Ja det blir mycket klumpigare med extra kabel överallt.

Slipper dock installationsfrågan.

P polarsson skrev:
Får jag fråga varför vanliga förgrenare inte dög?
TS lösning är enligt min mening bättre på alla sätt jämfört med en "klase" lösa grendosor. (y)

• Gilla
andreascarlsson och 7 till
  • Laddar…
Stickproppen förstår jag inte. Stickproppen kan ju inte vara strömförande. Det får inte finnas stickproppar på fast installation.

Alfredo Alfredo skrev:
TS lösning är enligt min mening bättre på alla sätt jämfört med en "klase" lösa grendosor. (y)
Oh ja, det tycker jag med. Jag har gjort liknande men bara 4 uttag och inte frågat om tillåtelse (y)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Var ju en väldans massa uttag :cool: vad ska du ha på ditt skrivbord?
P polarsson skrev:
Får jag fråga varför vanliga förgrenare inte dög?
Precis som @Demmpa är inne på så ville jag ha några uttag för datorladdare och skärm som jag enkelt kan stänga av på natten (genom ena brytaren) sen vill jag använda de andra uttagen för mobil/klockladdare som jag kan välja att stänga av med andra brytaren och sen har jag några skrivbordlampor som jag alltid vill ha ström till. Grenuttag skulle vara mycket enklare men jag tänkte att detta skulle bli snyggare och enklare att slå av/på genom strömbrytaren.

• Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Stickproppen förstår jag inte. Stickproppen kan ju inte vara strömförande.
Förklara gärna vad du menar här.

a.o.f a.o.f skrev:
Det får inte finnas stickproppar på fast installation.
Fast detta är ingen fast installation utan en hemmabyggd apparat. Fullt tillåtet!

• Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Richard66 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
EQX eller EXQ?
EXQ. Tack för att du såg felet.

hmm lite OT iofs men jag var tvungen att räkna vad jag har inkopplat vid min dator nu och kom fram till 7 olika prylar varav en av dom är en USB laddare med 5 kontakter som alla används just nu. Så 12 uttag låter ju nästan på gränsen till för lite faktiskt. :)

• Gilla
Peerty
  • Laddar…
P
E etompau skrev:
Vill tipsa om dessa hållare för grenuttag. Har använd dom vid flertal tillfälle och grenuttaget sitter stenhårt fast i klorna.....
Men grenuttagen har så fasligt långa kablar. Då måste man kapa bort dessa som ofta är gjutna med andra skruvade.
För man vill inte ha en massa förlängningskablar liggande i en hög.

Har använt strömavkänningsgrenuttag men de har ofta gått sönder rätt snart.

• Gilla
ytterlampa
  • Laddar…
För att sammanfatta och se om jag har uppfattat det korrekt:
- Man får göra denna typ av installation om man anser att man har kunskapen som krävs.
- RKK 5G1,5 är inte den korrekta kabeln att använda för denna typ av installation men om det är väl utfört och brytare/uttag medger RK så är det okej.
- Jag bör använda dragavlastning, även om skrivbordet i sig är svårt att röra på (det är som inkilat mellan två väggar och är 2,5 m långt).

Så det som återstår är att sätta dit dragavlastning för inkommande kabel.

Redigerat:
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
Dragavlastningen kommer inte att ha nått större värde största delen av tiden MEN den dag du sträcker på benet och råkar sparka till anslutningssladden kan den vara guld värt.

• Gilla
Nageek och 5 till
  • Laddar…
Y ytterlampa skrev:
Hej,

Jag har precis byggt ett skrivbord och installerat 3x4 utag på undersidan (se bild). Till dessa utag har jag installerat en brytare för att enkelt kunna bryta olika uttag.
[bild]

Jag gick elprogrammet på gymnasiet (för 10 år sedan) och känner att jag har kunskapen som krävs för denna typ av installation. Jag valde dock att plugga vidare istället för gå lärlingstiden så jag har ingen behörighet alls. Får jag då göra denna typ av installation? Kan jag inte riktigt avgör om den eller fast eller inte.

Låt oss säga att det sker ett elfel i en produkt som är kopplat till ett avuttagen så det börjar brinna (precis som kan hända i alla uttag). Kan då mitt försäkringsbolag sätta sig på tvären om jag inte kan visa upp ett kvitto från en elektriker som har varit och kolla på det?
Hej!
Tänk bara på vilken belastning som ska ligga på uttagen, att ledningarna är rätt dimensionerade och att det är lämpligt säkrat.

Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna vad du menar här.

Fast detta är ingen fast installation utan en hemmabyggd apparat. Fullt tillåtet!
Det ser misstänkt likt delar för fast installation. Stickproppen klara inte någon högre belastning så om TS fyller alla uttag så kommer proppen att gå. Om TS gör en fast installation d.v.s tar bort stickproppen och installerar kabeln direkt till elnätet så kommer det att klara sig lite bättre.

richardtenggren
Är det inte lägligt med en 2-polig brytare här för att säkerställa att alltid fasen bryts?

• Gilla
ulfs01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.