Jag plantera att köpa ett hus byggt på en rullstensås vid Mälarens strand i Enköping. Huset byggdes 2003 och trädgårdens stenmur visar tecken på att marken har satt sig, så den lutar något inåt. Med tanke på klimatförändringar och större risk för jordskred, bör jag avstå att bosätta mig på rullstensåsen? Bakom huset är sluttningen ned till bäcken i Mälarens vattennivå brant, men skogsbevuxen. Tacksam för förslag eller synpunkter!
Om skogen får stå kvar och lutningen på sluttningen är under 40 grader bör det inte vara någon risk förrän i samband med nästa istid. Såvida inte havsnivån stiger så mycket att de gamla sunden vid Stockholm och Södertälje blir utan fallhöjd och Mälaren också börjar stiga.
Tjälen rör alltid om på ytan i stenbackar. Därför brukar såna där stenmurar utan grund falla ihop med tiden.
Å andra sidan är en rullstensås ett av de bästa underlagen som överhuvudtaget finns för ett ordentligt grundat hus.
Tjälen rör alltid om på ytan i stenbackar. Därför brukar såna där stenmurar utan grund falla ihop med tiden.
Å andra sidan är en rullstensås ett av de bästa underlagen som överhuvudtaget finns för ett ordentligt grundat hus.
Är huset så nytt kan du också räkna med att stabiliteten bedömdes i detaljplan och bygglov.
Hej, SGI har en karta där man kan se e.v risk för skred på många ställen, se om fastigheten finns med där
https://www.sgi.se/sv/samhallsplanering--sakerhet/skredriskutredningar/
https://www.sgi.se/sv/samhallsplanering--sakerhet/skredriskutredningar/
Ja självklart är det svårt, fick för mig att det var därför man använde bindemedel för att täta o hålla ihop sten. Det var menat som ett skämt så la inte några större hjärnceller på att fundera på hur det faktiska omständigheterna hänger ihop.GoC skrev:
Läs det som att jag enbart skrev att det använts på andra åsar så blir det nog bra 😁
Att stenmuren/stödmuren lutar inåt har den nog gjort sen de byggde muren, en mur som lutar mot jordtrycket är stabilare än en som står lodrätt.J Josefina Löfmark1 skrev:Jag plantera att köpa ett hus byggt på en rullstensås vid Mälarens strand i Enköping. Huset byggdes 2003 och trädgårdens stenmur visar tecken på att marken har satt sig, så den lutar något inåt. Med tanke på klimatförändringar och större risk för jordskred, bör jag avstå att bosätta mig på rullstensåsen? Bakom huset är sluttningen ned till bäcken i Mälarens vattennivå brant, men skogsbevuxen. Tacksam för förslag eller synpunkter!
Finns det dräneringshål i nederkant på muren så att vatten kan rinna ut?