P
P Pin skrev:
:rofl:Är du framme och rättar med röda märktpennan? :cool:
Nej, han märktar ord.

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Lekman är en inom kunskapsområdet oskolad person, ungefär synonymt med amatör.

Lekman när det gäller elinstallationer är alltså alla som inte är ”elektriker”.
Så de som designat, byggt och driftar våra elnät, kärnkraftverk mm är alltså lekmän. Bra att veta.

P
P Pin skrev:
jag trodde du skojade om felskrivningen märkta istf märka. Alltså substantiv istf verb. Jag måste gå i svaromål när någon hotar min position som språk polis. :D
Adjektiv istället för verb.

"Sa han hotfullt". ;)

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
G guggen skrev:
Så de som designat, byggt och driftar våra elnät, kärnkraftverk mm är alltså lekmän. Bra att veta.
Ja, när det gäller elinstallationer. Om de har någon form av auktorisation inom elinstallationsområdet så är de inte lekmän.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, när det gäller elinstallationer. Om de har någon form av auktorisation inom elinstallationsområdet så är de inte lekmän.
Nu pratar vi väl om apparater om kopplas in i elnätet eller tex de som konstruerar elinstallationsmaterial som tex Schneider eller Hager. Dessa grejer är generellt ej konstruerade av elektriker. Eller Jo jag känner faktiskt kollegor som omskolat sig från elektriker.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
P
G guggen skrev:
Nu pratar vi väl om apparater om kopplas in i elnätet eller tex de som konstruerar elinstallationsmaterial som tex Schneider eller Hager. Dessa grejer är generellt ej konstruerade av elektriker. Eller Jo jag känner faktiskt kollegor som omskolat sig från elektriker.
Njae, jag försökte förtydliga vad som står i inlägg #135 eftersom jag tycker att din invändning mot det inte stämmer.

P pmd skrev:
Njae, jag försökte förtydliga vad som står i inlägg #135 eftersom jag tycker att din invändning mot det inte stämmer.
Har ingen invändning, tycker det mest är intressant hur ni definierar lekmän inom detta området. Dvs alla utom vi.

P
G guggen skrev:
Har ingen invändning, tycker det mest är intressant hur ni definierar lekmän inom detta området. Dvs alla utom vi.
Inlägg #137 tolkar jag som en invändning, men om det inte är en invändning, vad är det då?

Hur definierar du lekman inom elinstallatörsområdet?

E
P pmd skrev:
Inlägg #137 tolkar jag som en invändning, men om det inte är en invändning, vad är det då?

Hur definierar du lekman inom elinstallatörsområdet?
Det finns inget som är specifikt lekman och speciellt inte inom elinstallation.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
optimum
Demmpa Demmpa skrev:
När började det gälla?

Följande text är saxad från Elsäkerhetsverkets hemsida:
”Möjligheterna att som privatperson tillverka eller ändra elprodukter är mycket begränsade. Om du tillverkar eller ändrar en elprodukt är det du själv som har ansvaret för att produkten uppfyller alla säkerhetskrav.”

Så om det nu skulle vara förbjudet för lekmän att bygga egna elapparater, varför har då ESV ovan nämnda text på sin hemsida?
Fortsätt du men håll dig helst till 12-24V i dina lekar.
Annat krävs behörighet för.

• Haha
remrag
  • Laddar…
P pmd skrev:
Adjektiv istället för verb.

"Sa han hotfullt". ;)
Men så ska det ju vara. Jag måste ha tänkt på CE märkte :oops:

P
E El-Löken66 skrev:
Det finns inget som är specifikt lekman och speciellt inte inom elinstallation.
En hel del av de s.k. hempularna torde passa in på begreppet lekman.

Staffans2000
P pmd skrev:
En hel del av de s.k. hempularna torde passa in på begreppet lekman.
Nja!
Om jag förstår det rätt, kan jag dra en kabel, så länge det finns någon som "går i god" för mig. Även "elektriker" kan vara lekmän.

Staffan

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hemmabyggda saker av amatörer får inte kopplas in på elnätet i Sverige.
Trollar du eller menar du vad du skriver? Varför tror du i så fall att det du skriver stämmer? Kan du referera till några källor som stödjer ditt påstående?

Hursomhelst är ditt påstående helt enkelt felaktigt! Det finns inget förbud för en "amatör" att bygga en sak/apparat och koppla in den på elnätet i Sverige.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fortsätt du men håll dig helst till 12-24V i dina lekar.
Annat krävs behörighet för.
Det finns väl inget i reglerna som säger att 12-24 V inte kräver behörighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.