När man ska skaffa ett vattenpass. Är det någon skillnad mellan finmärken och Jula/Biltema? Enligt siffrorna är mätnogrannheten samma på Jula/Biltemas bättre om man läser siffrorna på Hultafors/Bahco 0.5mm. Så kan man lita på siffrorna här?

Jag skulle såga ja. Oftast är själva blåsan mindre precis i dom billigare passen.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
J
Sedan är tex. hultafors MST 180 ett pass som tål användning..
Men dom kostar därefter tycker priserna senaste tio åren har skenat..

Tycker att ett "bättre" pass är känsligare och reagerar snabbare.

G Grevlingen skrev:
När man ska skaffa ett vattenpass. Är det någon skillnad mellan finmärken och Jula/Biltema? Enligt siffrorna är mätnogrannheten samma på Jula/Biltemas bättre om man läser siffrorna på Hultafors/Bahco 0.5mm. Så kan man lita på siffrorna här?
I längden lönar det sig att införskaffa ett dyrare vattenpass. Ett billigare funkar men är känsligt för stötar och omild behandling. Använder själv Hultafors HV och Ridgid, trots omild behandling under flera år så funkar vattenpassen fortfarande.

Och bra att ha både ett långpass och ett kort.

Lägg passet på golvet och vrid det 180 grader innan köp, så ser du väl om det stämmer.

• Gilla
  • Älska
LApp och 5 till
  • Laddar…
De dyrare passen brukar oftast ha godare rakvatten i sig…
Förlåt… 🤷‍♂️

• Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Jag har några pass i olika prisklasser. Tre av dom funkar tillräckligt bra liggande, men det är bara hultaforspasset som visar rätt stående.

• Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Jag har några pass i olika prisklasser. Tre av dom funkar tillräckligt bra liggande, men det är bara hultaforspasset som visar rätt stående.
Då har du inte rakvatten i alla😉

Har ett på segelbåten som visar hur mycket båten lutar.

Ett längre pass är oftast mer noggrannt när man t ex sätter upp stolpar mm då man bygger ett hus.

F
Minns när jag satte upp tvn. Väggfästet hade inbyggt vattenpass. Praktiskt. Men när jag satte upp tvn så var den jättesne. Kollade med vanligt pass, det inbyggda slog fel på flera millimeter. 🙃

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Du har skarp syn.

J Jansson69 skrev:
Då har du inte rakvatten i alla😉
Lidl-passet har geschabtes Wasser.

Vilka uppgifter ska vattenpasset hantera? Är det bara för att hänga upp tavlor/hyllor eller är det för att rikta en köksbänk eller ska du bygga ett hus?
Jag skaffade en MST180 som mitt andra riktiga då jag behövde lite större än det på 45(?) cm jag hade sedan tidigare. Nu har jag även lagt till billigare pass efter det eftersom jag kan vara lite mer oaktsam med dem.

I andra änden av skalan finns second hand. Många gamla och fina vattenpass har jag klappat på och beundrat genom åren. Nu har jag ju bara köpt ett av dem, en liten på 30 cm, mässingsdetaljer med handskuren dekor och stock av vad jag faktiskt skulle gissa är en massiv vril. Täckt av färgdroppar var det svårt att se annat än libellerna och lite spår av dekoren men jag chansade då de nästan inte kostar något. Jag hade den liggande ett par år innan jag behövde en present och ordnade till den. Det var svårt att skiljas från den som konstverk. Och den var kalibrerad mot MSTn så den fungerade bra. Sabla målare som hade kletat ner hantverk från 30-talet så uschelt...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.