5 404 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Är det värt att dra in fiber?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 656 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 656 inlägg
Köpte sista villan för 3 år sen ca och där saknades det fiber men hela området runt har förutom nån mer stolle som inte anslutit sig för man tyckte det inte behövdes... likt pensionärsparet som bodde här innan
Vart efteranslutning av fiber för 10 499 efter rot och då ingick gratis bredband i ett år 500mbit lina. Det gick ut för 1 år sen och nu har jag haft annan leverantör i 1 år som går ut här till månadskiftet..
För oss var valet enkelt fiber för man behöver stabil uppkoppling som inte dippar och kopplar ner och kopplar upp igen som många mobila uppkopplingar gör.. 2 vuxna som spelar onlinespel ibland så därav vill man ha stabil uppkoppling med låg latens och möjligheter till bra lina som inte påverkas hårt av hur många fler som råkar använda samma mast samtidigt..
Samma om man riskerar att ha dels onlinespelande och flera tv via fibern så är ju fibern bäst när man bor lite utanför tätorterna och mobiltäckningen för bredband är för fladdrig. funkar bra om man bara surfar lite men irreterande med lagg på tv och spel
Dom flesta som säger att mobilt duger är folk som aldrig spelar online och som inte kör flera olika tv / film streamar samtidigft.. är man 4-5 familjemedlemmar som kollar på olika grejer på och alla använder uppkoppling så är det rätt skönt med fiberns stabila uppkoppling som i princip aldrig dippar i hastighet..
Mobilt bredband körde vi i fjällstugan men det kändes ju segt när det var sportlov eller påsk så vart det ju sirap i uppkopplingen när folkmängden maxas under topp veckorna 16-21 så var det märkbart segare och bara en bråkdel av hastigheten som fanns övriga tider eller när det var mindre folk..
Vart efteranslutning av fiber för 10 499 efter rot och då ingick gratis bredband i ett år 500mbit lina. Det gick ut för 1 år sen och nu har jag haft annan leverantör i 1 år som går ut här till månadskiftet..
För oss var valet enkelt fiber för man behöver stabil uppkoppling som inte dippar och kopplar ner och kopplar upp igen som många mobila uppkopplingar gör.. 2 vuxna som spelar onlinespel ibland så därav vill man ha stabil uppkoppling med låg latens och möjligheter till bra lina som inte påverkas hårt av hur många fler som råkar använda samma mast samtidigt..
Samma om man riskerar att ha dels onlinespelande och flera tv via fibern så är ju fibern bäst när man bor lite utanför tätorterna och mobiltäckningen för bredband är för fladdrig. funkar bra om man bara surfar lite men irreterande med lagg på tv och spel
Dom flesta som säger att mobilt duger är folk som aldrig spelar online och som inte kör flera olika tv / film streamar samtidigft.. är man 4-5 familjemedlemmar som kollar på olika grejer på och alla använder uppkoppling så är det rätt skönt med fiberns stabila uppkoppling som i princip aldrig dippar i hastighet..
Mobilt bredband körde vi i fjällstugan men det kändes ju segt när det var sportlov eller påsk så vart det ju sirap i uppkopplingen när folkmängden maxas under topp veckorna 16-21 så var det märkbart segare och bara en bråkdel av hastigheten som fanns övriga tider eller när det var mindre folk..
Band 20 (800MHz) och band 8 (900MHz) hittar telefonen (när den är inomhus), min router/modem med extern antenn hittar utöver band 20 och 8 även band 3 (1800MHz). Provade lite snabbt att låsa router/modemet mot de olika banden (gick att göra relativt enkelt), band 20 och 8 funkade likvärdigt (väldigt snabb och inte vetenskapligt säkerställd jämförelse, med bredbandkollen), band 3 funkade inte alls. Generellt som jag förstått är 800/900MHz är främst tänkt för bra räckvidd, inte hög hastighet, vilket överensstämmer med vad jag ser här.pacman42 skrev:
Kan förtydliga att min stuga är i en liten by med mil efter mil till lador och hus, i alla riktningar... kanske inte helt jämförbart med TS situation, men som en anekdot till att det i vissa fall kan vara värt med fiber istället för 5G/4G uppkoppling.
IP Only erbjöd oss ROT-bidrag, men bara om vi tillät att de grävde ner en fiber tvärs över vår tomt för anslutning till grannen.I Incinerator skrev:
Det blev inget av med det.
6G kommer troligen att köras på högre frekvenser och därmed få sämre räckvidd jämfört med 5G om man använder lika mycket energi.I InsidersUnited skrev:
Nejdå, man kan ansluta en WiFi-accesspunkt till ett 5G-abonnemang.Drivisen skrev:
Men det är sant att ju fler som ansluter sig till en basstation för 5G desto sämre blir prestandan per användare. De flesta basstationer brukar dock vara dimensionerade för fler än en användare.
Klicka här för att svara