A atomlab skrev:
Nej. Det finns en tråd om 5G vs. Fiber här på forumet som är lite rolig i den bemärkelsen hur bra TS anser 5g är.

Skulle säga att 5g fungerar utmärkt för de flesta fram till att det inte gör det. Dvs de dagar när det är högtryck på nätet.
Jaha okej! Vem vet, jag kanske provar lyckan i annan tråd😅

T Taxture skrev:
Ingår det inte en massa tvkanaler i månadsavgiften……..
Betalar du för tv på annat håll? Så kan du kanske räkna bort den utgiften…….
Själv har jag passat på samma erbjudandet just pga månadsavgiften
5g fungerar tillräckligt bra för mitt behov
Jo det ingår ju ganska mycket streaming, inte superintressant men har ändå en del av dom på annat håll så kan ju ändå räkna bort en del.

Det som är intressant här är väl vad den "vanliga" kostnaden för fiber är, och vad en installation kostar normalt? Om den t.ex är 400kr, så är ju erbjudandet ca 14k för fiberindragning, om den är 200kr --> 19k. När vi drog in fiber så kostade det 15k, men börjar ju vara nåt år sen.

• Gilla
elveteran och 3 till
  • Laddar…
Jag som inte spelar eller ens knappt tittar på tv, kan nån förklara för mig vad latens när man spelar och håller på är och hur man blir påverkad? Är det att det får långsammare eller vad? Gärna så en femåring skulle förstå..

I
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Kolla vad abonnemangen normalt ligger på hos Telia så du vet vad du kommer att hamna på efter de 24 månaderna, när det blev inlagt fiber i mitt ena hus så kostade det ca 8 000:- och gratis abonnemang i 24 månader.

V Vedhuggarrn skrev:
Jag som inte spelar eller ens knappt tittar på tv, kan nån förklara för mig vad latens när man spelar och håller på är och hur man blir påverkad? Är det att det får långsammare eller vad? Gärna så en femåring skulle förstå..
Hur lång tid det tar innan du ser vad de andra spelarna gör/de ser vad du gör

• Gilla
robertfranlund och 2 till
  • Laddar…
P
Khopter Khopter skrev:
bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader
Men sen då? Vad kostar det efter 24 månader?
Är det något annat man får för 799 än bara nätaccess? kanske några 'play kanaler' eller är det helt enkelt en 'avbetalning' och vilken hastighet utlovas?

Som referens så betalar jag tex 389kr/månad för 250/250MBit men då inte från Telia dock Kan få upp till 1000/1000MBit för 549kr.

För det priset är det en no-brainer, bara kör! Fiber är alltid bättre och stabilare än 5G.

• Gilla
Khopter
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
5G är i princip luftburen fiber, tänk Wi-Fi. Det innebär också att det är känsligare mot dåligt väder, överbelastning osv.

Själv tar jag fiber alla dagar i veckan men om det inte är möjligt skulle jag valt 5G med utomhusantenn, typ Zyxel FWA710. Kostar tydligen närmare 7000 på Amazon så då blir ju nästan fiber mer prisvärt...
Nej, nej och nej!

5G är inte i närheten och jag bör ha bra koll på detta så jag arbetar med just karaktäristika på 5G inom utvecklingen på ett av de världsledande företagen i branschen.

För väldigt många så fungerar 5G alldeles utmärkt, men för andra är det så pass dåligt att man gladeligen betalar 20000 kr i anslutningsavgift för fibern för att få något som fungerar. Några vanliga skäl till att 5G inte duger:
- latens och latensvariation (jitter). Latensen på 5G är allt annat än predikterbar. Vi kan lösa det problemet men de abonnemangen blir kraftigt mycket dyrare.
- ingen publik adress. Visserligen så finns det vissa mobiloperatörer som tillåter detta, men då har de väldigt hårda regler i brandväggen för hur mycket trafik som kan tillåtas (annars kan detta användas för att sänka hela mobilnätet).
- dålig kapacitet i upplänk. Kapaciteten i upplänk är nästan alltid begränsad av hur mycket effekt du har på sändaren i modemet och på hur mycket brus det förekommer i omgivningen. Med riktantenner så kan det fungera rätt bra, men det är inte säkert.
- hastigheten varierar kraftigt med väder, hur många andra som använder, cellplanering osv osv. Det som fungerar bra en månad fungerar inte bra nästa månad.
- det finns nya tjänster i mobilnätet som inte riktigt slagit igenom ännu som kommer att göra att din bandbredd fortfarande blir densamma för webb-surfning, men latensen kommer att variera ännu mycket mer för de som inte betalar för att hålla den låg och stabil. Detta gör att spel och röstsamtal kan påverkas negativt. Man kommer att få betala mycket mer för att få en bättre tjänst och en aning mindre för en tjänst som för många fungerar bra, men som är sämre än idag.

Poängen är att man inte kan säga att det fungerar som trådlös fiber och att man inte vet hur bra det fungerar om en månad.

Just detta med att det plötsligt fungerar sämre drabbades jag av då amnbiom utbyggnad av basstationen närmast mig plötsligt gav mig en kraftigt försämrad tjänst. I mitt fall berodde det på att det nu fanns fler frekvenser att hoppa mellan och det gjorde telefonen. Det borde rimligen ha blivit bättre, men det blev mycket sämre. Så kan det också bli....

Det är ju alltid en avvägning. Men vi har tillgång till 5Gplus mast ca 300m härifrån. Valde ändå att installera fiber då det kostade 7500:- OM vi lovade att ha minst 250Mbit i hastighet i 2 år.
Det är ju schysstare än att påtvinga ett abbonemang.

Det blir ju inte så billigt eftersom det blir en avbetalning istället via telia. 800/mån skulle jag aldrig betala. oavsett hastighet.

1:a året 250Mbit för 440:-/mån. Nu har vi 1000Mbit för 339:-/ mån.

MEN om du anser att det är värt det så är det ju bara att köra. Det blir mycket stabilare speciellt med spel.

• Gilla
Khopter och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Hur lång tid det tar innan du ser vad de andra spelarna gör/de ser vad du gör
Hur stor skillnad är det och är det nåt som faktiskt spelar nån roll om man spelar som tidsfördriv/hobby?

N
Jag kör Telias 5G och är mycket nöjd med det. Bor på landsbygden och har 9 km till den mast som ger bäst hastighet (som bäst runt 330 Mbit/s ner och 130 upp och under peaktid 150 ner och 120 upp).
Använder dubbla riktantenner och har fri sikt mot masten (ser den).

Med allt detta sagt hade jag inte tvekat ett ögonblick att hoppa på det erbjudande du fått! Bättre pris lär du aldrig få och för de 799:- lär du få en hel del mervärde förutom själva fibern.

Det är ett rövarpris. Antagligen ingår ett fett paket TV-kanaler som Telia hoppas du skall vara för lat för att säga upp efter bindningstiden så de kan höja priset ytterligare.

Kolla runt bland samtliga operatörer vilka som kan ansluta dig. I värsta fall får du se Telias pris som att du betalar av anslutningskostnaden.

Men fiber är värt det enligt min uppfattning.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Som andra är inne på, vad ingår i de 799:- per månad Telia vill ha? Är det Gbit anslutning med TV-paket också så är dt ett hyggligt pris. Är det en 100/100 endast är det dyrt.

Med det sagt, jag hade valt fiber, även om 5G räcker i 90% fallen för mig personligen, är fiber något jag värderar högt vid de tillfällen 5G inte skulle räcka till. Eftersom jag jobbar 100% hemifrån har jag båda anslutningarna där 5G är min failover. Jag märker oftast ingen skillnad när jag sitter hemma ensam på en 5G.Är det fullt hus med streaming, spel, TV blir det värre. Speciellt när flera grannar verkar köra endast 5G också.

J JoxarJonny skrev:
Det som är intressant här är väl vad den "vanliga" kostnaden för fiber är, och vad en installation kostar normalt? Om den t.ex är 400kr, så är ju erbjudandet ca 14k för fiberindragning, om den är 200kr --> 19k. När vi drog in fiber så kostade det 15k, men börjar ju vara nåt år sen.
Jag tog in en offert precis när vi flyttande in från stadsnätet. Dom ville ha 40k för att ansluta till fiber, därav att jag körde 5g.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.