4 564 läst ·
102 svar
5k läst
102 svar
Är det värt att dra in fiber?
Ja men det ingår en del extragrejer. Lite tv-kanaler, tv4 play plus, Disney, hbo och kanske något till. Alla dom billiga varianterna med reklam dock men gör inte mig något. Bandbredden är 600/600 för det som kostade 799kr i 24 mån. Därefter kunde jag välja fritt mellan 20 operatörer har jag för mig.Bart skrev:
Som andra är inne på, vad ingår i de 799:- per månad Telia vill ha? Är det Gbit anslutning med TV-paket också så är dt ett hyggligt pris. Är det en 100/100 endast är det dyrt.
Med det sagt, jag hade valt fiber, även om 5G räcker i 90% fallen för mig personligen, är fiber något jag värderar högt vid de tillfällen 5G inte skulle räcka till. Eftersom jag jobbar 100% hemifrån har jag båda anslutningarna där 5G är min failover. Jag märker oftast ingen skillnad när jag sitter hemma ensam på en 5G.Är det fullt hus med streaming, spel, TV blir det värre. Speciellt när flera grannar verkar köra endast 5G också.
Det kostar säkert mer därefter men det blir fritt att byta operatör mellan ca 20 leverantörer så kan ju välja lite då. För dom 799 ingår lite tv, streaming och 600/600. Känns ju inte som en speciellt dålig deal med tanke på den som är inkluderat.P PappasHammare skrev:Men sen då? Vad kostar det efter 24 månader?
Är det något annat man får för 799 än bara nätaccess? kanske några 'play kanaler' eller är det helt enkelt en 'avbetalning' och vilken hastighet utlovas?
Som referens så betalar jag tex 389kr/månad för 250/250MBit men då inte från Telia dock Kan få upp till 1000/1000MBit för 549kr.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Du kommer få alla möjliga svar på det här, och det slutar alltid med pajkastning. Det enda korrekta svaret är:
Har du krav på hög bandbredd eller snabb responstid? Ja, då ska du definitivt köpa fiber.
Har du inte det? Nej då kan du hoppa över.
Påverkar det fastighetens värde? Nej, det som påverkar värdet är MÖJLIGHETEN att få fiber, om den är ansluten eller inte skulle jag säga max påverkar vad det kostar att ansluta, vilket blir försumbart på en villa värd ett par miljoner. Däremot om möjligheten inte finns att få fiber, ja då kan det påverka värdet kraftigt. Jag och många andra skulle aldrig buda på ett hus utan möjlighet att få fiber.
Har du krav på hög bandbredd eller snabb responstid? Ja, då ska du definitivt köpa fiber.
Har du inte det? Nej då kan du hoppa över.
Påverkar det fastighetens värde? Nej, det som påverkar värdet är MÖJLIGHETEN att få fiber, om den är ansluten eller inte skulle jag säga max påverkar vad det kostar att ansluta, vilket blir försumbart på en villa värd ett par miljoner. Däremot om möjligheten inte finns att få fiber, ja då kan det påverka värdet kraftigt. Jag och många andra skulle aldrig buda på ett hus utan möjlighet att få fiber.
Tack för utförligt svar. Känns ju inte lika garanterat att det fortsätter fungera lika bra med 5g som det gör nu.pacman42 skrev:
Nej, nej och nej!
5G är inte i närheten och jag bör ha bra koll på detta så jag arbetar med just karaktäristika på 5G inom utvecklingen på ett av de världsledande företagen i branschen.
För väldigt många så fungerar 5G alldeles utmärkt, men för andra är det så pass dåligt att man gladeligen betalar 20000 kr i anslutningsavgift för fibern för att få något som fungerar. Några vanliga skäl till att 5G inte duger:
- latens och latensvariation (jitter). Latensen på 5G är allt annat än predikterbar. Vi kan lösa det problemet men de abonnemangen blir kraftigt mycket dyrare.
- ingen publik adress. Visserligen så finns det vissa mobiloperatörer som tillåter detta, men då har de väldigt hårda regler i brandväggen för hur mycket trafik som kan tillåtas (annars kan detta användas för att sänka hela mobilnätet).
- dålig kapacitet i upplänk. Kapaciteten i upplänk är nästan alltid begränsad av hur mycket effekt du har på sändaren i modemet och på hur mycket brus det förekommer i omgivningen. Med riktantenner så kan det fungera rätt bra, men det är inte säkert.
- hastigheten varierar kraftigt med väder, hur många andra som använder, cellplanering osv osv. Det som fungerar bra en månad fungerar inte bra nästa månad.
- det finns nya tjänster i mobilnätet som inte riktigt slagit igenom ännu som kommer att göra att din bandbredd fortfarande blir densamma för webb-surfning, men latensen kommer att variera ännu mycket mer för de som inte betalar för att hålla den låg och stabil. Detta gör att spel och röstsamtal kan påverkas negativt. Man kommer att få betala mycket mer för att få en bättre tjänst och en aning mindre för en tjänst som för många fungerar bra, men som är sämre än idag.
Poängen är att man inte kan säga att det fungerar som trådlös fiber och att man inte vet hur bra det fungerar om en månad.
Just detta med att det plötsligt fungerar sämre drabbades jag av då amnbiom utbyggnad av basstationen närmast mig plötsligt gav mig en kraftigt försämrad tjänst. I mitt fall berodde det på att det nu fanns fler frekvenser att hoppa mellan och det gjorde telefonen. Det borde rimligen ha blivit bättre, men det blev mycket sämre. Så kan det också bli....
I de flesta spel inte supermycket, andra spelare kan framstå som att dom hoppar lite/snabbspolas men i exempelvis counter strike eller lite mer "tävlingsinriktade" spel så gör det stor skillnad. Där handlar det mycket om reaktionsförmåga så varje fördröjning försämrar rätt markant och det blir snabbt ospelbart med för hög fördröjning.V Vedhuggarrn skrev:
Jag hade ingen annan möjlighet än mobilt när jag flyttade ut till "skogen".Khopter skrev:
Körde 4G i tre år, och det funkade riktigt bra.
Fick sedan erbjudande om fiber, och hoppade på det, ett så kallat "öppet nät" där jag kan välja tjänsteleverantör från en palett.
Vet dock inte vad som skiljer dom åt, Telia känns ju som en stabil leverantör, som i alla fall har en kundtjänst.
Ser att deras normalpris hos mig för 100mbit är 599kr/mån, och 500mbit kostar 799kr/mån, och då är det bara internet, ingen TV-tjänst.
Andra operatörer ligger mellan 459kr/mån och 569kr/mån för 100mbit.
Men utifrån det så tänker jag att ditt erbjudande är helt ok prismässigt, och sedan finns det som sagt var olika filosofier när det gäller mobilt vs fiber.
För mig har fibern gett en aningen bättre streamingupplevelse, och sedan fungerar mina backuper till "molnet" betydligt bättre.
I övrigt har jag inte märkt någon skillnad, förutom att vi har haft fler avbrott på internet sedan vi gick över till fiber, men det härleder jag faktiskt bara till en usel nätägare (Open Infra), så det är inte fiberns fel i sig.
Så jag har faktiskt kvar min mobila lösning som backup, eftersom jag måste kunna jobba hemifrån.
Men hade jag varit i din sits så hade jag hoppat på erbjudandet, men försökt att "deala" lite med Telia, dom var faktiskt inte helt omöjliga när jag hjälpte min mamma att dra in fiber.
För min del är det en no-brainer i så fall. Jag skulle slå till direkt.Khopter skrev:
Ja men det ingår en del extragrejer. Lite tv-kanaler, tv4 play plus, Disney, hbo och kanske något till. Alla dom billiga varianterna med reklam dock men gör inte mig något. Bandbredden är 600/600 för det som kostade 799kr i 24 mån. Därefter kunde jag välja fritt mellan 20 operatörer har jag för mig.
Ja men prisbilden verkar ju helt okej för min del i så fall. För 799 får jag 600/600. TV och streaming. Det får nog bli fiber helt enkelt men ska prova deala lite. Är låst i mitt 5G-abbonnemang men tänker att sambon kan ta det till som mobil då det ändå blir billigare än hennes abonnemang i dagsläget. Något förslag på vad man kan deala om? Endast att få ner priset eller att dom slänger in mer grejer?Hannuse skrev:
Jag hade ingen annan möjlighet än mobilt när jag flyttade ut till "skogen".
Körde 4G i tre år, och det funkade riktigt bra.
Fick sedan erbjudande om fiber, och hoppade på det, ett så kallat "öppet nät" där jag kan välja tjänsteleverantör från en palett.
Vet dock inte vad som skiljer dom åt, Telia känns ju som en stabil leverantör, som i alla fall har en kundtjänst.
Ser att deras normalpris hos mig för 100mbit är 599kr/mån, och 500mbit kostar 799kr/mån, och då är det bara internet, ingen TV-tjänst.
Andra operatörer ligger mellan 459kr/mån och 569kr/mån för 100mbit.
Men utifrån det så tänker jag att ditt erbjudande är helt ok prismässigt, och sedan finns det som sagt var olika filosofier när det gäller mobilt vs fiber.
För mig har fibern gett en aningen bättre streamingupplevelse, och sedan fungerar mina backuper till "molnet" betydligt bättre.
I övrigt har jag inte märkt någon skillnad, förutom att vi har haft fler avbrott på internet sedan vi gick över till fiber, men det härleder jag faktiskt bara till en usel nätägare (Open Infra), så det är inte fiberns fel i sig.
Så jag har faktiskt kvar min mobila lösning som backup, eftersom jag måste kunna jobba hemifrån.
Men hade jag varit i din sits så hade jag hoppat på erbjudandet, men försökt att "deala" lite med Telia, dom var faktiskt inte helt omöjliga när jag hjälpte min mamma att dra in fiber.
Vi fick ner månadskostnaden till samma som hon hade tidigare, eftersom hon hade ett Telia mobilt bredband med bindningstid.Khopter skrev:
Ja men prisbilden verkar ju helt okej för min del i så fall. För 799 får jag 600/600. TV och streaming. Det får nog bli fiber helt enkelt men ska prova deala lite. Är låst i mitt 5G-abbonnemang men tänker att sambon kan ta det till som mobil då det ändå blir billigare än hennes abonnemang i dagsläget. Något förslag på vad man kan deala om? Endast att få ner priset eller att dom slänger in mer grejer?
Så vi fick en "rabatt" på 100kr/mån, alltid något.
Vad blir månadskostnaden efter 24:månader då? Och är det efter den tiden möjligt att byta till en annan operatör?Khopter skrev:
Bara slå till.
Ca 500kr av dessa är ju en ren och skär avbetalning.
Betala 299kr månaden och 16.500kr är jobbigt för många fast det inte borde.
799kr månaden och 4500kr är lämpligare.
Oavsett är det rimligt i kostnad för en permanent anslutning
Ca 500kr av dessa är ju en ren och skär avbetalning.
Betala 299kr månaden och 16.500kr är jobbigt för många fast det inte borde.
799kr månaden och 4500kr är lämpligare.
Oavsett är det rimligt i kostnad för en permanent anslutning