36 487 läst ·
210 svar
36k läst
210 svar
Är det tillåtet som lekman att sätta fast eluttag under ett skrivbord?
Nej men elnätet är ju 230V så du kan inte koppla in det utan transformator. Och då kan man säga att du kopplar in din apparat till sekundärsidan på trafon med tex 24 V och det har ingen ifrågasatt om det är tillåtet. (Förutsatt att trafon är en produkt du köpt och som är godkänd så vi kan bortse från den i ditt hempulande apparatbygge)useless skrev:
Det är iofs tillåtet att koppla in sin hempulade apparat direkt på 230 V också, så det är i praktiken ingen skillnad.
Och för att förtydliga. Dessa gränser gäller vid "elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggningar".E elmont skrev:
Pratar vi om att "bygga apparater" är gränserna ej relevanta.
Se: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2007-2.pdf
Jag definerar lekman, och har jag alltid antagit att det är gänse, såsom ngn som saknar tillräcklig relevant kunskap och erfarenhet inom området. Inte hurvida denne har ett papper på att den är behörig eller inte.P pmd skrev:
Intressant.E elmont skrev:
Så för tex båtel, där man def kommer upp i 12v och ett par hundra A så krävs det eg behörighet?
Inte ovanligt att startmotorn ligger på över 200A och generella matningen till förbrukning på 100A.
Där kan man snacka om hemmapul!
Jag håller inte med om den definitionen. Jag anser inte att begreppet lekman på något sätt måste vara kopplat till personens kunskapsnivå. Jag ser det snarare kopplat till formell utbildning och huruvida kunskapen används professionellt eller inte.G guggen skrev:
Jag ser exempelvis ingen motsättning mellan att en lekman inom exempelvis elinstallation, alltså någon som inte arbetar med detta dagligdags som yrke, kan inneha såväl bättre formell kompetens som bättre faktiskt handlag än en yrkesman. Det hör säkerligen inte till vanligheterna men jag ser inte att definitionen av ordet lekman är ett problem här.
Så här säger Wikipedia bland annat:
"En lekman (av grekiskans laikos "som tillhör folket") avser en inom kunskapsområdet oskolad person, ungefär synonymt med amatör. Särskilt inom juridik används ordet om icke-juridikutbildade personer (till exempel nämndemän). Ursprungligen syftade det på en person inom den kristna gemenskapen som inte hörde till prästerskapet[1]."
Synonymer.se tycker:
Så är det naturligtvis. En lekman är en person som saknar dokumenterad kunskap. inget annat. Vilket betyder att det finns många lekmän som de facto är betydligt mer lämpade för yrket än proffset.Alfredo skrev:
Exempel.
Min bekant lekmannen, förklarade för sin Endokrinolog om sina problem, varpå proffset sade: -du kan mer om det här, än jag. Tala bara om vad du behöver, så fixar jag det!
Annan läkare förklarade för mig att TBE kurerades lätt med pennicilin, varpå jag häpet sade: -Va, det gör det ju inte alls.
Staffan
Visst Staffan2000, så måste det ju vara, såklart bara män som kan vara kunniga. .Staffan2000 skrev:
Så är det naturligtvis. En lekman är en person som saknar dokumenterad kunskap. inget annat. Vilket betyder att det finns många lekmän som de facto är betydligt mer lämpade för yrket än proffset.
Exempel.
Min bekant lekmannen, förklarade för sin Endokrinolog om sina problem, varpå proffset sade: -du kan mer om det här, än jag. Tala bara om vad du behöver, så fixar jag det!
Annan läkare förklarade för mig att TBE kurerades lätt med pennicilin, varpå jag häpet sade: -Va, det gör det ju inte alls.
Staffan