Tänker att dålig grundläggning av muren är mest troligt. Kolla husgrunden så att den inte rör på sig.

Rullstensåsar har god genomsläpplighet så om det finns uran i berggrunden är radonrisken högre. Det kan man kolla på SGUs hemsida.

P
G g.kraft skrev:
Den lutar åt andra hållet :)

Är nog vanlig tjälsprängning
Så ser det inte ut på bilden i inlägg #1.
Jag antar att sluttningen är ner till vänster i bilden, och den synliga delen av muren lutar definitivt åt höger.

J Josefina Löfmark1 skrev:
Jag plantera att köpa ett hus byggt på en rullstensås vid Mälarens strand i Enköping. Huset byggdes 2003 och trädgårdens stenmur visar tecken på att marken har satt sig, så den lutar något inåt. Med tanke på klimatförändringar och större risk för jordskred, bör jag avstå att bosätta mig på rullstensåsen? Bakom huset är sluttningen ned till bäcken i Mälarens vattennivå brant, men skogsbevuxen. Tacksam för förslag eller synpunkter!
Det finns tre typer av stödmurar.
De som ännu inte har har rasat, de som håller på att rasa och de som har rasat. Det ser ut som att muren på bilden är av den andra typen, så det är ingen oro med saken.

T tompaah7503 skrev:
Det finns tre typer av stödmurar.
OT: det finns nog bara två typer av sågverk, de som har brunnit och de som kommer brinna. Ingendera är speciellt utsatta för jordskred eller rörelser i istids lämningar som rullstensåsar utan det är brand som är den enda faran att räkna med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.