6 395 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Är det tillåtet att fördela en 16A trefasgrupp på två 16 mm VP-rör?
Det blir iallafall en tappabrallaz-lösning.
Gör ett seriöst försök med 5*2,5 i 16-röret, går inte detta så sätt en kabel utanpå, thats it.
Gör ett seriöst försök med 5*2,5 i 16-röret, går inte detta så sätt en kabel utanpå, thats it.
Hur du nu än väljer att dra matningen så ta till med lite marginal.
Ofta finns inte förbrukningen hos pumpar och fläktar med i tillverkarens siffror, och du kan ju eventuellt vilja sätta in en större elpatron i framtiden. Om 13A är på gärsgårn skulle jag välja 16A även om elinstallation blir mindre elegant på ett eller annat sätt.
Ofta finns inte förbrukningen hos pumpar och fläktar med i tillverkarens siffror, och du kan ju eventuellt vilja sätta in en större elpatron i framtiden. Om 13A är på gärsgårn skulle jag välja 16A även om elinstallation blir mindre elegant på ett eller annat sätt.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Faller inte en dylik uppdelning av trådar på kravet att en installation ska vara "logisk och överskådlig", eller hur nu det där luddiga kravet var skrivet.
hmm, utan att direkt kunna regelverket så håller jag nog med elmont i första hand ...
hmm, utan att direkt kunna regelverket så håller jag nog med elmont i första hand ...
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Om jorden går, via en annan dosa, genom ett eget rör till centralen så borde väl den anses tillhöra en annan grupp. Även fast den "gruppen" inte har några andra ledare. Visserligen möts ju jorden och de övriga ledarna i centralen, men det gör ju alla grupper.
Någon skulle ju faktiskt också i framtiden kunna dra i en fas+nolla i röret där jorden går och därmed faktiskt skapa en "riktig" grupp. Då blir plötsligt jorddragningen till värmepumpen givet olaglig.
Så jag förstår inte hur man skulle kunna motivera att det är tillåtet.
Någon skulle ju faktiskt också i framtiden kunna dra i en fas+nolla i röret där jorden går och därmed faktiskt skapa en "riktig" grupp. Då blir plötsligt jorddragningen till värmepumpen givet olaglig.
Så jag förstår inte hur man skulle kunna motivera att det är tillåtet.
Som framgått ovan så propagerar jag inte på något sätt för att bland grupper i samma rör, men såvitt jag vet så är det tillåtet, om än inte tillrådligt, om man märker upp det ordentligt och sätter varningstexter i dosorna.
Någon behörig kan säkert rätta mej om jag har fel, och så skall jag i min tur rätta "min" elektriker.
Någon behörig kan säkert rätta mej om jag har fel, och så skall jag i min tur rätta "min" elektriker.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta en vägkorsning eller är parkering tillåtet?
Juridik -
Är det tillåtet att använda blått som fasledare / L2
El -
Är det tillåtet eller ej att själv montera kabel och perilexkontakt till hällen?
El -
Är det tillåtet att byta kabeln själv?
El -
Är det tillåtet att märka upp en icke-gulgrön ledare som jord?
El