P
Khopter Khopter skrev:
Det får bli så, ringer under dagen.
En annan faktor är också: När kommer dom dra in fibern och aktivera den?
Många har ju väntat länge. Finns det fiber i omrädet?

Farstatjej90
Kolla upp starlink först, det är bra!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Majgårdarna och 6 till
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Vad blir månadskostnaden efter 24:månader då? Och är det efter den tiden möjligt att byta till en annan operatör?
Står inget om månadskostnad därefter. Men är fritt att byta mellan 20 operatörer då så man är ju inte låst till dom därefter.

P Pligg85 skrev:
Bara slå till.

Ca 500kr av dessa är ju en ren och skär avbetalning.

Betala 299kr månaden och 16.500kr är jobbigt för många fast det inte borde.

799kr månaden och 4500kr är lämpligare.

Oavsett är det rimligt i kostnad för en permanent anslutning
Ja men det är ju ganska tacksamt att dela upp det även fast det inte hade varit ett problem att betala klumpsumma heller.

P PappasHammare skrev:
En annan faktor är också: När kommer dom dra in fibern och aktivera den?
Många har ju väntat länge. Finns det fiber i omrädet?
Tror att det finns i närområdet, 3-4 månader i leverans. Senast vid årsskiftet, men i och med att 5G fungerar bra så gör det inte mig något om det dröjer en stund. Edit: Vi bor väldigt centralt så har svårt att se att det inte skulle finnas i alla fall.

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kolla upp starlink först, det är bra!
Kikade lite på det förut men känns som att det blir dyrare i längden än bägge andra alternativ.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
Khopter Khopter skrev:
Tror att det finns i närområdet, 3-4 månader i leverans. Senast vid årsskiftet, men i och med att 5G fungerar bra så gör det inte mig något om det dröjer en stund. Edit: Vi bor väldigt centralt så har svårt att se att det inte skulle finnas i alla fall.
Har grannarna fibern eller är det hela området dom fiskar efter?

Khopter Khopter skrev:
Kikade lite på det förut men känns som att det blir dyrare i längden än bägge andra alternativ.
Har installerat en Starlink, och det funkar....hyfsat.
Dock är det små "glitchar" i förbindelsen lite då och då, trots mina försök att optimera det.
Ingen stor sak, men det var lite förvirrande i början, och kanske ett mindre problem i praktiken.
Men mellan 460kr/mån och 860kr/mån för Starlink är ju ungefär som alla andra prisbilder, så jag skulle ändå gå på fiber i ditt fall.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Har grannarna fibern eller är det hela området dom fiskar efter?
Jag vet faktiskt inte, får höra om jag stöter på dom. Ser dock ut att vara fiberskåp lite här och var.

I princip så är erbjudandet utformat som en avbetalning. Bara att räkna ihop allt för att se totalkostnaden och om det motsvarar det man tycker en fast uppkoppling är värd.

Gällande 5G så är det ju ett delat medium. Om man bor i ett område som är färdigutvecklat och man alltid får den kapacitet man önskar så är det ju ett fullgott alternativ. Men finns det någon periodisk händelse i närheten med många människor/mobiler så kan det riskera tider med dålig kapacitet. Sen så kommer nog antalet mobila enheter med 5G att öka med tiden.

Med det sagt så skulle jag dra in fiber som en försäkring och försöka hitta värden och nyttor som en uppkoppling via 5G inte har.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
M merbanan skrev:
I princip så är erbjudandet utformat som en avbetalning. Bara att räkna ihop allt för att se totalkostnaden och om det motsvarar det man tycker en fast uppkoppling är värd.

Gällande 5G så är det ju ett delat medium. Om man bor i ett område som är färdigutvecklat och man alltid får den kapacitet man önskar så är det ju ett fullgott alternativ. Men finns det någon periodisk händelse i närheten med många människor/mobiler så kan det riskera tider med dålig kapacitet. Sen så kommer nog antalet mobila enheter med 5G att öka med tiden.

Med det sagt så skulle jag dra in fiber som en försäkring och försöka hitta värden och nyttor som en uppkoppling via 5G inte har.
Yes, tack för svar. Totala priset blir väl dryga 25k. 15k billigare än vad stadsnätet hade velat för att dra in fiber. Men då får jag ju också tv, streaming och 600/600 under dom 2 åren.

P
Khopter Khopter skrev:
Yes, tack för svar. Totala priset blir väl dryga 25k. 15k billigare än vad stadsnätet hade velat för att dra in fiber. Men då får jag ju också tv, streaming och 600/600 under dom 2 åren.
Har Telia andra leverantörer i sitt nät? Tänkte på om 2år. Går det att välja något annat?

P PappasHammare skrev:
Har Telia andra leverantörer i sitt nät? Tänkte på om 2år. Går det att välja något annat?
Deras öppna nät har det, t.ex. Tele2, Telenor och Banhof på större stad. De hyr då kundfiber av Telia med egen utrustning. Har varit så i 10 år.
Tele2 har kommit varje år med dörrsäljare.

P PappasHammare skrev:
Ah, står att man kan välja mellan 20 olika.

det är ju inte så svårt:
1. Fiber är bättre
2. Du behöver inte bättre utan klarar dig på 5g
3. Du kan alltid välja fiber igen om du ändrar dig, åtminstone vi fick ett erbjudande om året.
4. 5g är bara halvt infört, nätet utvecklas hela tiden-om fem år är det mycket bättre.
5. Fiber har marginell om någon inverkan på husvärdet

Kontentan: en frestelse är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.