Hjälper svärmor med sitt radhus från slutet av 70-talet och vi vet inte hur många år hon kommer bo kvar då hon börjar bli gammal.
Det ska bytas panel och målas men vi funderar på om det är värt att byta fönster.
De som sitter där behöver kittas om och när man ändå har ställning m.m. så känner jag att något borde göras samtidigt.
Invändigt är allt orört men det måste väl vara skönt som spekulant att slippa tänka på det yttre.
Hur skulle ni resonera, låta vara, kitta om eller byta fönster?

Kitta om och måla. Du kommer inte att få igen mer än bråkdel av kostnaden för ett fönsterbyte. Möjligen om de är helt slut, murkna.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att vi inte kommer göra något själva utan ta in tjänsterna och då kan jag tänka att prisskillnaden blir mindre.

• Wow
Atom
  • Laddar…
Fast sen beror det ju på allt i övrigt också? Vad kostar husen i allmänhet i området? Finns det en betydande vinst att hämta i en renovering? Vill ni ha den eller vill ni bara sälja? Visst kan ett fönsterbyte vara bra men man kanske bara får tillbaks vad det kostade och då kan man ju lika gärna pruta bort det och låta köparen byta till vad de vill. Är det dessutom orört i övrigt och en attraktiv plats så vill de nog renovera iallafall.

När jag skriver kitta om, så menar jag omkittning som den normala delen av en ommålning. När man målar fönster så pillar man alltid bort löst kitt, och kompletterar med nytt. Men sedan finns det ju mer extrema varianter där man med avsevärt våld hackar bort allt kitt, och kanske tom. plockar loss glasen, för att kunna lägga nytt kitt även på insidan av glaset.

En sådan nivå är ju mer av en fönsterrenovering, än ommålning. Och att renovera gamla fönster kan vara bra, men skall vägas mot ett byte.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Det beror på vad det är för område, om det är ett dyrt område eller en ”volvoraggarhåla”. Till mig sa mäklaren: gör så lite som möjligt för du får aldrig igen pengarna och jag köpte ett renoveringsobjekt lite snabbt när vi separerade med mål att hitta en liten gård inom kort. Tänkte att jag skulle göra en vinst om jag renoverar och säljer sen men inte i den här byn

Som husspekulant anser jag det vara mer värt att se huset i befintligt skick. Dvs målning m.m spelar ingen roll då många tyvärr döljer fel med färg o spackel. Skulle dessutom fasad o fönster vara nymålade med fel produkt (läs vattenbaserat) skulle jag backa om inte priset var väldigt förhandlingsbart. Ett hus med nybytta fönster till plast eller alu skulle jag överhuvudtaget inte vara intresserad av. ser bara en massa framtida kostnader.

Tack för alla svar, ska ha dom i åtanke när vi bestämmer oss för hur vi ska göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.