år är det mycket bättre.
5. Fiber har marginell om någon inverkan på husvärdet
Kontentan: en frestelse är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå
Har fiber hemma, bor centralt. Men sedan ett halvår så kör vi med Telenor trådlöst bredband och det fungerar hur bra som helst 100mbit för 369. Kommer troligen inte använda fibret mer. Starlink med samma hastighet kostar 370. Ingen ide at5 lägga pengar på fiber indragning
Fick också det erbjudandet för ett år sedan ungefär. Har aldrig känt något behov av fiber tidigare. Inte nu heller egentligen men va fan, alla påstår ju att det höjer värdet på huset. Jag slog till MEN kolla först vad dom ska ha för öppen fiber utan abonnemang. Jag betalade 17900:-. Med deras erbjudande så skulle jag och du betala 23700:- i slutändan. Jag tjänade många tusenlappar på att ta hela summan på en gång i stället. Och jag har inget abonnemang. Fibern är indraget men använder mig enbart av 5G fortfarande. Men nu finns den där i alla fall.
Som sagt, har du råd så betala hela summan direkt i stället. Det tjänar du säkerligen på.
Som sagt, har du råd så betala hela summan direkt i stället. Det tjänar du säkerligen på.
Jaha okej, rätt säker på att det stod olika operatörer men vad blir den praktiska skillnaden?A AndersS skrev:
Ja men det hade jag också möjlighet att göra, men sen är ju inte summan bara avbetalning utan man får ju faktiskt abonnemang och tjänster, även fast det kanske är lite dyrare. Men ska kika på det!G Ganescha skrev:Fick också det erbjudandet för ett år sedan ungefär. Har aldrig känt något behov av fiber tidigare. Inte nu heller egentligen men va fan, alla påstår ju att det höjer värdet på huset. Jag slog till MEN kolla först vad dom ska ha för öppen fiber utan abonnemang. Jag betalade 17900:-. Med deras erbjudande så skulle jag och du betala 23700:- i slutändan. Jag tjänade många tusenlappar på att ta hela summan på en gång i stället. Och jag har inget abonnemang. Fibern är indraget men använder mig enbart av 5G fortfarande. Men nu finns den där i alla fall.
Vi hoppade nyligen påerbjudandet om att dra in fiber, och det kommer säkert hända vilket halvår som helst...
Vi fick först ett erbjudande som var en fast kostnad på 5000 och sen ett abb på sinnessjuka 1300/mån, maxat med massa abb på sportboll och annat ointressant. Jag ringde upp och sa att vi gärna skulle ha fiber men att abb på massa svett-tv inte är intressant. Jag fick då istället erbjudandet om 300/300 för 600 i månaden, och ett par olika filmtjänster istället. Det kallades "pensionärspaketet", men jag kunde får det som 45-åring också tydligen.
Det kan tyckas dyrt, men eftersom vi har en otroligt dyr fiberanslutning på landet för nästan de pengarna så insåg jag att jag kunde flytta mitt nuvarande trådlösa internet till landet, säga upp fibern där och därmed knappt få någon ökad kostnad.
Kontentan är i alla fall: se till att inte vara nöjd med erbjudandet, förklara att ni inte spelar eller kollar på sport (det var vad jag sa, och för mig är det sant) så kanske du kan få till en bättre deal.
Vi fick först ett erbjudande som var en fast kostnad på 5000 och sen ett abb på sinnessjuka 1300/mån, maxat med massa abb på sportboll och annat ointressant. Jag ringde upp och sa att vi gärna skulle ha fiber men att abb på massa svett-tv inte är intressant. Jag fick då istället erbjudandet om 300/300 för 600 i månaden, och ett par olika filmtjänster istället. Det kallades "pensionärspaketet", men jag kunde får det som 45-åring också tydligen.
Det kan tyckas dyrt, men eftersom vi har en otroligt dyr fiberanslutning på landet för nästan de pengarna så insåg jag att jag kunde flytta mitt nuvarande trådlösa internet till landet, säga upp fibern där och därmed knappt få någon ökad kostnad.
Kontentan är i alla fall: se till att inte vara nöjd med erbjudandet, förklara att ni inte spelar eller kollar på sport (det var vad jag sa, och för mig är det sant) så kanske du kan få till en bättre deal.
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Låter sjukt dyrt med 800 kronor för bara 600 mbit. Jag betalar 370 för 1 gigabit vilket jag tyckte var dyrt. Man är bortskämd med billigt internet när man bott i brf
Medlem
· Stockholm
· 69 inlägg
Jag har också fiber indraget men kör med mobilt bredband istället. Man kan nu teckna 1000 mbit/s för 299 kr, känns prisvärt 👌🏻O obell skrev:
Tänk bara på att Starlink behöver fri sikt över en del av himlavalvet, trädkronor kan vara i vägen t.ex.. Starlink har en utmärkt mobilapp för att undersöka detta.O obell skrev:
Det är inte många kronor i avdrag, bara kostnaden för att dra fram fibern på din egen tomt vilken nog är mycket låg.Khopter skrev:
Detta ger rätt till avdrag:
Grävning och nedläggning av bredbandskabel på din egen tomtmark.
Detta ger INTE avdrag:
Installation, montering och inkoppling av själva fiberboxen (routern) inne i bostaden
Så är det i stora delar av landet, utanför storstaden är prisläget ett helt annat.AndersMalmgren skrev:
Jag har Bahnhof 500/500 och det kostar 519 kronor inklusive moms.
Men ovanpå det betalar jag till kommunen som äger fibern, nånstans mellan 75 och hundra per månad ( har dålig koll just nu).
så klart, ville bara göra dig uppmärksam, tror själv inte jag fick någon information om att enbart dra in fibern utan abonnemang utan det fick jag kolla upp själv via deras hemsida, där stod erbjudandet med.Khopter skrev:
Vi som familj tittar aldrig på TV utan streamar enbart Netflix hemma så TV och andra tjänster va aldrig aktuellt för oss utan enbart bredbandet så det va ett enkelt val. Men ja, det är kanske ett bra erbjudande om man gärna vill ha deras tjänster cg låsa upp sig i 24 mån 😉