Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Jag har tidigare varit övertygad om att fiber alltid är bäst. Vi har haft fiber i 15 år och betalar alltså endast för internet (inget påslag för själva fiberdragningen). Kostnad för internet har dock successivt höjts och nu när det passandet 450 kr/mån har jag sagt upp det. Anvaönder 5G router och tycker det är kanon, då är vi två som ofta jobbar hemma, streamar film i HD mm mm.

Om man inte har bra täckning skulle jag valt Starlink i protest mot fiberleverantörerna.

Att binda sig 24 mån för 800 kr är horribelt anser jag. Vet du kostnaden efter de 24 må ? Antar mellan 4-500?

C Clossa skrev:
Telias nät brukar vara Scanova som håller i trådarna och dom brukar sköta sig.
Det är historia sedan nästan tio år. Skanova blev en del av flera Teliabolag både för fastnät/fiber, mobilt, osv, med hantering av tjänster/produkter till andra operatörer.

Khopter Khopter skrev:
Jag ska kika runt lite mer men det som jag ser som bra med erbjudandet är ju just att få fiber ingrävt. Har tagit in offert från stadsnätet och dom vill ha 40k, men finns säkert andra som gör det något billigare.
En praktisk fråga:

Ingår grävning i priset?

Eller blåser de fibern genom en duct som ni redan har?

• Gilla
Clossa
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Hej
Har inte koll på priserna, är du säker att du kan använda efter bindning tiden med vilken operator som helst? Eller Telia kommer att ha sin finger där? Jag har fiber men använder inte jag använde det när priset var på lovliga 160:- /mån sedan kom 5G och jag är så nära till masten och med tillräckligt hastighet och pris till mig, nu kommer många erbjudanden från olika operator lite dyrare än 5G men jag har ett års bindningstid kvar, när det blir dagens erbjudande kanske går till fiber eller Masks satellit nät. Lycka till med väljandet

F
Khopter Khopter skrev:

Det finns ingen deal som är obunden till Telia, kanske med högre instationskost men lägre månadsavgift?

simoncarlstedt69 simoncarlstedt69 skrev:
Jag har tidigare varit övertygad om att fiber alltid är bäst. Vi har haft fiber i 15 år och betalar alltså endast för internet (inget påslag för själva fiberdragningen). Kostnad för internet har dock successivt höjts och nu när det passandet 450 kr/mån har jag sagt upp det. Anvaönder 5G router och tycker det är kanon, då är vi två som ofta jobbar hemma, streamar film i HD mm mm.

Om man inte har bra täckning skulle jag valt Starlink i protest mot fiberleverantörerna.

Att binda sig 24 mån för 800 kr är horribelt anser jag. Vet du kostnaden efter de 24 må ? Antar mellan 4-500?
Tyvärr är det välj så att största delen av den avgiften gär till din fiberägare indirekt via avgifter din internetleverantör betalar, och de avgifterna har höjts de senaste åren, eftersom det i praktiken är monopol

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:

Fick också ett fibererbjudande i förra veckan, där var det fantastiska priset 24.000:- istället.

Blev inte lika lockad eftersom allt (förutom fiberboxen) är förberett när dom grävde in fjärrvärmen för ett gäng år sedan.

Spännande med prissättning på låsta nät… 🙃

G
P prebbs_se skrev:
Du är dumsnål om du inte drar in fiber. Som du nämnde, 5G har problem med latens och även påverkas när det är många andra kunder anslutna. 4500 är en bra pris för installation dock 799:- i 24 månader är rätt saftig.
Har du frågat vad det kostar att installera utan att binda upp dig på en svindyr abonnemang?
Idag kan man få "riktig" 5G om man använder sig av Telia eller Tre och då är "problemen" med latens borta..

Väljer man den billigaste ISP hemma för fiber får man problem också

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag antar att du menar svarstid.

Stickan
Svarstid tänkte jag på att använda, men det är inte riktigt samma sak som responsiveness. Men det kanske får duga.

G Greger_08 skrev:
Idag kan man få "riktig" 5G om man använder sig av Telia eller Tre och då är "problemen" med latens borta..

Väljer man den billigaste ISP hemma för fiber får man problem också
Nej, nej och nej. Samma problem med latens finns i äkta 5G också. Skillnaden just nu är att det knappt finns några användare på 5G-SA och därmed är latenserna låga med lågt jitter.

Vi kan lösa detta problem, men det kommer att kosta mer än dagens abonnemang.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Ja men kanske får hoppa på det. Blev dock överraskad över hur bra 5G fungerade vilket sätter lite käppar i hjulet för mig. Annars hade det varit en no-brainer. Hade däremot varit skönt att slippa latenstiden. Men från vad jag sett så verkar folk tycka fiber är värt om man kan få det.
Latenstiden på 5G kommer gå ner till försumbara värden när din operatör har bytt ut sitt gamla 4G corenät till ett 5G ”standalone” corenät. För att spara pengar har många operatörer väntat med det men det kommer så småningom.
Själv har jag köpt en 5G router TP-Link med SIM för obegränsad surf. Fungerar hur bra som helst för våra behov (streamad TV).

H HasseR skrev:
Latenstiden på 5G kommer gå ner till försumbara värden när din operatör har bytt ut sitt gamla 4G corenät till ett 5G ”standalone” corenät. För att spara pengar har många operatörer väntat med det men det kommer så småningom.
Själv har jag köpt en 5G router TP-Link med SIM för obegränsad surf. Fungerar hur bra som helst för våra behov (streamad TV).
Nej. Latenserna är inte särskilt mycket bättre i 5G-SA. Det är en myt. Huvudproblemet med latenser beror på lasten i cellen och med lika hög last i 5G-SA så kommer 5G-NSA (den 5G som era telefoner har idag) att leverera samma prestanda. 4G är en aning sämre bara.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Minns när 4G/LTE var nästa stora grej, man skulle köra kirurgi på distans med meta pga låga latenser osv, nu är det 5G.. jag gissar att fibern kommer fortsätta stå sig bra framöver, ett dedikerat störningsfritt medium kommer alltid ha fördelat mot ett delat medium fyllt av störningar.

Sen kommer såklart trådlöst också fortsätta vara jätte viktigt för mobila applikationer

• Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Minns när 4G/LTE var nästa stora grej, man skulle köra kirurgi på distans med meta pga låga latenser osv, nu är det 5G.. jag gissar att fibern kommer fortsätta stå sig bra framöver, ett dedikerat störningsfritt medium kommer alltid ha fördelat mot ett delat medium fyllt av störningar.

Sen kommer såklart trådlöst också fortsätta vara jätte viktigt för mobila applikationer
Man kan köra kirurgi över 5G, men inte utan att resurssäkra på ett sätt som är mycket dyrt per överförd bit. Men det går.

Frågan är varför man ens skulle göra det?

Har fiber både på landet och hemma i stan, öppen fiber. Teoretiskt ska det finnas konkurrens men i praktiken verkar det vara ett oligopol. Det är dyrt och de har höjt snabbt. Själva fibern -som med grävning och underhåll rimligtvis måste vara det dyrast, verkar kosta ca 60-70 kr per månad. Sedan kostar internet 300-1000kr per månad. Vad är det. Som jag tänker är det en routerport på station och en mediomvandlare hemma hos mig. 3000-10000 om året för den hårdvaran kan ju bara rubriceras som ocker. Eller har jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.